פרשת שיכון ובינוי: עופר קוטלר ניהל מו"מ להסדר טיעון, אך נסוג כי נדרש לרצות מאסר

מתמלילי החקירות שהגיעו לידי גלובס עולה כי המנכ"ל לשעבר הכחיש בחקירותיו כי אישר לשחד עובדי ציבור זרים באפריקה, זאת למרות עדויות של בכירים בחברה נגדו • לאחרונה ניהל קוטלר מו"מ עם הפרקליטות להודאה באשמה, אך חזר בו בשל דרישה תקדימית לריצוי מאסר

עופר קוטלר / צילום: תמר מצפי
עופר קוטלר / צילום: תמר מצפי

"חוץ מזה שאני בשוק, אני כופר בכל מה שאמרת. אני לא רוצה להתייעץ עם עו"ד. אין לי מה להסתיר", כך השיב מנכ"ל שיכון ובינוי  לשעבר (2008-2015) עופר קוטלר בפתיחת חקירתו בפברואר 2018 בפרשת השוחד בבינוי ושיכון. לדברי קוטלר, כשפרשת השוחד התפוצצה הוא היה אחוז תדהמה. "לא מאמין שזה קרה בכלל", אמר.

כאשר חוקר המשטרה שאל את קוטלר אם מתן שוחד לעובדי ציבור זרים היה נוהג שכיח בתרבות העסקית של שיכון ובינוי, קוטלר השיב בשלילה נחרצת. "לא דובים ולא יער. לא היה ולא נברא... אף אחד לא העז לגשת אליי בנושאים שכאלה בחיים, כי הם ידעו את עמדתי בנושא הזה", אמר.

גם חקירתו השנייה של קוטלר, לאחר ששהה במעצר, נפתחה בזעקת חפות. "אני מכחיש מכל וכל", אמר קוטלר. "לא הייתי מעורב בשום מתן שוחד לאף אחד, ללא יוצא מן הכלל".

לגלובס נודע כי לאחרונה דווקא ניהל קוטלר משא-ומתן מול הפרקליטות להודאה באשמה לצורך הגעה להסדר טיעון. אולם הפרקליטות קבעה תג מחיר גבוה, וקוטלר נסוג מההסדר. הפרקליטות דרשה כי במסגרת ההסדר, ייגזר על קוטלר עונש מאסר בפועל בגין עבירת השוחד לעובד ציבור זר.

יש לציין כי מאז כניסת החוק לתוקף ב-2008, מעולם לא הועמד לדין אדם במתן שוחד לעובד ציבור זר, ומבחינה זו הפרקליטות מציבה רף משמעותי מהתיק הפלילי הראשון שהיא מנהלת.

בפברואר 2021 הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לשיכון ובינוי ולמנהלים בחברה לשעבר כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע. זאת, בגין מתן שוחד לעובדי ציבור זרים בחו"ל תמורת קידום אינטרסים של החברה.

"אולי התרשלתי"

בחקירתו הראשונה טען קוטלר כי הדוחות שמדברים על תשלומי מזומן בחו"ל ללא קבלות בהיקפים נרחבים עסקו בכלל בתשלומי אוכל ושמירה, וכי מדובר בסכומים של מאות אלפי שקלים או דולרים. בפועל, מדובר על כ-10 מיליון דולר בשנת 2009 בלבד.

החוקר רפ"ק אבישי שטאובר הציג בפני קוטלר את גרסת מנכ"ל החברה הבת של שיכון ובינוי "SBI" לשעבר, יהודה אלימלך, שהיה כפוף לו. אלימלך העיד במשטרה כי הוא התריע בפני קוטלר ב-2010 כי מדובר בתשלומי שוחד. קוטלר השיב: "לא ידוע לי על כך... אני בחיים לא ראיתי רשימות כאלה של תשלומי שוחד וגם לא אישרתי אותן. במידה ודובר על תשלומי עמלות או ייעוץ, אני בטוח שדרשתי להפסיק עם זה לאלתר".

בפתח חקירתו השלישית, קוטלר החל לשנות קמעא את הכיוון, ואמר כי הוא אמנם לא נתן שוחד מעולם ולא נתן אישור לאף אחד לתת שוחד, אך לאור הראיות שהוצגו בפניו בחקירה, "אולי אני התרשלתי ולא מנעתי, אבל אני לא מכיר שום דבר".

לטענת קוטלר, אלימלך עזב את החברה ב-2012, בעקבות המדיניות הנחרצת והבלתי מתפשרת של קוטלר בנושא תשלומים לא אתיים. כאשר רוני פלוך החליף את אלימלך כמנכ"ל SBI, הבהיר לו קוטלר, לטענתו, כי "אסור בתכלית האיסור לעסוק בזה", ואף דרש להחתים על כך את כל העובדים.

לטענתו, פלוך אמר לו שמהלך כזה הוא "כאילו להפקיר פצוע בשדה הקרב", כיוון שיש אנשים שעדיין נותנים שוחד באפריקה. לטענת קוטלר, הוא הזהיר את פלוך שאם עובד ייתפס נותן שוחד, הוא יעוף הביתה, וכי פלוך צריך לתת דוגמה אישית, אחרת הוא ישלם בכיסאו.

עננה באפריקה

קוטלר סיפר בחקירתו כי ב-2012 עלה על הפרק למכור את SBI. אולם הבעלים דאז של קבוצת שיכון ובינוי, שרי אריסון, התנגדה. לטענתו, הוא דחף למעבר של העסקים מאפריקה לארה"ב, בנימוק שיש עננה אפריקה וכדאי להיפטר מהפעילות ביבשת. לטענתו, בקיץ 2015 עמדתו נדחתה על-ידי יו"ר הדירקטוריון, משה לחמני, והדבר הוביל לעזיבתו את החברה.

חוקר: "למה אתה מתכוון ב‘עננה’ מעל הפעילות באפריקה?; קוטלר: "כשאני מדבר על 'עננה', אני לא בטוח שבתפקידי הצלחתי לעקור מן השורש את התשלומים במזומן".
חוקר: "רק כדי להבהיר - תשלומים במזומן שווה שוחד?"; קוטלר: "לא. אני אף פעם לא עסקתי, ולא אישרתי ולא דיברו איתי על תשלומי שוחד בחיים".

חוקר: "אז תשלומים במזומן זוהי הגדרה מכובסת ויפה לדברים שאתה לא רוצה לשמוע או לדבר עליהם".

גם חקירתו הרביעית של קוטלר נפתחה בהכחשת החשדות נגדו. הוא טען כי התשלום במזומן באפריקה נועד לצורך קניית אוכל ושמירה של הכפריים. החוקר תומר בן-דב שאל אם קוטלר לא היה צריך לחשוד שמדובר בתשלום שוחד, כאשר 40 מיליון שקל בשנה אחת יוצאים במזומן ללא קבלות; וקוטלר השיב: "בהחלט כן".

החוקר שאל מה המשמעות אם הבנק העולמי היה מגלה כי SBI גונבת אותו בפרויקטים שהיא מנהלת באפריקה. קוטלר השיב כי הדבר היה גורם לסיכון יציבותה של חברת שיכון ובינוי.

החוקר הקשה: "אז בבקשה תסביר לי שוב, כיצד אתה יושב בראש דירקטוריון SBI ושומע על ‘פצצה מתקתקת’ בדמות תשלומים ללא תיעוד בסך 40 מיליון שקל, אשר יש בהם כדי להביא לקריסת החברה, ואתה לא מדווח על כך לבורסה כגורם סיכון"; קוטלר השיב: "מי שמכין את הדוחות השנתיים הם מנהלי הכספים ורואי החשבון, אשר הם מגדירים את כל גורמי הסיכון באופן עצמאי".

כאשר שאל החוקר את קוטלר: "האם הבאת לתשומת ליבם את הפוטנציאל ההרסני לחברה הגלום באותם תשלומים ללא תיעוד?" - השיב קוטלר כי אינו זוכר. החוקר הקשה ואמר: "אם הייתם מכניסים לדוח השנתי את הנתון של תשלומים בסך 40 מיליון שקל ללא תיעוד... קרוב לוודאי שהמניה הייתה קורסת והייתה נפתחת חקירה; על כך השיב קוטלר: "אני לא יודע".

כאשר הוצג בפני קוטלר סרטון שצילם בסתר מנהל הכספים של שיכון ובינוי באפריקה, שי סקף, המוכיח את תשלומי השוחד בהיקפים אדירים, השיב קוטלר: "מזעזע. ידי לא הייתה במעל, ואני נדהם לראות את מה שהקרנת לי. לא הייתי מעורב באף שלב". בסרטון נשמע המבקר החיצוני של החברה, רו"ח רובי לזרוב, מספר שקוטלר היה מודע לתשלומי השוחד.

החוקרים הציגו בפני קוטלר את חקירתו של אלימלך, שבה הוא הודה כי ישב עם קוטלר מדי שנה על רשימות תשלומי השוחד. "אני בהלם. אני לא זוכר שישבתי אי פעם עם אלימלך על רשימות של אנשים שקיבלו שוחד. אני בחיים לא ישבתי לאשר את רשימות השוחד. לא חתמתי על מסמכים כאלה, כי לא ראיתי אותם בחיים", אמר.

"קשקוש בלבוש"

גם בפתח חקירתו החמישית והאחרונה, הכחיש קוטלר מעורבות בשוחד. "אני דבק בגרסתי. לא ידעתי שמשלמים שוחד. תמיד נלחמתי שלא יקרו דברים כאלה", אמר.
כאשר עימתו החוקרים את קוטלר עם האמירה של סמנכ"ל הכספים לשעבר, דני לוסטיגר, כי התריע בפניו על תשלומי השוחד וכתוצאה מכך פוטר מיידית, טען קוטלר כי זהו "שקר וכזב". לדבריו, עזיבתו נבעה משיקולים מקצועיים עקב היותו מנהל חלש.

אולם החוקרים הציגו בפני קוטלר מסמך שכתב לוסטיגר ב-2008 שאכן התריע בפניו על תשלומי השוחד. "אני מזועזע לראות את המסמך, ואני לא זוכר שקיבלתי אותו אף פעם", אמר. אלא שלוסטיגר טען במשטרה כי מסר לקוטלר את המסמך באופן אישי וכי הם ניהלו עליו מספר פגישות. לחיזוק גרסתו נמצאו תרשומות מזמן אמת של לוסטיגר. "אני מכחיש", השיב קוטלר.

כאשר נשאל קוטלר אודות פיטורי הסמנכ"לית לענייני קיימות, אורנה אנג’ל, לאחר שהתריעה בפניו על תשלומי השוחד, השיב קוטלר כי זהו "קשקוש בלבוש. אורנה מעולם לא דיברה איתי על זה. היא מחוץ לחברה על רקע תפקוד לקוי".

החוקר הטיח בקוטלר: "איך אתה מסביר את זה שכל חושפי השחיתויות מוצאים את עצמם מפוטרים עקב תפקוד לקוי?"; וקוטלר השיב: "אף אחד מהם לא היה חושף שחיתויות".

לקראת סיום החקירה, החוקרים הציגו בפני קוטלר מסמכים רבים המוכיחים את מודעתו לכאורה לתשלומי השוחד באפריקה. אולם קוטלר דבק בהכחשתו. גם כאשר הוצג לו מסמך המתעד פגישת היכרות של קוטלר ופלוך עם לחמני מ-2012, ובו מוזכרת בפירוש מדיניות תשלומי השוחד באפריקה - השיב קוטלר: "אני לא יודע מה הביא את רוני (פלוך)לרשום אמירות שלי שלא אמרתי".

קוטלר ועורך דינו גיורא אדרת לא מסרו תגובה.

***חזקת החפות: ההליכים הפליליים נגד חשודי פרשת שיכון ובינוי הם בעיצומם. הם עומדים בפני הליכי שימוע בפרקליטות ועומדת להם חזקת החפות.