גל ההנפקות בת"א: יואל גת ביטל, חברת מדפסות התלת ממד XJet הגישה טיוטת תשקיף

גת נסוג מתכנית ההנפקה השאפתנית של חברת תקשורת הלוויינים סטיקספיי לאחר שקיבל כתף קרה מהמשקיעים המוסדיים • XJet, המתמקדת בהדפסת מוצרים בהזרקת חלקיקי מתכת וקרמיקה, בוחנת במקביל הצעות מיזוג מחברות SPAC

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

חברת מדפסות התלת ממד הישראלית XJet מרחובות עשויה להצטרף לגל הנפקות הטכנולוגיה בבורסה בת"א, לאחר שהגישה  טיוטת תשקיף להנפקת מניות ראשונית בה היא שואפת לקבל שווי של מאות מיליוני דולרים, כך נודע לגלובס. בד בבד היא בוחנת התעניינות מצד מספר חברות SPAC בוול סטריט לצורך מיזוג לתוכן.

מי שככל הידוע נסוגה לפי שעה מתוכנית הנפקה שאפתנית בבורסה  בת"א היא חברת סטיקספיי קומיוניקיישנס של יואל גת, שפרסמה לאחרונה תשקיף לגיוס מתוכנן של 325 מיליון שקל בהנפקה ראשונית בת"א, לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל לפני הכסף. נראה שהגופים המוסדיים נרתעו מהשווי העצום שדרשה חברת תקשורת הלוויינים המפסידה  והתקשו להתחבר לחזון של יזמיה.

ובחזרה ל-XJet, שהוקמה ומנוהלת על-ידי חנן גוטהייט. החברה פועלת בשוק הדפסות התלת ממד  מתמקדת בהדפסת מוצרים בהזרקת חלקיקי מתכת וקרמיקה. בראיון לגלובס לפני כשנתיים וחצי הסביר גוטהייט כי "רוב החברות בעולם מייצרות חלקי פלסטיק כאבות טיפוס, אנחנו מייצרים חלקי מתכת וקרמיקה, שהחוזק והצפיפות שלהם גבוהים מאוד.

"את חומרי הגלם אנחנו מייצרים אצלנו בחברה, זו 'נוסחת קוקה קולה' שלנו שההשקעה בה עברה את ה-100 מיליון דולר. מרגע שלקוח קנה מדפסת, צריך לספק לו את החומרים מדי חודש. זה יהיה דבר מטורף לחלוטין, נהיה אחת החברות הגדולות במשק בישראל".

לפי נתוני IVC, מאז הקמתה ב-2005 ועד היום גייסה XJet כ-119 מיליון דולר בחמישה סבבי גיוס, האחרון בוצע ב-2019. בין המשקיעים בחברה ניתן לציין את קרן קטליסט (יאיר שמיר מהקרן משמש כיו"ר XJet), לנדא ונצ'רס, קרן אלומות, אוטודסק ו-Hifuture מסין. מקטליסט נמסר בתגובה כי היו פניות לחברה אך אין שום דבר קונקרטי כרגע.

בבורסות בניו יורק ות"א  כבר נסחרות כיום שלוש חברות ישראליות הפועלות בתחום מדפסות תלת ממד. בוול סטריט אלו הן סטרטסיס, הנסחרת בשווי של 1.6 מיליארד דולר (אחרי עלייה של 88% בשנה האחרונה) וננו דיימנשן, הנסחרת בשווי של 2.1 מיליארד דולר (אחרי עלייה שנתית של מעל 1,000% וגיוסי הון של כ-1.5 מיליארד דולר תוך חודשים ספורים). חברת מדפסות תלת ממד נוספת, מאסיבית טכנולוגיות הדפסה, הונפקה לאחרונה  בבורסה בת"א ונסחרת בשווי של קרוב ל-600 מיליון שקל.

אם תבחר בחלופת ה-SPAC, תצטרף XJet למספר חברות טכנולוגיה ישראליות שדיווחו לאחרונה על מיזוג לחברות SPAC בוול סטריט בשווי מצטבר של מעל 40 מיליארד דולר. חברות SPAC (בלנק צ'ק) הן חברות שמגייסות כסף מהציבור כאשר אין להן פעילות משלהן, עם הבטחה למצוא יעד לרכישה תוך זמן מוגבל של כ-18-24 חודשים - או שיחזירו את הכסף שגויס למשקיעים.  הרבעון הראשון של שנת 2021 בוול סטריט  היה  חסר תקדים בכל הנוגע להנפקות SPAC עם  היקף גיוס מצטבר שהגיע ל-87 מיליארד דולר.

 
  

סטיקספיי קומיוניקיישנס ביטלה הנפקה בת"א, מכוונת לוול סטריט

מי שכאמור ביטלה את הנפקתה בת"א היא סטיקספיי קומיוניקיישנס (SatixFy Communications) שנוסדה ב-2012 ומפתחת ומייצרת מוצרים וטכנולוגיות שמשמשים בשלבי הפיתוח והייצור של מערכות תקשורת לווייניות. החברה הוקמה ומנוהלת ע"י יואל גת, ממייסדי חברת גילת לוויינים, ומי שניהל אותה בין 1987 ל-2003 בשנים של צמיחה מהירה, אך גם לבסוף של משבר פיננסי חריף והסדר נושים.  

לפי תשקיף החברה, היא פיתחה דור חדש של שבבי סיליקון למודמי תקשורת לוויינית ולאנטנות, המהווים מרכיב מרכזי בכל רכיבי מערכות התקשורת הלוויינית. בחברה מציינים, כי השבבים שלה משמשים למגוון רחב של שירותים, שווקים פוטנציאליים הנאמדים להערכתה במיליארדי דולרים. ייתכן כי לאחר הכישלון בת"א, יפעל גת כדי לנסות ולהסחיר אותה בוול סטריט.

נתוני המחצית הראשונה של 2020 הצביעו, בהשפעת משבר הקורונה, על ירידה חדה של כמעט 50%  בהכנסות סטיקספיי: 5.5 מיליון דולר, לעומת 10.5 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2019.  ההפסד התפעולי בתקופה זו הסתכם ב-4.7 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 966 אלף דולר בתקופה המקבילה, וההפסד הנקי הגיע ל-8.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-1.7 מיליון דולר. לחברה היה בסוף יוני שעבר גירעון של 12 מיליון דולר בהון והפסד צבור של 58 מיליון דולר.