וול סטריט | ניתוח

הרבעון המשוגע של וול סטריט: מניות מם, NFT ורוטציה במניות הטכנולוגיה

משקיעים גדולים וקטנים נכנסו ל־2021 ללא חשש כלל • אז מה הלקחים שנלמדו בשלושה החודשים האחרונים? מנהלי כספים מצביעים על הדברים הבאים

יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP
יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP

השווקים הפיננסיים נכנסו להילוך גבוה ברבעון הראשון של השנה.

מניות "מם" (meme) כמו גיימסטופ זינקו. ידוענים צללו לתוך חברות צ'ק פתוח (SPAC). כריסטיז מכרה אסימון שאינו בר החלפה (NFT) המוצמד לדימוי דיגיטלי תמורת 69 מיליון דולר. ובדיוק לקראת סוף הרבעון, מכירה מהירה של מניות שקרן ארכגוס (Archegos) הימרה עליהן גרמה למניות של חברות מוכרות כמו Viacom ו־Discovery לצנוח.

אם יש מכנה משותף, הוא שמשקיעים גדולים וקטנים לא פחדו להסתכן בתחילת 2021. למעשה, הם חיפשו סיכונים. שיעורי הריבית עלו ברבעון הזה, אבל הם עדיין נמוכים באופן היסטורי. התשואה מאג"ח של האוצר האמריקאי נעה סביב 1.7%, לעומת 0.9% בתחילת השנה. מניות קובעות שיאים, עם ה־S&P 500 בעלייה של 5.8% ומדד דאו ג'ונס התעשייתי עלה ב־7.8%. אם תכניסו למשוואה את הרשתות החברתיות וכמה סבבים של צ'קים מהממשלה, די קל להבין למה המשקיעים נמשכו כל כך לפינות הספקולטיביות של השוק.

"יש הרבה כסף שפשוט מסתובב בשוק", אמרה סנדי ברגר, מנהלת לתכנון אסטרטגיה ומחקר בחברת ניהול ההון Aspiriant.

איך השווקים הגיעו לכאן

זה שינוי גדול מאיך שמנהלי כספים התחילו את השנה. כשהתחילה 2021, משקיעים לא ידעו שהדמוקרטים יזכו בשליטה בסנאט, והממשלה תוכל לחוקק חבילת סיוע גדולה ממה שרבים ציפו. הם לא ידעו מה יקרה כשכמות הנדבקים בקורונה עלתה לשיאים חדשים, או שמפגינים בעד דונלד טראמפ יעלו על גבעת הקפיטול בוושינגטון.

אבל חיש מהר, משקיעים ראו סיבה להתמלא תקווה. מבצע ההתחסנות נגד קורונה החל לתפוס תאוצה. כלכלנים העלו את הציפיות שלהם לשיקום חזק, ודרך כל זה, למשקיעים היה הביטחון שהפדרל ריזרב ימשיך לשמור על שיעור ריבית קרוב לאפס והממשלה הפדרלית תמשיך להזרים טריליוני דולרים לסיוע לכלכלה.

השווקים הגיבו בעוצמה. באחד מסיבובי־הציר החזקים ביותר בשוק בשנים האחרונות, משקיעים העבירו כסף ממניות טכנולוגיה לתחומים לא אהובים כמו פיננסים ואנרגיה. ההימור שלהם: שיפור הפעילות הכלכלית יעלה את שווי המניות של החברות המעגליות האלה.

מדד הדאו ג'ונס הציג ביצועים טובים משל מדד Nasdaq Composite בשיעור של כ־5% ברבעון הזה - השינוי הגדול ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2018. מניות טכנולוגיה גדולות כבר לא רומסות כל דבר אחר בשוק. מניות Exxon Mobil עלו ב־35% לשנה בינתיים, בעת שמניות אמזון ירדו ב־5% ומניות אפל ירדו ב־7.9%.

אז מה הלקחים שלמדו המשקיעים בשלושה החודשים האחרונים? מנהלי כספים מצביעים על הדברים הבאים:

גם "כסף חכם" יכול להיכשל

כשסוחרי רדיט צללו למניות של חברות כמו גיימסטופ ורשת בתי הקולנוע AMC בינואר ופברואר, רבים ממנהלי הכספים המקצועיים משכו ידיהם. הם הזהירו שמשקיעים אינדיבידואליים קופצים מעל הפופיק. אולי לבחור מניות זו החלטה שעדיף להשאיר למומחים.

רק בשבוע האחרון, מנהלי כספים קיבלו תזכורת על כך שהתנהגות עם סיכון רב מאוד אינה רק מעוזם של סוחרים קטנים המחליפים עצות בפורום WallStreetBets ברדיט.

קרן ניהול ההון ארכגוס של ביל וואנג תפסה פוזיציות עצומות בחברות דרך מוצר שנוי במחלוקת הנקרא החלפה של כל ההחזרים. כשההימורים של וואנג כשלו, לא היה לארכגוס גב. בנקי ההשקעות עליהם הסתמכה ארכגוס למסחר שלה נאלצו למכור את מניות הלונג בבלוקים גדולים, וגרמו לצניחה חופשית במחיר המניות של חברות כמו Viacom. אלה שמכרו באיחור נותרו עם הפסדים קשים.

הרבה דוגמאות אחרות בהיסטוריה הראו איך כסף חכם יכול להיכשל. קרן הגידור Melvin הפסידה בינואר 53% על השקעותיה אחרי שעשתה הימורי שורט גדולים נגד מניות כולל גיימסטופ. ואי שם בתחילת שנות ה־90, הייתה Long-Term Capital Management, שניהלו אותה זוכי פרס נובל, פרופסורים מביה"ס לעסקים בהארווארד ומנהלים עם קריירות מכובדות בחברת האחים סולומון. היא התמוטטה באופן כל כך מרהיב, עד שהפדרל ריזרב נאלץ להתערב ולארגן תספורת של עשרות מיליארדי דולרים.

"לא הסוחרים של רובין הוד מניעים את זה", אמרה ליז אן סונדרס, אסטרטגית השקעות ראשית בחברה Charles Schwab. "יש כמות עצומה של ספקולציה בכל מקום, ואנו לא יודעים אם יש שם כרישים אחרים (כמו ארכגוס) שיכולים להרחיב את הטלטלה במערכת הפיננסית".

השיגעון בשוק יכול להימשך מעל הציפיות

משקיעים עם ראייה ספקנית ניסו ללא הצלחה לחזות מתי החלקים המעלים קצף בשוק יתחילו ליפול באמת. הבעיה היא ששווקים שיש בהם התנהגות בועתית יכולים להמשיך הרבה מעבר למה שמומחים צופים, כך אמר ג'רמי גרנת'ם, מייסד שותף בחברת Grantham, Mayo, Van Otterloo מבוסטון.

גרנת'ם צריך לדעת. הוא חזה בהצלחה את המשברים הכלכליים של 2000 ושל 2008. והוא חושב שהשוק כעת נמצא במצב מאוד בועתי.

אור ליום רביעי, הביטקוין נסחר מעל 58 אלף דולר ליחידה, יותר מכפלים ממה שסגר בסוף שנה שעברה. חברות צ'ק פתוח - הידועות גם כ־SPACs, חברות למטרת רכישה מיוחדת - הצטננו לאחרוני, אבל רק לאחר עליות מדהימות. בין נובמבר לפברואר, 231 חברות צ'ק פתוח הונפקו בזו אחר זו מבלי שמחיר המניות שלהן ירד ביום ההנפקה, כך לפי נתוני שמסר הפרופסור לכספים מאוניברסיטת פלורידה ג'יי ריטר.

"לאנשים כבר אין עניין בערך. כל הסיפור הוא מה עולה וכמה מהר זה עולה", אמר גרנת'ם.

בתנאים הנוכחיים, משקיעים לא יכולים להסתמך על המעריכים המסורתיים כמו יחס מחיר לרווחים או יחס חוב לני"ע על מנת להבחין מתי בועה הולכת להתפוצץ, כך אמר גרנת'ם.

קשה להילחם ב־FOMO

מה החלק המאתגר בשווקים שעולים תמיד? מנהלי כספים קונבנציונליים צריכים להתאמץ להסביר ללקוחות למה לקפוץ על שגעון השוק האחרון אינו מומלץ.

כשמגמות פועלות, הן פועלות באמת. בשיאה, גייסמטופ הייתה בעלייה של 1,744% לשנה. כוכבת הקרנות הנסחרות בבורסה ARK Innovation של קת'י ווד, ששמה משקל רב על מניות טכנולוגיה, כולל טסלה, Roku, Square ואחרות, עקפה את מדד S&P 500 ב־21% בשלב מסוים באמצע פברואר.

כשמניות צמיחה רמסו כמעט כל דבר אחר בשוק, נזכרת ברגר שלקוחות רבים לחצו עליה להבין למה החברה מעבירה באופן הדרגתי יותר כסף לתחומים המוערכים נמוך יותר בשוק. זה היה FOMO קלאסי: הפחד של להישאר בחוץ.

"נהיה להם ממש לא נוח, הם שאלו אותנו: 'אתם בטוחים שאתם עושים את הדבר הנכון'?" אמרה.

השווקים אינם יציבים. מה שעובד חודש אחד לא בהכרח יעבוד בחודש הבא. גיימסטופ מעולם לא הגיעה שוב לשיא שקבעה בסוף ינואר. ואחרי שהחזרי אגרות חוב לטווח ארוך עלו בפברואר ומרץ עקב הימורים על שיקום כלכלי חזק, פחתה גם ההתלהבות ממניות צמיחה.

כעת קרן Ark Innovation ירדה בינתיים ב־3.6% מתחילת השנה. "אני חושבת שלקוחות למדו כאן לקח חשוב על סבלנות", אמרה ברגר.


אמרית רמקומר השתתף בהכנת הכתבה.