תמה פגישת יו"ר ימינה, נפתלי בנט, עם ראש הממשלה נתניהו

בנט ונתניהו שוחחו על הצורך להקים ממשלה יציבה ומתפקדת בהקדם האפשרי וכן על האפשרויות להביא לכך בסיטואציה הפוליטית שנוצרה • סמוטריץ': "הקמת ממשלה שתישען על רע"ם ומנסור עבאס תהיה אסון ובכייה לדורות"

נפתלי בנט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
נפתלי בנט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תמה פגישת יו"ר ימינה, נפתלי בנט, עם ראש הממשלה נתניהו. השניים שוחחו על הצורך להקים ממשלה יציבה ומתפקדת בהקדם האפשרי וכן על האפשרויות להביא לכך בסיטואציה הפוליטית שנוצרה. סוכם כי הצדדים יעמדו בקשר בהמשך.

נאום עבאס לא השיג את היעד: יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שוב מוריד מהפרק את האפשרות להקמת ממשלה בתמיכת רע"ם. בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו, שעות ספורות לפני פגישת נתניהו ויו"ר ימינה נפתלי בנט הוא כותב על הסכנות בממשלה שמסתמכת על מנסור עבאס וקורא לבנט וסער לשים את השיקולים האישים בצד ולהצטרף להקמת ממשלת ימין.

"הקמת ממשלה שתישען על רע"ם ומנסור עבאס תהיה אסון ובכייה לדורות ולא נאפשר לה לקום. צפו בנאום הזה של עבאס לפני ארבעה ימים בערבית בפני חברי רע"ם. מזכיר קצת את ערפאת שהיה נואם באנגלית נאומי שלום ובערבית נאומי מלחמה".

עוד כתב סמוטריץ' כי "עבאס היה ונשאר תומך טרור שעולה לרגל לחבק מחבלים שרצחו יהודים, לא מקבל את זכותם של היהודים להתקיים כעם בארצו במדינה יהודית, וממשיך לדבוק בנרטיב הפלסטיני, שפשוט סותר את זה היהודי. הוא רואה עצמו חלק מהעם הפלסטיני, הקמת מדינת ישראל עבורו היא 'נכבה', והוא לרגע לא מתכוון לוותר על הנרטיב הזה".

סמוטריץ' למעשה טוען כי למרות הושטת היד של עבאס אחד בנאומו, בפועל מדובר בתחפושת. "אני לא קונה את התדמית החדשה שהוא מנסה לבנות לעצמו ברגע אחד רק בשל אינטרס פוליטי רגעי בשל היריבות הקשה בינו לבין הרשימה המשותפת. יש כאן שנאת המן וממש לא אהבת מרדכי . גם בנאומו המתקתק אתמול עבאס לא מכיר בישראל כמדינה יהודית, דורש הכרה "בשני הנרטיבים", ולמעשה מנסה בשיטת השלבים הערבית הידועה להפוך את ישראל למדינה דו לאומית. מדינת כל לאומיה. הפך המדינה היהודית".

יו"ר הציונות הדתית יצא גם נגד הסימטריה שיצר עבאס בנאומו ל"אלימות משני הצדדים": "הוא זיהה כרגע הזדמנות להגיע לאותה מטרה של חיסול הפרויקט הציוני בדרכי נעם. אם זה עושה לכם דז'ה-וו לטרמינולוגיה של עראפת באוסלו אתם כנראה לא טועים. כך מפרשים את זה כל מי שקצת מבינים בתנועה האסלאמית, תפיסותיה, מטרותיה, ושיטות העבודה שלה. מתן לגיטימציה לתפיסה כזו והפיכתה לשותף לגיטימי בקואליציה חותרים תחת עקרונות הציונות הבסיסיים ביותר".

ברמז לא דק לנתניהו אומר סמוטריץ' כי "ניסיונות ההלבנה של התנועה האסלמית מצד גורמים מסוימים בימין משקפים עיוורון וקוצר רואי מסוכן וחסר אחריות שיביא לאבדן שלטון הימין לעשרות השנים הבאות ולסופה של המדינה היהודית. לא פחות". עוד כתב כי "מתק השפתיים שלו על שלום ושיתוף פעולה אינו שונה מזה של ערפאת ערב החתימה על הסכמי אוסלו. אז, השמאל היה זה שהתמסר לחיבוק המסוכן הזה. עכשיו בתפקיד "שוטי הכפר" חלקים עיוורים בימין".

לסיום כותב סמוטריץ' "הסתמכות של הימין על עבאס תהיה פשע, שיביא אולי לעוד כמה שנות שלטון של נתניהו, אבל מיד אחר כך יעביר את השלטון לשותפות שמאל-ערבים להרבה מאוד שנים ולאסון למדינת ישראל. שלטון השמאל הזה יאיין ברגע אחד את הישגי ממשלת הימין שתקום כאן אולי בשבועות הקרובים, יחריב את עקרונות המדינה היהודית ויהפוך חלילה את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה".

סמוטריץ' הביע תקווה כי ערביי ישראל יצמיחו מתוכם "תנועה שזונחת את התקווה למימוש שאיפות לאומיות בארץ ישראל ומבקשת לחיות בשותפות אזרחית פרטית במדינה יהודית. תנועה כזו לא תצטרך מפלגה ערבית אלא תשתלב באופן טבעי במפלגות הישראליות הכלליות, בדיוק כפי שהעדה הדרוזית משתלבת בכל המפלגות בקשת הפוליטית הישראלית".

לסיום, בזמן שבנט עושה את דרכו למשרד ראש הממשלה בירושלים לפגישה עם נתניהו, כתב השותף שלו לשעבר: "צריך לעשות מאמץ עילאי להביא את בנט וסער לממשלת המחנה לאומי, כשותפים מרכזיים שיובילו מדיניות ימין אמיתית תחת נתניהו. אפס לגיטימציה לנתניהו לממשלה עם עבאס ואפס לגיטימציה לסער ובנט לשים את טובתם האישית לפני טובת המדינה ולפספס את ההזדמנות ההיסטורית לממשלת ימין על מלא".