מס הכנסה? הצחקתם אותן: עשרות חברות ענק אמריקאיות, שהכניסו עשרות מיליארדי דולרים, התחמקו מתשלום

מחקר חדש מצא כי 55 חברות שהרוויחו 40.5 מיליארד דולר ב־2020, בהן נייקי, סיילספורס ו-FedEx, לא שילמו מס חברות פדרלי שעומד על 21%, ולפיו הן היו אמורות לשלם 8.5 מיליארד דולר • עוד עולה 26 חברות מתוכן לא שילמו מס חברות פדרלי בשלוש השנים האחרונות למרות הכנסות של כ-77 מיליארד דולר

משאית של FEDEX / צילום: shutterstock
משאית של FEDEX / צילום: shutterstock

לפחות 55 חברות ענק שמרוויחות מיליארדי דולרים לא שילמו מס חברות פדרלי בשנה שעברה - כך עולה מדוח של "המכון למיסוי ומדיניות כלכלית" (ITEP), שנוטה לצד השמאלי של המפה. בין הסיבות לכך, הארגון מונה את הרפורמה במיסוי שעברה תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וכן את הקלות המס שננקטו בחוק שנועד להקל על עסקים שנפגעו מקורונה שעבר בתחילת השנה שעברה.

"מדובר במגמה שנמשכת זה עשרות שנים של הימנעות ממס חברות על ידי התאגידים הגדולים ביותר בארה"ב, ונראה גם שזה תוצר של הקלות מס ארוכות שנים שנשמרו או הורחבו על ידי קיצוצי המסים וחוק העבודה משנת 2017, כמו גם חוק הקלות המס נחקק באביב 2020", נכתב בדוח של הארגון.

המחקר של "המכון למיסוי ומדיניות כלכלית" מצא כי 55 החברות הללו נהנו ביחד מהכנסות של כ-40.5 מיליארד דולר בשנת 2020, כך על פי הדוחות הכספיים השנתיים שלהן שהמכון בדק. ביחד הן היו צריכות לשלם מס פדרלי בסך כולל של 8.5 מיליארד דולר (21%) ב-2020. אלא שבמקום זאת, החברות קיבלו הנחות, לדוגמה בארנונה, בסך 3.5 מיליארד דולר. כך שביחד החברות קיבלו הקלות בגובה 12 מיליארד דולר.

ביידן עולה למתקפה: "אין לי שום כוונה להעניש אותם, אבל זה פשוט לא הוגן"

הדוח יצא לאחר הנאום של נשיא ארה"ב ביום רביעי בלילה, שבו הציג את תוכנית התשתיות שלו, שכבר זכתה לכינוי "הניו דיל של ביידן". כדי לממן את התוכנית הגרנדיוזית שעלותה כ-2.3 טריליון דולר, אמר הנשיא כי הוא מתכנן להעלות את שיעור מס החברות מ-21% ל-28%. זה עדיין שיעור נמוך יחסית למה שהחברות שילמו לפני שטראמפ הוריד את המס הזה מ-35% ל­21% ב­-2017.

ביידן תקף בחריפות את החברות שלא משלמות מס הכנסה פדרלי בארה"ב ואמר כי "בשנת 2019, דוח עצמאי מצא כי יש 91, הרשו לי לומר זאת שוב, 91 חברות של פורצ'ן 500, החברות הגדולות בעולם, בתוכן גם אמזון שלא משלמות בארה"ב אפילו פני אחד במס הכנסה פדרלי. אין לי שום כוונה להעניש אותם, אבל זה פשוט לא הוגן. זה פשוט לא בסדר. כבאי ומורה משלמים 22% מס על השכר שלהם, ואמזון יחד עם 90 תאגידים גדולים אחרים משלמים אפס מסים פדרליים? אני אשים לזה סוף".

"אנחנו הולכים ליישר את שדה המשחק הבינלאומי", אמר ביידן, "אנחנו גם נמנע ניכויים של תאגידים בגין עבודות בחו"ל (שכיום חוקי המס אינם חלים עליהן) וכן העברת נכסים לחו"ל".

ביידן התרה בחברות ואמר כי אם הן בכול זאת יעשו זאת הן "ישלמו קנס ולא יקבלו פרס על פי התוכנית שלי. אנחנו נשתמש בכסף הזה כדי לתת לחברות זיכוי מס למקם את הייצור שלהן כאן בארצות-הברית".

תוצאה של תמריצים משפטיים לחברות

החברות שנמנעות ממס הכנסה בשנת 2020 לא שייכות לענף מסוים, אלא הן חלק מכלל ענפי המשק בכלכלה האמריקאית.

כך לדוגמה הדוח מציין כי ענקית המשלוחים FedEx לא שילמה כלל מס הכנסה פדרלי ב-2020 על הכנסות בגובה 1.2 מיליארד דולר לפני מס, אך כן קיבלה הקלות מס והנחות בהיקף של 230 מיליון דולר; יצרנית הנעליים נייקי לא שילמה סנט במס הכנסה פדרלי על כ-2.9 מיליארד דולר בהכנסות בארה"ב לפני מס - במקום זאת היא נהנתה מהקלות מס והנחות בגובה 109 מיליון דולר; קונגלומרט המזון "ארצ'ר דניאלס מידלנד" (Archer Daniels Midland) נהנה בשנה האחרונה מהכנסות של 438 מיליון דולר בארה"ב לפני מס, אך קיבל הקלות מס בסך 164 מיליון דולר; חברת התוכנה "סיילספורס" (Salesforce) נמנעה משתלום מס פדרלי על הכנסות לפני מס בהיקף של 2.6 מיליארד דולר; ספקי הכבלים, רשת Dish גם הצליחה להימנע כליל מתשלום מס פדרלי על הכנסות של 2.5 מיליארד דולר אשתקד .

סביר להניח שקיימות עוד חברות רבות שנמנעו מתשלום מס או קיבלו החזרי מס גבוהים במיוחד, אך המחקר של "המכון למיסוי ומדיניות כלכלית", כיסה רק את 500 החברות הגדולות בבורסה.

יש להדגיש כי המסים שלא שולמו לא היו תוצאה של תמרונים לא-חוקיים, אלא תוצאה של תמריצים משפטיים לחברות להוציא ולהשקיע את כספיהן בדרכים מסוימות וכן ניצול של הקלות מס נוספות שכתובות בחוק.

רשות ניירות ערך האמריקאית מחייבת חברות בורסאיות למסור מידע על הכנסותיהן לפני מס בארה"ב, מס הכנסה פדרלי ומדינתי ששולם על הכנסה זו, וכל גורם משמעותי אחר המשפיע על הוצאות המס שלהן. על כך הסתמכו המכון בדוח שלו כדי לגלות מי מהחברות קיבלו הקלות מס עד כדי איפוס מוחלט של הוצאות המס שהן שילמו.

על פי הדוח, יותר מתריסר מ-55 החברות שלא שילמו כלל מס פדרלי ובהן סיילספורס ונייקי, השתמשו בהקלות מס על אופציות למניות בכירים כדי להפחית באופן חד את מס ההכנסה שלהן בשנה שעברה. הקלת מס זו מאפשרת לחברות למחוק בדוחות הוצאות הקשורות לאופציות לטובת תכנון מס החורג הרבה מההוצאות, שהן מדווחות למשקיעים.

"עבור חברות רבות שדיווחו כי הן לא שילמו מס על רווחיהן בשנת 2020, מדובר בדפוס פעולה ארוך"

לפחות שש חברות השתמשו במימון מחקר והתנסות פדרלי כדי להפחית את תשלום מיסי ההכנסה שלהן בשנת 2020. אלה כוללים את HP, נייקי ועוד.

חברות אנרגיה וגז השתמשו בהקלות מס בגין השקעה באנרגיה מתחדשת באופן שאיפשר להימנע משתלום מס. בין החברות הללו ניתלן למצוא את Qurate Retail, Xcel Energy, DTE ו-Duke Energy.

הדוח עלה גם על כך ש-26 חברות שילמו אפס מס הכנסה פדרלי במשך כל תקופת טראמפ בבית הלבן. "שיעורי המס האפקטיביים של התאגידים נוטים להיות תנודתיים, בדיוק כמו הרווחים שלהן", נכתב בדוח, "עם זאת, עבור חברות רבות שדיווחו כי הן לא שילמו מס על רווחיהן בשנת 2020, מדובר בדפוס פעולה ארוך. 26 מתוך 55 החברות הרווחיות הללו, מנעו מתשלום מס פדרלי במשך שלוש השנים שבהן ה- TCJA היה בתוקף".

26 החברות הללו היו רווחיות בכל אחת משלוש השנים (2018, 2019 ו- 2020) ומס הכנסה הפדרלי התאגידי הכולל שלהן באותה תקופה היה אפס או אפילו שלילי. בסך-הכול, 26 החברות האלה דיווחו על הכנסות של 77 מיליארד דולר לפני מס בארה"ב בשלוש השנים הראשונות להפחתת המס של טראמפ, ונהנו באופן קולקטיבי מהקלות מס של 4.6 מיליארד דולר.

בין החברות הגדולות הללו ניתן למצוא את תאגיד "דיוק אנרגיה" (Duke Energy) לדוגמה לא שילם מס הכנסה פדרלי על יותר מסך כולל של 7.9 מיליארד דולר הכנסות בשלוש השנים האחרונות; כנ"ל FedEx על הכנסה כוללת ב-2018-2020 על הכנסות של כמעט 6.9 מיליארד דולר; חברת נייקי לא שילמה מס פסדרלי בעידן טראמפ על הכנסות של 4.1 מיליארד דולר לפני מס.