הפרויקט שהסתבך: המירוץ לדירה מוזלת בנתניה הסתיים בעוגמת נפש

תקלות תכנוניות ואחרות גרמו לפרויקט של חברת פרץ לוזון בשכונת אגם בנתניה להתעכב במשך שנים • אף שהיתרי הבנייה הוצאו לפני כשנה, משרד השיכון התיר ליזם למסור את הדירות רק בעוד שלוש שנים וחצי

אתר הבנייה של הפרויקט בנתניה. "המחיר מצוין, אבל האכלוס רחוק" / צילום: איל יצהר
אתר הבנייה של הפרויקט בנתניה. "המחיר מצוין, אבל האכלוס רחוק" / צילום: איל יצהר

יותר משבע שנים אחרי שזכו בהגרלה, ייכנסו הזוכים בדירות בפרויקט מחיר למשתכן בנתניה לדירותיהם. זאת בעקבות אישור שנתן משרד השיכון לחברת הבנייה פרץ לוזון לאכלס פרויקט במתחם אגם בעיר, בסוף אוגוסט 2024, כמעט שמונה שנים לאחר שהחברה זכתה במכרז רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על המגרש.

מדובר ככל הנראה בפרויקט שעתיד לשבור את השיא הלא מחמיא של עיכובים בהשלמתו, תוצר של ייחודיות של הפרויקט והתנהלות הגורמים שקשורים בו.

 
  

התנהלות זו מדגימה גם חלק מהביקורת שהוטחה אז בתוכנית הדגל לדיור של שר האוצר לשעבר משה כחלון, שדן בנושא שיווק חפוז של מגרשים ועריכת הגרלות הרבה לפני הוצאת היתרי הבנייה, כשהפרויקטים לא היו בשלים מבחינה תכנונית. הדבר גרר אחריו תקופה ארוכה של חוסר ודאות של מי שזכו בהגרלות, ולאחר שהוצאו היתרי בנייה נתגלעו גם לא פעם ביטויי תסכול ומחאה בקרב רוכשי הדירות, שגילו שעם הזמן הוכנסו בפרויקטים שינויים שמרעים את מצבם.

רקע: "המתנו לתב"ע בלי שיכולנו להתקדם"

סיפור הפרויקט החל בסוף 2016, שעה שרמ"י הוציאה את המכרז על המגרש, שנמצא מעברן המזרחי של שדרות בן צבי בנתניה, במתחם המכונה "אגם 3", שהוא המשך לשכונת האגמים. המכרז שיווק קרקע ל-132 יחידות דיור בשני מבנים בני 17 קומות כל אחד, מעל 4,000 מ"ר שטחים מסחריים. בסוף דצמבר אותה שנה זכתה בו חברת פרץ לוזון, ואולם אז התברר שיש בעיות.

"רמ"י שיווקה את המגרש באותם ימים ללא תוכנית בינוי מאושרת, ואנחנו המתנו לתוכנית הבינוי לתב"ע שתאושר על ידי העירייה, מבלי שיכולנו להתקדם בכלל", מספר עופר מנקס, סמנכ"ל השיווק של פרץ לוזון. "התייעצו איתנו לפני עריכת ההגרלה ואנחנו הצענו שלא לשווק את המגרש בגלל הבעיה הזו, אבל הם רצו להראות מספרים ושיווקים ועשו את זה".

שבעה חודשים מאוחר יותר, ביולי 2017, התקיימה הגרלה בין זכאי מחיר למשתכן, שמספרה 208, ואולם הבעיות של המתחם לא פסקו. באוגוסט 2017 החברה קיבלה לידיה את המגרש מרמ"י, ובסוף דצמבר נחתם חוזה חכירה בין הצדדים.

העיכובים: התנגדויות ועררים גם מצד הזוכים

כל זה לא האיץ את הליכי התכנון. חלק מהזוכים באותה הגרלה הגישו התנגדויות ועררים לבקשות שהגישה החברה להיתרי בנייה, שכן לטענתם החברה לא כללה דירות ארבעה חדרים והמפרט הטכני של המבנים היה פשוט מדי לטעמם.

בשלב כלשהו נכנסה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נתניה לנעלי הזוכים, והנושא הגיע לוועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה, שם נדחו אמנם רוב ההתנגדויות, ואולם חלק ניכר מהדירות שיוקמו יהיו בסופו של דבר של ארבעה חדרים.

בסופו של דבר, במאי בשנה שעברה הוצאו היתרי הבנייה, כמעט שלוש שנים לאחר קיום ההגרלה.

רועי ודורין (שמות בדויים), שזכו בהגרלה בפרויקט, אומרים כי החליטו להמשיך ולדבוק בזכייתם ולא לעשות כפי שעשו חלק מהזוכים האחרים, שהתייאשו מלוח הזמנים המתמשך ועזבו. "הגורם שדרבן אותנו הכי הרבה היה ההנחה שקיבלנו במחיר הדירה, פער של מאות אלפי שקלים לעומת דירות שנמכרות בשכונה הסמוכה ‘אגמים’", מסביר רועי. "עם זה, אם היינו יודעים מראש שהפרויקט יהיה שני מגדלים מעל מרכז מסחרי גדול - כנראה שלא היינו ניגשים להגרלה כלל, אבל אני חייב להודות שלא עקבתי אחרי הדברים מקרוב".

לאחרונה הוצאו טיוטות חוזים לרוכשי הדירות, שבהן מצויין תאריך האכלוס המיועד של הפרויקט - סוף דצמבר 2024; בימים האחרונים ממש הוקדם מועד האכלוס ל-31 באוגוסט 2024.

מדוע אושר לחברה פער זמנים כה ארוך, של יותר מארבע שנים, בין הוצאת ההיתר לבין מועד האכלוס?
מנקס: "לסיים פרויקט של 2 קומות מרתפים ומסחר בן שתי קומות כפולות ולאחר מכן להתחיל את פרויקט המגורים - זה זמן סביר בהחלט".

גם במשרד השיכון נאמר כי הם מודעים לתלאות שעברו על הפרויקט, שחלקן נובע מעירוב השימושים שהוא יכלול.

מהמשרד נמסר בתגובה כי "לאור חומרים שהובאו לאחרונה לידיעתנו, ולטובת הזוכים, משרד הבינוי והשיכון דרש מהקבלן להקדים את מועד המסירה והוא עודכן ל-31.8.24 והצמדת המדד תיעצר ב-31.5.24. זאת במטרה לעודד את הקבלן למסור את הדירות עוד קודם. לאור מספר קשיים קריטיים כגון מחלוקת על תוספת שבס ופאנלים סולאריים, היתר בנייה התקבל מהרשות רק במאי 2020, למתחם אחד מבין שלושה בפרויקט, ואז אושרו כל מסמכי הקבלן למתחם זה, בהתאם לתנאי המכרז".

מסירת הדירות: "לא ברור לפי מה נקבעה"

"אני ישבתי כמעט עם כל הדיירים ואני יכול להגיד לך שלרוב הדיירים אין בעיה עם מועד האכלוס - חלק מהם אפילו מרוצים מזה, משום שבעת מועד האכלוס יעברו שבע השנים ממועד ההגרלה והם יוכלו למכור את הדירות", אומר מנקס.

רועי אומר שהעובדה שניתן יהיה למכור את הדירה בסמוך לאכלוסה אינה רלבנטית עבורו ואינה מנחמת. "אנחנו נחתום על חוזה הרכישה כי המחיר מצוין, אבל מועד האכלוס יכול היה להיות הרבה יותר מוקדם", הוא אומר.

עו"ד ליאור לוי, המייצג קבוצות רוכשים במחיר למשתכן, אומר, כי "זמן ההמתנה מרגע הזכייה ועד חתימת ההסכם היה ארוך במיוחד, גם ביחס לפרויקטים אחרים. העובדה שגם מועד מסירת הדירות ארוך במיוחד תמוהה ולא ברור על פי אילו פרמטרים או מה המדיניות על פיה נקבע המועד האמור".