משפט בשלט רחוק? הניסיון מלמד שפטור מהתייצבות הוא מצרך נדיר

הבקשות של נתניהו להיעדר ממשפטו נענו עד כה רק בחלקן • מה מלמד הניסיון של קודמיו?

אהוד אולמרט, אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף, יוסי זמיר
אהוד אולמרט, אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף, יוסי זמיר

כמה זמן יצטרך ראש הממשלה לפנות בקרוב לדיונים משפטיים? השאלה הזאת קיבלה בינתיים תשובה מעורבת: בבוקר יום שני הוא יצטרך להאזין לנאום הפתיחה של התובעת, אבל לא לראשון העדים נגדו, אילן ישועה. ומה יהיה הלאה? תשובה רשמית אין, אבל אפשר ללמוד מהעבר.

לפני שנה, ערב פתיחת המשפט, מבקרי נתניהו טענו שהוא לא יוכל לנהל בו-זמנית מדינה ומשפט פלילי. תומכיו ענו שבמשפטים דומים הנאשם ממילא מוזמן למעט מאוד ישיבות. "תסתכל על משפט אולמרט, על משפט ליברמן", אמר למשל שר האנרגיה יובל שטייניץ, "הם לא היו ברוב הדיונים". כפי שהראינו ב"משרוקית", הטענה הזאת שגויה לחלוטין.

נתחיל בחוק. המקור לחובת ההתייצבות הוא סעיף 126 לחוק סדר הדין הפלילי: "באין הוראה אחרת בחוק זה, לא יידון אדם בפלילים אלא בפניו". המטרה היא לא להעניש אלא להבטיח לנאשם משפט הוגן. השופטים יכולים לוותר לנאשם על נוכחות בדיון ספציפי בתנאי שלא ייגרם לו עיוות הדין, לדעתם, ובתנאי שסנגורו ייצג אותו בדיון. אבל הם לא חייבים.

בעבר בתי המשפט מיעטו לתת פטור מהתייצבות. הם נעשו נדיבים יותר אחרי ששופטת בג"ץ דליה דורנר קבעה ב-1996 שלנאשם יש זכות לא לנכוח בדיונים כל עוד תקינות ההליך לא נפגעת. עם זאת, הם לא נוטים לאשר פטור מההליך כולו, אלא רק לדון לגופן בבקשות להיעדר מדיונים מסוימים. בדרך כלל הם מאשרים רק היעדרות מדיונים טכניים או מישיבות שנשמעות בהם עדויות נגד נאשמים אחרים באותו תיק.

הניסיון של אביגדור ליברמן ואהוד אולמרט מלמד שמעמד רם לא מבטיח לנאשם פטור גורף. ליברמן עמד למשפט ב-2012 בפרשת מינוי השגריר בלטביה, ויצא זכאי. המשפט כלל עשרה דיונים. במסמכים מההליך מצאנו בקשות לדחות ישיבות, אבל אף לא בקשת היעדרות אחת.

ההליכים נגד אולמרט היו ממושכים בהרבה. ב-2009 נפתחו הדיונים בתיק שאיגד שלוש פרשות שבגללן התפטר אולמרט לפני כן מראשות הממשלה: ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות. 157 ישיבות התקיימו על פני שלוש שנים. בעיון בתיק מצאנו רק ארבע בקשות של אולמרט להיעדר. סבב נוסף בן 20 ישיבות בפרשות ראשונטורס וטלנסקי נפתח ב-2014, ובו לא מצאנו שום בקשת פטור.

משפט הולילנד, שנפתח ב-2012, כלל כ-150 דיונים. במקרה זה אולמרט הורשה להיעדר מדיונים רבים; את המספר המדויק לא הצלחנו לברר. הסיבה היא שבתיק היו עוד 15 נאשמים, ולחלק מהישיבות שעסקו בהם לא הייתה נגיעה ישירה לאולמרט.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

משפטי אולמרט
ראשונטורס וטלנסקי - סיבוב א' - 2012-2009
משך הזמן: 3 שנים
ישיבות: 157
נוכחות הנאשם: כמעט מלאה

ראשונטורס וטלנסקי - סיבוב ב' - 2014
משך הזמן: 9 חודשים
ישיבות: 20
נוכחות הנאשם: לא נמצאה כל בקשה לפטור מהתייצבות

הולילנד - 2014-2012
משך הזמן: שנה וחצי
ישיבות: יותר מ-100
נוכחות הנאשם: אולמרט נעדר מרבים מהדיונים

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.