לאן הולך השוק? תשאלו את האלגוריתמים

המסחר האלגוריתמי, המבוסס על תוכנות מחשב, פורח בתקופות של תנודתיות ומשברים, וב-2020 - שנת הקורונה - הוא כבר תפס 80% מנפח המסחר הכולל • איך הוא עובד, מהם היתרונות הטמונים בו, והאם הוא באמת מאתגר את האמירה שלפיה "אי אפשר לתזמן את השוק"

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

שנת המסחר האחרונה התאפיינה בתנודתיות רבה. לראשונה זה עשור נראה, כי השוק השורי ששוקי ההון חוו מאז סיום המשבר של 2008 הגיע לסוף תקופה. אולם באופן מפתיע, לאחר כחודש של ירידות במרץ 2020, שבו הגיע הנאסד"ק לשפל של 7,617 נקודות, חזרה מגמת העלייה, והמדד אף פרץ בפברואר 2021 את מחסום ה-14,000 נקודות. ההתאוששות המהירה של השווקים מיוחסת לטריליוני הדולרים שהזרים הממשל האמריקאי לשווקים, לצד הריביות הנמוכות והירידה בצריכה הפרטית.

אז מיהם המרוויחים העיקריים מכל התנודתיות הזו? האלגוריתמים כמובן. ב-20 השנים האחרונות תופס המסחר האלגוריתמי מקום הולך וגובר מתוך נפח המסחר הכולל, והוא הגיע בשנת 2020 אל מעל 80% מנפח המסחר.

מסחר אלגוריתמי הוא שם כולל למסחר שמבוצע על ידי תוכנות מחשב שכותבות בעצמן (ולא רק מבצעות) פקודות קנייה ומכירה.

שני הסוגים העיקריים של שיטות מסחר אלגוריתמי הן HFT - High Frequency Trading, שמתבסס בעיקרו על זיהוי פערי ארביטראז' סטטיסטיים, ומסחר אלגוריתמי שמבוסס על אסטרטגיית in/out, על פי נתוני מסחר וזיהוי מגמות.

למסחר אלגוריתמי יתרונות רבים - כמות המידע שסוחר אנושי יכול לעבד בזמן נתון מוגבלת מאוד, גם אם הוא משתמש בכלי מחשב חזקים לניתוח, ומהירות ביצוע הפעולות מוגבלת אף היא. אלגוריתמים יכולים לעבד ביג-דאטה במהירות רבה יותר ולהגיע להחלטות שאינן מוטות על ידי הפסיכולוגיה האנושית.

אלגוריתמים אוהבים עליות וירידות

אלגוריתמים אינם אוהבים קו מגמה אחיד - אלא עליות וירידות; שינויי מגמה תכופים מייצרים הזדמנות גם לסוחרי יום זריזים, אולם לא פחות לאלגוריתמים שיודעים לזהות שינויי מגמה ו"לרכוב" עליהם.

כמה זה דרמטי? תשאלו משקיע מוסדי משוק ההון כמה עלה הנאסד"ק בשנת 2020, ותקבלו את התשובה 40.86%. תשאלו מדען מומחה ללמידת מכונה ובינה מלאכותית בחברה למסחר אלגוריתמי כמה עלה הנאסד"ק בשנת 2020 ותקבלו תשובה אחרת לגמרי - הנאסד"ק עלה למעשה 724.28%. יש לציין, יוסיף המדען, שהנאסד"ק גם ירד ב-479.6% באותה שנה, ומשקלול שני נתונים אלה נובעת העלייה נטו של 40.86% שציין המשקיע המוסדי.

לברון פיליפ דה רוטשילד מיוחסת האמרה "כשהדם זורם ברחובות - זה הזמן לקנות מניות". התנודתיות הגבוהה שמאפיינת עתות מלחמה אפיינה גם את שנת הקורונה, ועשתה טוב לחלק מחברות המסחר האלגוריתמי.

קחו למשל את חברת המסחר האלגוריתמי Virtu Financial Inc (סימבול VIRT), אשר הכנסותיה קפצו במעל 100% בשנת 2020 ל-3.29 מיליארד דולר, מ- 1.53 מיליארד דולר בשנת 2019, ורווחיה קפצו ל-1.47 מיליארד דולר מ-5.87 מיליון דולר בלבד בשנה קודמת. התוצאות של Virtue ממחישות לא עד כמה תנודתיות שווה לרווח, אלא כמה גדול הרווח שאפשר ליצור ממסחר אלגוריתמי.

"אם רק הייתי יודע לתזמן את השוק"

כמה שווה אסטרטגיית אין/אאוט שיודעת לצאת בימים של ירידות ולהיכנס בימים של עליות? להמחשת העוצמה של היכולת לתזמן את השוק, בנק אוף אמריקה ניתח את המשמעות של הימנעות מעשרת ימי הירידות הגדולים ביותר בכל עשור על תשואת מדד S&P 500 במאה השנה האחרונות.

בעוד שאסטרטגיית "קנה והחזק" הייתה מניבה תשואה של 17,715% במצטבר על פני 100 שנים, הרי שהחרגה של עשרת ימי המסחר הגרועים ביותר בכל עשור (רק יום אחד בשנה, בממוצע), הייתה מניבה תשואה של 3,793,787% - קראתם נכון, קרוב ל-4 מיליון אחוזים - פי 214 במצטבר - על ידי הימנעות מ-100 ימי ירידות בלבד על פני מאה שנים.

גם בהסתכלות על עשור אחד (2010-2020), החרגה של עשרת ימי מסחר בלבד בכל העשור, שבהם היו ירידות חדות, מקנה תשואה של 125% למול תשואה של 18% באסטרטגיית "קנה והחזק" לאורך כל העשור. ההפרש, כאמור, משמעותי למי שיודע מתי להיכנס ומתי לצאת - אבל דווקא בנק אוף אמריקה מגיע מהניתוח הזה למסקנה ההפוכה, שמאחר ומאוד קשה עד בלתי אפשרי לסוחרים רגילים לתזמן את השוק, החשש הוא דווקא להפסיד את ימי העליות הגדולים, שלרוב באים לאחר ימי ירידות.

האם אפשרי בכלל לצפות התנהגות של שוק מניות? הטענה היא שכל עוד עיקר המסחר בשוק ההון התבצע על ידי סוחרים - אנשים בשר ודם, אשר פועלים על בסיס מידע חלקי ומקבלים גם החלטות לא רציונליות, ומושפעים מגורמים פסיכולוגיים ומהטיות כאלה ואחרות - אזי האלגוריתמים התקשו לצפות את התנהגותם. אולם מאחר שרוב המסחר היום מתבצע על ידי אלגוריתמים, יש מקום לטענה שאלגוריתמים טובים יותר יידעו לנבא התנהגות של שווקים באופן שיקנה יתרון עצום במסחר, ואם לא ממש לנבא, אז לפחות להגיב בזמן למגמות שמתפתחות.

האלגוריתמים האידיאליים יידעו לשלב באופן נכון ניתוח טכני שמתבסס על התנהגות תוצאתית של ניירות הערך והמדדים, כדי לזהות מגמות, עם מידע פונדמנטלי (מהותי) שמתייחס לנתוני מאקרו של השוק, תופעות גלובליות (קורונה למשל) ואירועים בניירות הערך (דיבידנדים, פרסום דוחות כספיים, מיזוגים ורכישות וכו'). החיבור בין ניתוח טכני ומהותי טמן בחובו את הפוטנציאל הרב ביותר להצליח להקדים את השוק ברגעים הנכונים, ולהשיג תשואות גבוהות ברמות סיכון סבירות.

הכותב הינו שותף בחברת Cerebro Capital הפועלת בתחום המסחר האלגוריתמי, ובחברת Fundem Capital, העוסקת בייזום ובאיתור חברות ספאק לתהליכי מיזוג עם חברות טכנולוגיה ישראליות. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות