טיולים | פיצ'ר

מי צריך לנסוע ליפן? פריחת דובדבן כחול־לבן

פריחת הדובדבן יפה וקצרה: כמה ימים, וזהו • זה קורה ממש עכשיו, וגם אם לא נטוס ליפן, אפשר להתנחם בפסטיבל היפני הקטן בגולן, וגם בפריחת האפרסק והנקטרינה, היפה לא פחות

פריחת הדובדבן בעין זיון / צילום: תיירות עין זיוון
פריחת הדובדבן בעין זיון / צילום: תיירות עין זיוון

אחת האטרקציות האביביות המפורסמות ביותר בעולם היא פריחת הדובדבן, ה"סאקורה" היפנית, ובשנים כתיקונן נוהרים המוני תיירים ליפן להתבונן ולהתבשם ביופי הזה, ולטעום מתרבות שלמה, כמעט פולחן, שסביבו. שם יוצאים התושבים "לשבת מתחת הפרחים" בין מיני עצי דובדבן הרבים הפזורים בפארקים במדינה. הסיבה לכך נעוצה בכבוד שרוחשים היפנים לעצים ולטבע בכלל, ששיאו הוא סאקורה, הדובדבן שהוא מעין ביטוי להתגלמות היופי, להתחדשות שמביא האביב ולחלופיות קצרת הימים של חיי האדם.

פריחת הדובדבן ביער יתיר / צילום: אורלי גנוסר
 פריחת הדובדבן ביער יתיר / צילום: אורלי גנוסר

החגיגות ביפן הן חלק בלתי נפרד מלוח השנה, והן אורכות כמה וכמה שבועות בזכות האקלים השונה בחלקיה השונים של המדינה, שיוצר גלי פריחה מתמשכים בזה לאחר זה מדרום לצפון. משבר האקלים לא פסח על יפן, וגם הפריחה משתבשת. השנה לראשונה הוקדמה הפריחה והגיעה לשיאה בתאריך המוקדם ביותר זה 1,200 שנים, מאז שהחל תיעוד הפריחה שנאסף לאורך מאות שנים, עוד מתקופת חצר המלוכה בקיוטו.

גם בארץ החורף השנה היה חם מהממוצע, והתאפיין במעט גשם ובמעט מנות קור שהגיעו מאוחר, כך שגם אצלנו הוקדמה פריחת הדובדבן בצפון רמת הגולן.
השנה, כמובן, שום דבר אינו כתיקונו, ומטוסים עמוסי תיירים לא ממריאים ליפן, אבל למרבה השמחה גם בארץ מתחיל להשתרש פסטיבל צנוע של פריחת הדובדבן, הקצרה במיוחד הפעם.

בסוף השבוע הזה, 9-10 באפריל, פותח בוסתן בראשית בעין זיוון את שעריו (בחינם) לחגיגה בסגנון יפני. על רקע צלילי מוזיקה יפנית תוכלו ליהנות בפסטיבל מעמדות ציור על קנבס, סיורים בטרקטור ועגלה בין המטעים, הפרחת עפיפונים וכן מזנון ודוכנים עם תוצרת מקומית. יש גם מדשאות, שולחנות פיקניק, כסאות ומתקני שעשועים לילדים, כך שאפשר לבלות בו שעות.

פריחת האפרסק ביסוד המעלה / צילום: ענבר שביט
 פריחת האפרסק ביסוד המעלה / צילום: ענבר שביט

הבוסתן מוכר לרבים מקטיף הדובדבנים, התותים ושאר פירות היער והנשירים שהוא מציע בתחילת הקיץ, אבל רגע לפני שכל הטוב הזה מבשיל, עורכים בבוסתן פסטיבל פריחת דובדבן לכל המשפחה. בבוסתן יש מטע גדול עם מיני זנים של דובדבן והפריחה הלבנה שמזכירה קצת את פריחת השקד, אבל שונה בכך שהיא פורצת באשכולות צפופים כך שהעצים מתכסים בלבן הזה שמדיף ארומה מתוקה משכרת.

אם כבר הגעתם לעין זיוון תוכלו ללון בחאן דרכים שמציע גם חדרי לינה גדולים לצד אוהלי גלמפינג מפנקים ואזור קמפינג. בקיבוץ יש צימרים, שני יקבים מוצלחים (בהט ופלטר), בית קפה ומאפייה, חנות שוקולד ועוד, אבל הוא בעיקר נקודת מוצא לטיולים על גבול הצפון, בין מעיינות, תצפיות מהתילים הגעשיים ושלל נחלים שזו שעתם היפה (במהלך חודש אפריל, 04-6993610/12, www.enzivan.co.il).

בישראל גדלים שני מיני דובדבנים המתוק (גודגדן) והחמוץ (וישניאק) והם צומחים בעיקר באזורים גבוהים, כיוון שהם זקוקים למנות גדושות של קור. מרבית מטעי הדובדבן נמצאים ברמת הגולן ובגליל, באזור ירושלים (רמת רחל) וביער יתיר, אך יש עצים שלהם גם במטולה, בגן הבוטני בירושלים. מזה כמה שנים שגם אצלנו מנסים להטמיע את החגיגיות שסביב פריחת הדובדבן, סיבה יפה למסיבה עם הטבע, ויוזמים שלל אירועים.

הדובדבן הוא עץ נשיר, ובמטעי הבוסתן החלה גם פריחת הנשירים, פירות הקיץ האהובים עלינו כל כך. מאז הסתיו הם עמדו בשלכת, וכעת פורצים מחדש בפריחה שמנקדת את הגזעים והענפים העירומים שזה כשלעצמו מחזה יפה. בזמן שהפרחים נובלים מתחילה לצמוח עלווה חדשה רעננה.

פריחת הנקטרינה במטולה / צילום: עומר שביט
 פריחת הנקטרינה במטולה / צילום: עומר שביט

גם לפטנט הזה יש הסבר מבית היוצר של הטבע. עץ ללא עלים הוא קל יותר ושביר פחות. המשמעות היא שתהיה מקסימום פריחה אבל גם יעילות מקסימלית של תהליך ההאבקה.
ללא עלים יכולים האבקנים לעוף ברוח ללא הפרעה ולחרקים גם קל יותר למצוא את הפרחים שבולטים. החיסרון הוא שהפרחים חשופים למפגעים שונים, אבל זה כנראה חלק מניהול הסיכונים של הטבע.

החלוצים הראשונים מקרב הנשירים הם האפרסקים והנקטרינות, שכבר החלו לפרוח בוורוד עז שקשה לטעות בו. שלא כמו פריחת הדובדבן שמאופיינת באשכולות, הנשירים כאמור, פורחים בבודדים ומעטרים את העץ בגווני ורוד לבן.

כמדינה שמבוססת לא מעט על חקלאות, אפשר לראות את יפי הפריחה של מטעי נשירים באזורים רבים בארץ מצומת קסטינה, יער יתיר והנגב המערבי שבדרום ועד רמת מנשה הגליל ומטולה שבצפון. אחרי אלה יגיעו השזיפים, המשמשים, התפוחים והאגסים, כולם בפריחה לבנבנה עד ורדרדה - חגיגה אביבית.

ביער יתיר, היער הנטוע הגדול בישראל עם ארבעה מיליון עצים, יש לא מעט חלקות חקלאות באזורים הגבוהים הקרובים להר עמשא. בין הדובדבנים יש גם מטעי נשירים שהחלו לבצבץ בוורוד ובלבן ולצדם גם הגפנים שמתעוררות בימים אלה.

כאן אין סקנדל או פסטיבל, אבל מי שמטייל בשטחי היער, הפריחה היא הבונוס. בין שבילי היער תמצאו את חורבת ענים העתיקה, את שביל המתקנים החקלאיים, את המאגר ותצפית נהדרת מהר עמשא. תוכלו להגיע לבית היערן, לרכוב בשטח, להתפקנק וליהנות מרוח ומזג אוויר נעים גם בקיץ.