סין יוצרת את המטבע הדיגיטלי שלה - המדינה הראשונה בין הכלכלות הגדולות

יואן דיגיטלי אמור לתת לבייג'ינג כוח לעקוב אחרי ההוצאה בזמן אמת, וגם מהווה כסף שלא קשור למערכת הפיננסית העולמית, הקשורה לדולר האמריקאי

אילוסטרציה של יואן דיגיטלי / צילום: Reuters, Florence Lo
אילוסטרציה של יואן דיגיטלי / צילום: Reuters, Florence Lo

לפני אלף שנים, כשהמשמעות של כסף הייתה מטבעות, סין המציאה את הכסף מנייר. כעת הממשלה הסינית מטביעה כסף דיגיטלי, בעיצוב מחדש של משמעות הכסף שעשוי לזעזע את עמוד התווך הזה של העוצמה האמריקאית.

אולי נראה כאילו הכסף כבר וירטואלי, כמו כרטיסי אשראי ואפליקציות תשלום כמו אפל פיי בארה"ב ו-WeChat בסין, המייתרות את הצורך להשתמש בשטרות או במטבעות. אך אלה רק דרכים להזיז כסף באופן אלקטרוני. סין הופכת את המטבע עצמו לקוד מחשב.

מטבעות קריפטו כמו ביטקוין חזו עתיד דיגיטלי אפשרי לכסף, אם כי הם מתקיימים מחוץ למערכת הפיננסית העולמית ואינם מטבע עובר לסוחר כמו מזומן שמנפיקות ממשלות.

הגרסה של סין למטבע דיגיטלי נשלטת על ידי הבנק המרכזי שלה, שמנפיק את הכסף האלקטרוני החדש. זה צפוי לתת לממשלת סין כלים רבים חדשים לניטור הכלכלה שלה והעם שלה. מעצם עיצובו, היואן הדיגיטלי ימנע את אחד הדברים המושכים אנשים לביטקוין: האנונימיות של מי שמשתמש בכסף.

בייג'ינג גם מכינה את היואן הדיגיטלי לשימוש בינלאומי ומתכננת שלא יהיה תלוי במערכת הפיננסית העולמית, שם הדולר שולט כמלך מאז מלחמת העולם השנייה. סין מתכוונת לאמץ דיגיטציה בצורות רבות, כולל כסף, במטרה להגיע לשליטה יותר ריכוזית ולהתחיל מעמדת פתיחה עדיפה עיסוק בטכנולוגיות עתידיות שהיא רואה אותן כזמינות לכל כרגע.

"על מנת להגן על ריבונות המטבע שלנו ועל המעמד החוקי של המטבע, אנו חייבים לתכנן לעתיד", אמר מו צ'נגצ'ון, המוביל את הפרויקט בבנק העממי של סין.

אפשרות לשיבוש במערכת הפיננסית

דיגיטציה של הכסף יכולה לארגן מחדש את המרכיבים היסודיים של המערכת הפיננסית באופן דומה לדרך בה צמיחתה של אמזון שינתה את שוק הצריכה וחברת אובר זעזעה את שוק המוניות.

העובדה שמדינה סמכותנית ויריבה של ארה"ב תופסת עמדת הובלה בהכנסת מטבע לאומי דיגיטלי לשימוש, הופכת את מה שפעם היה נושא לדיונים אזוטריים בקרב תיאורטיקנים של מטבעות קריפטו לנקודה לחרדה בוושינגטון.

כשנשאלו בשבועות האחרונים איך מטבעות לאומיים דיגיטליים כמו היואן הסיני עשויים להשפיע על הדולר, אמרו שרת האוצר ג'נט ילן ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול שהנושא נלמד ברצינות, כולל אם יש היגיון בהטבעת דולר דיגיטלי בעתיד.

הדולר התמודד עם אתגרים בעבר - האירו, למשל - אבל תמיד הפך לחשוב יותר כשחסרונות של היריבים הפכו לברורים. הדולר עובר בהרבה את כל שאר המטבעות בשימוש בבורסות זרות, ב-88% מהעסקאות לפי רישומי הבנק להסדרים בינלאומיים. היואן שימש רק ב-4% מהעסקאות.

הדיגיטציה בפני עצמה לא תהפוך את היואן ליריב לדולר בהעברות מבנק לבנק, כך אומרים אנליסטים וכלכלנים. אבל בהתגלמות החדשה שלו, היואן, המוכר גם בשם רנמינבי, יכול לתפוס תאוצה בשולי המערכת הפיננסית הבינלאומית.

זה יספק אפשרויות לאנשים במדינות עניות להעביר כסף באופן בינלאומי. אפילו שימוש בינלאומי מצומצם ירכך את העוקץ של סנקציות אמריקאיות, המשמשות יותר ויותר נגד חברות או אנשים סיניים.

ג'וש ליפסקי, לשעבר מקרן המטבע העולמית וכיום חבר במכון המחקר המועצה האטלנטית, אמר: "כל דבר שמאיים על הדולר הוא נושא של ביטחון לאומי. זה מאיים על הדולר בטווח הארוך".

היואן הדיגיטלי מתקיים בחלל הסייבר - על גבי מכשיר הטלפון - או על כרטיס למי שפחות חובב טכנולוגיה - והוצאה שלו לא כרוכה בחיבור לאינטרנט. הוא מופיע על המסך עם תמונה של מאו דזה דונג, בדיוק כמו שטרות של כסף אמיתי.

בניסויים מהעת האחרונה, יותר מ-100 אלף איש בסין הורידו אפליקציה מהבנק המרכזי המאפשרת להם להוציא סכומים קטנים של כסף דיגיטלי שנתנה הממשלה אצל סוחרים, כולל סניפים סיניים של סטארבאקס ומקדונלדס.

"זה די טוב", אמרה טאו וויי, אישה צעירה מבייג'ינג, אחרי שהוציאה כסף שקיבלה במסגרת הניסוי. לקח לה רק רגע לשלם על דיוקן יום הולדת של בתה בת השנתיים על ידי זה שכיוונה את האייפון שלה לסורק. המפלגה הקומוניסטית הסינית גם נתנה לחברים לשלם דמי חבר חודשיים ביואן דיגיטלי.

סין אמרה שהיואן הדיגיטלי ישמש במקביל לשטרות ומטבעות במשך תקופה מסוימת. בנקאים ואנליסטים אחרים אומרים שסין רוצה לעשות דיגיטציה של כל הכסף שלה בסופו של דבר. בייג'ינג לא הודיעה בגלוי על תוכניות כאלה.

האח הגדול עינו פקוחה

כסף דיגיטלי נראה כמו כלי מאקרו-כלכלי חלומי לממשלה המנפיקה אותו, ויכול לשמש למעקב אחר ההוצאות של אנשים בזמן אמת, להאיץ תשלום סיוע לנפגעי אסון או לסמן פעילות פלילית. יחד עם זאת, בייג'ינג תרוויח גם יכולות חזקות שיעזרו לנשיא שי ג'ינפינג לחזק את אחיזתו הסמכותנית בשלטון.

גורמים של סוג כזה של שליטה כבר קיימים בסין, שם תשלום דיגיטלי הפך לנורמה. מו אמר שהבנק המרכזי יגביל את הדרך בה הוא עוקב אחרי אנשים, במה שהוא הגדיר כ"אנונימיות נשלטת".

הכסף עצמו ניתן לתכנות. בייג'ינג בחנה תאריכי תפוגה על מנת לעודד משתמשים להשתמש בכסף מהר, לזמנים שהכלכלה צריכה זריקת עידוד.

הוא גם ניתן למעקב, ומוסיף כלי למערכת המעקב אחר אזרחים הפולשנית של סין. הממשלה משתמשת במאות מיליוני מצלמות לזיהוי פנים על מנת לנטר את האוכלוסייה, ולעתים משתמשת בהן להטלת קנסות על פעולות כמו חציית כביש ברמזור אדום להולכי רגל. מטבע דיגיטלי יאפשר לממשלה גם להטיל קנסות וגם לגבות אותם ברגע שמזוהה הפרה של החוק.

פרץ של צבירת הון בסין בשנה שעברה מצביע על כך שהתושבים חוששים מהעובדה שהבנק המרכזי פותח עיניים על כל עסקה. סונג קה, פרופסור למימון באוניברסיטת רנמין בבייג'ינג, אמר בכנס בעת האחרונה שכמות היואן המזומן שנמצא בשוק עלתה ב-10% ב-2020.

מה לגבי תנודתיות? מטבעות קריפטו כמו ביטקוין מפורסמים בזה. אבל הבנק העממי של סין ישלוט באופן אדוק ביואן הדיגיטלי על מנת לוודא שאין הבדלי ערך בינו לבין הכסף במטבעות ובשטרות.

המשמעות היא שלא יהיה כדאי למשקיעים וסוחרים לעשות ספקולציה ביואן דיגיטלי כפי שרבים מהם עושים במטבעות הקריפטו. צעדים נגד זיוף יתוכננו כך שלא יהיה אפשרי לאף גורם חוץ מהבנק העממי של סין ליצור מטבעות דיגיטליים חדשים.

בעוד סין לא פרסמה חקיקה סופית לגבי התוכנית, הבנק המרכזי הודיע שהוא עשוי בתחילה להטיל מגבלות על כמה יואן דיגיטלי אנשים יכולים לשאת על גופם, כדרך לשלוט בדרך בה המטבע מסתובב בשוק ולתת למשתמשים מידה של פרטיות ובטיחות.

הבנק המרכזי של סין לא ישתמש בטכנולוגיה החדשה כדרך להכניס לשוק עוד כסף, כי כל יואן המונפק באופן דיגיטלי למעשה יבטל יואן הנמצא בשוק באופן פיזי.

להפוך את האיום ליתרון

כשהביטקוין הושק ב-2009, המדיניות של קובעי המדיניות ברוב המדינות הייתה להמעיט בחשיבותו. סין דווקא שמה לב.

תמיד קשובה לאיומים אפשריים, ההנהגה פחדה שמטבעות קריפטו עשויים לערער את כוח הממשלה אם אנשים יתחילו להשתמש בהם ברצינות. ז'ו שיאצ'ואן, מנהיג הבנק המרכזי של סין מ-2002 עד 2018, אמר שביטקוין גם ריתק וגם הפחיד אותו. ב-2014, פתח במחקר רשמי לגבי האפשרות להקים מטבע סיני דיגיטלי.

סין לא בדיוק נראית כמו חלוצה בתחום המטבע. השליטה הממשלתית האדוקה שלה ביואן, למשל, מנוגדת למסחר החופשי במטבעות של מדינות אחרות.

במקביל, מהפכה בתחום הטכנולוגיה הפיננסית קורית כעת בסין, עם האימוץ בקצב שיא של אפליקציות Alipay ו-WeChat ההופך את המזומנים למיותרים, ועוזר לחברות סטארט-אפ בכך שהוא מאפשר להן לגבות תשלומים על שירותים בקלות.

ואז, באמצע 2019, פייסבוק הודיעה שתפתח מטבע קריפטו משלה. ההבנה שמטבע כזה יכול להיות בשימוש על ידי בסיס לקוחות שהוא גדול יותר מהאוכלוסייה של כל מדינה אחת בעולם הביאה להכרה מיידית בכך שהטכנולוגיה הזו יכולה לערער את מעמדם של מטבעות מסורתיים.

בזמן שרגולטורים אמריקאיים היו עסוקים בלעצור את פייסבוק - ובסופו של דבר הצליחו - סין האיצה את המרוץ ליואן הדיגיטלי והשיקה ניסויים ראשונים במטבע באפריל 2020.
פתאום, מהלכי הכסף של סין היו שווים מבט. בנקאים בבנקים מרכזיים בארה"ב ובמדינות מערביות אחרות חוששים שמה שפייסבוק תכננה לעשות עם מטבע דיגיטלי תעשה עתה סין, ממשלה חזקה.

"זה כמו הפחד מ-Uber", אמר בנקאי בבנק מרכזי אירופי גדול שדיבר עם המקבילים שלו במדינות מערביות אחרות. הוא התייחס ללחץ על חברות מוניות כשחברת שיתוף הנסיעות הגיעה לערים שונות ברחבי העולם. "אתה לא רוצה שמטבע של מדינה אחרת יסתובב בין האזרחים שלך", אמר הבנקאי.

פגיעה ביכולת הסנקציות של ארה"ב

ארה"ב, מנפיקת הדולרים שיותר מ-21 אלף בנקים בעולם נזקקים להם כדי לעשות עסקים, נהנית מזה זמן רב מידע נוסף על תנועות מטבע גדולות בין מדינות. זה נותן לוושינגטון את האפשרות להקפיא אנשים ומוסדות מחוץ למערכת הכספים העולמית בכך שאוסרים על בנקים לעשות איתם עסקים, נוהג שמבקריה של ארה"ב מגדירים כ"שימוש בדולר ככלי נשק".

סנקציות אמריקאיות על צפון קוריאה ועל איראן לגבי תוכניות הגרעין שלהן פוגעות מאוד בכלכלות שלהן. בנקים בשווייץ נטשו את הסודיות המפורסמת שלהם לפני שמונה שנים כדי להימנע מזעמה של וושינגטון בוויכוח על נושאי מיסוי. לאחר ההפיכה הצבאית במיאנמר בפברואר, הפעילה ארה"ב סנקציות על מנת לעצור תזוזה של נכסיהם הפיננסיים של ראשי הצבא בבנקים ברחבי העולם. מאגר משרד האוצר האמריקאי של חברות ואנשים הנתונים לסנקציות - "הרשימה של אנשים חסומים ואנשים מוגדרים באופן מיוחד" - נוגע כמעט בכל מדינה בעולם.

בייג'ינג במיוחד לא מרוצה מחלק מתרחב ברשימת הסנקציות: יותר מ-250 שמות סיניים, כולל פוליטיקאים שארה"ב מאשימה בפשעים נגד מיעוטים אתניים או פגיעה בחירויות בהונג קונג. בעקבות הסנקציות נותרה קארי לאם, הפוליטיקאית הסינית הבכירה בהונג קונג, עם ערמות מזומנים כי בנקים חששו שלעשות עסקים עם הונג קונג יחשוף גם אותם להקפאות אמריקאיות.

היואן הדיגיטלי יכול לתת למי שארה"ב מבקשת להעניש כלי להעביר כסף מבלי שארה"ב תדע על כך. מחליפי כסף לא יצטרכו להשתמש ב-SWIFT, מערכת המסרים המשמשת להעברת כספים בין בנקים מסחריים שממשלת ארה"ב מנטרת את הפעילות בתוכה.

הסיכוי להחליש את כוחן של סנקציות אמריקאיות מרכזי לשיווק של בייג'ינג של היואן הדיגיטלי ולמאמציה להפוך את המטבע שלה, היואן, לבינלאומי יותר באופן כללי. בפורום בחודש שעבר, אמר מו, מהבנק המרכזי, שמטרת היואן הדיגיטלי להגן על "הריבונות הכספית" של סין, ביטוי שחזר עליו כמה פעמים, בין היתר על ידי הפחתת השימוש העולמי בדולר.

במשחקי מלחמה מ-2019 שנערכו באוניברסיטת הרווארד, קובעי מדיניות אמריקאיים ותיקים היו צריכים לייצר תגובה מהירה לפיתוח נשק גרעיני שנעשה על ידי צפון קוריאה באופן סודי במימון של יואן דיגיטלי. בגלל יכולתו של המטבע לחמוק מתחת לעיני הסנקציות, המשתתפים, כולל כמה שכיום מכהנים בתפקידים בממשל ביידן, אמרו שהמטבע יותר מאיים מראש הנפץ.

ניקולס ברנס, דיפלומט אמריקאי ותיק וככל הנראה האיש שימונה לשגריר הבא של ארה"ב בבייג'ינג, אמר ש"הסינים יצרו לנו בעיה בכך שלקחו מאתנו את מנוף הסנקציות".

שאיפות מעבר לגבולות סין

בזמן שהשיווק הסיני של היואן הדיגיטלי נכנס להילוך גבוה, סרטון אנימציה של ערוץ הטלוויזיה הסיני באנגלית CGTN מראה איש לבוש בצבעי דגל ארה"ב שמטבע מוזהב המייצג את היואן הדיגיטלי נותן לו מכה ומפיל אותו.

"זו אחת מאבני הבניין במעבר של סין למעמד מרכזי בשוק העולמי ומעורבות גדולה יותר בקביעת מסגרת הכלכלה העולמית", אומר הקריין בסרטון.

בתחילה, היואן הדיגיטלי לא ישנה באופן מהותי את הדרך בה כסף זורם במערכת הפיננסית הסינית. בהנהגת הבנק המרכזי, ששת הבנקים המסחריים הגדולים - כולם בבעלות הממשלה -יחלקו יואן דיגיטלי לבנקים קטנים יותר ולאפליקציות AliPay ו-WeChat, הצפויות לנהל את ההתקשרויות בין שולחים למקבלים.

שלא כמו בהעברות אלקטרוניות של ימינו, היואן הדיגיטלי אמור לעבור מנקודה A לנקודה B באופן מיידי, ולפחות בתיאוריה להיפטר מאחת הדרכים בהן בנקים ואפליקציות פיננסיות עושות כסף מתעריפים ועיכובים קלים הבנויים בעסקאות מסוג זה. כאן המתווך הנחוץ היחיד הוא הבנק המרכזי. מו אמר שהיואן הדיגיטלי, בגלל שהוא מגובה על ידי הממשלה, יקטין סיכונים למערכת הכלכלית שמציבות לה פלטפורמות התשלום השולטות כיום בשוק הסיני, שהן חברות בבעלות פרטית.

כשקהל טלוויזיה בינלאומי מפנה תשומת ליבו לגולשים ומחליקים במזחלות באולימפיאדת החורף בבייג'ינג בפברואר, הרשויות צפויות לתת לספורטאים המבקרים יואן דיגיטלי שיוציאו בזמן שהם באור הזרקורים, דבר שמראה שהשאיפות של סין למטבע עוברות מחוץ לגבולותיה.

בייג'ינג הצטרפה ליוזמה לפתח פרוטוקולים לשימוש במטבעות דיגיטליים בין מדינות, ועובדת עם הבנקים להסדרים בינלאומיים ועם הבנקים המרכזיים של הונג קונג, תאילנד ואיחוד האמירויות הערביות.

עמדת הובלה בינלאומית

ההתקדמות הדיגיטלית של סין מראה עד כמה ארה"ב צריכה לעשות מודרניזציה של התשתית הפיננסית שלה, כך אמר קווין ווארש, לשעבר חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב וכיום חוקר במכון הובר של אוניברסיטת סטנפורד. "אם נחכה חמש או 10 שנים, אנו עשויים להישאר עם בחירה בין כמה מדיניות שכולן יהיו גרועות למדי", אמר.

יותר מ-60 מדינות נמצאות בשלב זה או אחר של מחקר או פיתוח מטבע דיגיטלי, כך לפי נתונים של חברת המחקר CBDC Tracker. למטבעות דיגיטליים פוטנציאל רב בעיקר בקרב 1.7 מיליארד אנשים ברחבי העולם שעל פי הבנק העולמי אין להם חשבון בנק. באיי הבהאמה כבר הנפיקו מטבע דיגיטלי על מנת לעזור לאוכלוסיות נזקקות. כמה בנקים מרכזיים אומרים שמטבעות כאלה יהיו שימושיים למשפחות של עובדים מהגרים שעושים העברות כספים בסכומים קטנים שהן גם מסורבלות וממושכות וגם יקרות.

הבנקאי הבכיר מהבנק האירופי ציין שהעברות בינלאומיות מאדם לאדם יכולות לקחת כמה ימים והוא חשש שהיעילות והמהירות של ההעברה יוכלו בסופו של דבר להפוך את היואן הדיגיטלי למטבע מועדף לתשלומים, אחרי שמדינות שונות יעמיקו את קשריהן הכלכליים עם סין.

בעזרת מודל שעובד, סין מציעה דרך מוכנה לניהול מזומן דיגיטלי. הנשיא שי קרא בשנה שעברה לארצו לקפוץ על ההזדמנות לקבוע כללים בינלאומיים למטבעות דיגיטליים, באותה מידה שסין ביקשה להשפיע ולהיות דומיננטית במגוון סטנדרטים לטכנולוגיה מתקדמת כמו תקשורת בדור חמישי, מכוניות ללא נהג וטכנולוגיה לזיהוי פרצופים.

כשנשאל בהופעה בסנאט מהעת האחרונה אם הדולר יכול להפוך לדיגיטלי על מנת לעזור לארה"ב לשמור על עמדת ההובלה שלה, אמר יושב הראש של הפד פאוול שמחקר בשאלה זו הוא "פרויקט בעדיפות גבוהה מאוד".

"אנחנו לא חייבים להיות הראשונים", אמר. "אנחנו צריכים לעשות את זה כהלכה".