אלון רבוע כחול זכתה במכרז להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים בנתניה

אלון רבוע כחול מחזיקה 60% בחברה שתפעיל את קווי התחבורה ואיזי בס וציר הסעות מחזיקות ביתרה • השלוש יחליפו בינואר 2022 את חברת אגד תעבורה

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

חברת אלון רבוע כחול ישראל ושותפותיה, איזי בס וציר הסעות, זכו אמש במכרז הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים בנתניה. השלוש יחליפו בינואר 2022 את חברת אגד תעבורה, המפעילה כיום את קווי התחבורה הציבורית בעיר.

אלון רבוע כחול ישראל, שבבעלות איש העסקים מוטי בן משה, מחזיקה ב-60% מהחברה הזוכה, שתפעל תחת המותג אקסטרה תחבורה ציבורית. איזי בס וציר הסעות מחזיקות ביתרת האחזקה - 40%.

חברת איזי בס עוסקת כיום בביצוע תגבורי תחבורה ציבורית עבור מגוון מפעילים. כך, שהניסיון שצברה בתחום ישרת את הקבוצה הזוכה בהפעלת התחבורה הציבורית באשכול נתניה.

הכניסה לתחום התחבורה הציבורית הנו נדבך נוסף בהרחבת תחומי הפעילות של אלון רבוע כחול ישראל לתחום התחברוה הציבורית, וזאת בנוסף לתחומי הנדל"ן, האנרגיה, הלוגיסטיקה והקמעונאות (באמצעות חברות הבת דור אלון, IPM, רבוע כחול נדל"ן ונעמן גרופ). עוד קודם לכן, הודיע השבוע אלון רבוע על כניסה לתחום השילוח באמצעות רכישת השליטה בחברת השילוח והלוגיסטיקה פריץ. כחלק מהרחבת זרוע הלוגיסטיקה שלה, חתמה אלון רבוע כחול על הסכם עקרונות לרכישת השליטה (80%) בפריץ לפי שווי חברה של כ-280 מיליון שקל.

פריץ היא נציגתה של ענקית השילוח הבינלאומית FedEx ומחזיקה גם בבעלות על חברת מובילי דרור. כפי שפורסם, אלון רבוע כחול עתידה למזג את פעילות בי לוגיסטיקה שבבעלותה אל תוך פריץ כחלק מהעסקה האמורה.

צפי ל-17.5 מיליון נסיעות בשנה הראשונה

יבגני צ'רקסקי, סמנכ"ל הכספים והפיתוח העסקי של אלון רבוע כחול מסר היום, כי חלק מהאסטרטגיה של הקבוצה היא הרחבת פורטפוליו הנכסים המניבים בתחומי הנדל"ן, האנרגיה והתשתיות, זאת לצד הרחבת פעילויות הקמעונאות והלוגיסטיקה. לדבריו "אנו רואים בתחבורה ציבורית בישראל תשתית לכל דבר ועניין".

צ'רקסקי הוסיף כי "מדובר בתחום יציב וצומח שנשען על נתוני הדמוגרפיה החזקים של מדינת ישראל ועל המשך הצמיחה במשק. תחום התחבורה הציבורית בישראל היה לאורך שנים בתת-שירות לעומת מדינות ה-OECD ומדינת ישראל נמצאת במרוץ לסגירת הפערים. את המהלך מובילה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה ובשנים האחרונות ניתן לראות תוספות שירות מרשימות באשכולות החדשים. אנחנו מאמינים בהמשך הצמיחה בתחום לצד העלאת רמת השירות בעשור הקרוב".

הזכייה במכרז נתניה הנה הצעד הראשון של הקבוצה בתחום התחבורה הציבורית. "אקסטרה תחבורה ציבורית" תפרוש את קווי התחבורה הציבורית בכלל שכונות המגורים ואזורי התעסוקה בנתניה - ותספק לתושבים והעובדים בעיר ובסביבתה תחבורה ציבורית זמינה, תוך התאמת תדירות הקווים לביקושים ככל שיתפתחו תוך הארכת שעות הפעילות, עם דגש גם לאזורי התעסוקה והמסחר".

השותפות של אלון רבוע כחול, איזי בס וציר הסעות תתחיל להפעיל את התחבורה הציבורית בנתניה באמצעות כ-250 אוטובוסים חדשים, העומדים בתקן המחמיר של זיהום אוויר ("יורו 6"). מחצית מהאוטובוסים יהיו חשמליים ויאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר ואילו חלק מקווי השירות יופעלו באמצעות מיניבוסים. האוטובוסים יכללו הפרדה פיזית של תא הנהג ויצוידו ברשת אלחוטית, שקעי USB לטעינת טלפונים ומערכות כריזה.

בשנת ההפעלה הראשונה, צפויות כ-17.5 מיליון נסיעות-נוסע בקווי האשכול, מספר שצפוי לגדול דרמטית על-פני העשור הודות להתרחבות העיר נתניה ותוספת השירות שתידרש לשם כך. 

את הגשת המכרז ליוו אמנון אלון, ממשרד הייעוץ הכלכלי וריאנס-אסכולה ועו"ד ירון כהן, ממשרד עורכי הדין ארדינסט בן-נתן טולידאנו ושות'.