פיליפס תשווק את מערכות הבינה המלאכותית לפתולוגיה של חברת Ibex

המוצרים של אייבקס מיועדים היום לשיפור האבחון של סרטן השד וסרטן הערמונית, באמצעות ביופסיה • פיליפס מסרה כי מערכת הפתולוגיה שלה כבר משפרת את התפוקה של מעבדות פתולוגיה ב-25%, וכאמור השילוב של המערכת של אייבקס יכולה להוביל לשיפור נוסף

מטה פיליפס / צילום: רויטרס
מטה פיליפס / צילום: רויטרס

חברת המכשור הרפואי והבריאות הדיגיטלית העולמית פיליפס, הודיעה כי תשתף פעולה עם חברת אייבקס מדיקל (Ibex Medical Analytics) הישראלית, אשר מפתחת פתרונות מתחום הבינה המלאכותית לניתוח בדיקות פתולוגיה. שתי החברות ישלבו בין הפלטפורמות שלהן לעיבוד תמונות פתולוגיה, באופן אשר, לדברי פיליפס, מעלה את התפוקה של עיבוד הבדיקות בעשרות אחוזים.

לפני כחודש גייסה אייבקס 38 מיליון דולר, בגיוס שהובל על ידי הקרנות aMoon, 83North, Octopus Ventures, Planven Entrepreneur Ventures וקרן הון הסיכון התאגידית של חברת Dell.

המוצרים של אייבקס מיועדים היום לשיפור האבחון של סרטן השד וסרטן הערמונית, באמצעות ביופסיה. בבדיקת ביופסיה קלאסית, רופאים פתולוגים מביטים במיקרוסקופ בחתך מן הדגימה ומנסים לאתר בה תאים או מקבצי טעים שצורתם או צבעם חורגים מן הרגיל. זו עבודה מתישה וסזיפית, ובשנים האחרונות כמות הבדיקות ההולכת ועולה לעומת מחסור עולמי בפתולוגים, הובילה לעומס רב שהקשה על הפתולוגים להמשיך ולדייק בבדיקתם, וגם לעיכוב במתן תשובות לבדיקות.

בשנים האחרונות התפתחו בהדרגה פתרונות של בינה מלאכותית שתומכות בהחלטת הפתולוג, ומכוונות אותו לדגימות שנראות בעייתיות או חשודות. המוצרים הללו אפשרו לפתולוגים להאיץ משמעותית את קצב הטיפול שהלם בבדיקות ההולכות ונערמות, וגם להתמקד בבדיקות הדורשות מומחיות רבה יותר, על חשבון עבודה רוטינית.

פיליפס מסרה כי מערכת הפתולוגיה שלה (של פיליפס) כבר משפרת את התפוקה של מעבדות פתולוגיה ב-25%, וכאמור השילוב של המערכת של אייבקס יכולה להוביל לשיפור נוסף, על ידי תעדוף אוטומטי של בדיקות, מתן ציונים לבדיקות על ידי המערכת ועוד. המערכת המשולבת מאפשרת גם עבודה מרחוק, ושליחה של הדגימות למומחים שונים במקרים המבלבלים ביותר.

איבקס כבר החלה למכור את המערכות שלה בארה"ב ובאירופה, מפיליפס נמסר כי שיתוף הפועלה עם אייבקס מתווסף למערכת של קשרים שפיתחה עם חברות בתחום הבינה המלאכותית, כדי לתמוך בתחום הרפואה המותאמת אישית.

אייבקס הוקמה על ידי יוסי מוסל וד"ר חיים לינהרט, שהגיעו שניהם מתעשיית ההייטק, והיו "יזמי הבית" בקרן Kamet Ventures עד שהקימו את החברה, בהשקעה של הקרן. לחברה שיתוף פעולה עם קופת החולים מכבי, המאפשר לה גישה למידע לו היא זקוקה לצורך פיתוח האלגוריתמים שלה.

מוסל, המשמש גם כמנכ"ל החברה, אמר היום כי: "שיתוף הפעולה עם פיליפס, אשר מובילה בהטמעה של מערכות פתולוגיה דיגיטלית, יאפשר לנו לספק פתרונות מן הקצה לקצה, וישפר את איכות הטיפול ואת ההיגיון העסקי במעבר לפתולוגיה דיגיטלית".