טיולים | פיצ'ר

הזדמנות נדירה לטיול בכביש שנפתח רק 3 פעמים בשנה, ועוד טיולים מיוחדים ליום העצמאות

סוף השבוע הארוך של יום העצמאות מאפשר טיולים קצת יותר רחוקים ומיוחדים: נחלים ומים בגבול לבנון, מקטע חדש בשביל הגולן, "דרך השלום" שבגבול ירדן והזדמנות נדירה למסלול על גבול מצרים, שפתוח למטיילים רק 3 פעמים בשנה, וזה קורה ממש עכשיו

סיורים ופריחה בחרמון / צילום: עדי פרץ
סיורים ופריחה בחרמון / צילום: עדי פרץ

אחת המשימות הגדולות בראשית הציונות והקמת המדינה, הייתה ההגנה על הגבולות עם שכנינו, ואלה, על אף שהשתנו, לא היו שקטים במשך תקופות ארוכות. יש האומרים שחלק מהאופי הישראלי הוא חוסר גבולות, שמשתקף חלקית גם בגבולות הפיזיים של המדינה. לכבוד יום העצמאות בחרנו להציע לכם מסלולי טיולים לאורך קווי הגבול השונים, שיזכירו את הימים המאתגרים ההם, אבל גם את הזמן הזה.
חג טיולים שמח!

גבול לבנון: מים ופריחה

אורך: 79 קילומטרים

מסלול: נחל שרך-בצת וראש הנקרה

בדרך למערת קשת בגבול לבנון / צילום: אורלי גנוסר
 בדרך למערת קשת בגבול לבנון / צילום: אורלי גנוסר

אחד הנחלים היפים של הגליל, נמתח באזור הצפוני והמערבי הסמוך יחסית לגבול - קבלו את נחל שרך בצת, שבעה קילומטרים של עונג צרוף, טבע פראי של צמחייה ים תיכונית אופיינית ומים, מלא מים. מסלול הטיול הזה דורש הקפצת רכבים, כדי שרכב יחכה לכם בנקודת הסיום. וכך עושים את זה: נוסעים בשני רכבים (או יותר) לקצה המסלול, שם משאירים רכב אחד או יותר וחוזרים לתחילת המסלול עם הרכב השני. בסיום מקפיצים את הנהג לתחילת המסלול, שם ממתין הרכב שחזר.

המסלול מתחיל מול היישוב הקהילתי גרנות הגליל ומסומן בכחול. ליד החניה נמצאת "העיר הנעלמה", חורבת דנעילה, וכדאי לסייר בה. המסלול מעגלי, מסומן אדום ואורכו פחות מקילומטר. בחורבה נחשפו שרידי כפר רומי גדול שננטש לפני כ-800 שנה וכוסה בחורש קסום. לפני שני עשורים שוקמה החורבה ושוחזרה, ובין קירות האבן היפים אפשר לראות בתי בד. חוזרים לחניה וממנה גולש השביל הכחול אל הוואדי של נחל שרך, שמתחלף בהמשך בנחל בצת.

קחו את הזמן ליהנות מהיופי, מהשקט מעצי הדולב התמירים, ממערת שרך, מרחש פכפוך המים ומהפריחות. אם בא לכם לקצר, צאו בשביל השחור המעפיל אל קיבוץ אילון, אחרת השביל הכחול מסתיים סמוך לתחנת שאיבה וממנה דרך לכל רכב היוצאת אל הכביש. השביל יפה כל עונות השנה.

אם יש מקום שתחושת הגבול היא חלק בלתי נפרד ממנו, הרי שזהו אתר ראש הנקרה. הנקרות אמנם נמצאות במפלס הים והן יפות ומזמינות כל השנה, ומראש האתר יש גם תצפית הורסת דרומה אל קו החוף הציורי, אבל אם תמשיכו עוד קצת תגיעו אל הגבול עם לבנון ותפגשו את חיילי צה"ל השומרים עליו. מכאן נותר רק לחלום שיום אחד גם הגבול הזה יהיה פתוח.

משולש הגבולות סוריה, לבנון ישראל: אתר החרמון

הרכבל בחרמון, מבט על מפגש הגבולות סוריה, לבנון וישראל / צילום: עדי פרץ
 הרכבל בחרמון, מבט על מפגש הגבולות סוריה, לבנון וישראל / צילום: עדי פרץ

לפני כעשור יצאתי לכתבה בעקבות יחידת האלפיניסטים בחרמון. זה היה יום חורף בהיר ויפה, ושלג רב נערם בחרמון ובפסגות. באחת מנקודות הגובה הצופות אל המרחב, אני זוכרת את מפקד היחידה מצביע ביד אחת על הגבול עם סוריה וביד השנייה על הגבול עם לבנון - שניהם נטמנו בשלג, אך היו קרובים ומוחשיים.

מפגש שלושת הגבולות הפך את החרמון לאחד המעוזים הקשים לכיבוש וקרבות רבים ניטשו בו עד שעברו "העיניים של המדינה" לידי ישראל. חוץ מהיותו אתר הסקי היחיד בארץ הוא גם אחד מאתרי התיירות הפופולריים. עונת הסקי אמנם מאחורינו, אבל נותרו מעט שלוגיות ושלג בפסגות, שאפילו חודש קצת בשל מזג האוויר החורפי בשבוע שעבר. כרגע האתר פתוח ללא תשלום ואפשר ליהנות מהרכבל ומהאטרקציות.

הכי כיף להגיע באביב ובראשית הקיץ, להתוודע לפריחה ייחודית וליהנות מנופים מאופק אל אופק. בחג השבועות, כשהאזור יפשיר והצמחייה תתעורר, תצא סדרת סיורים מודרכים המשלבים פריחות, תצפיות וסיפורי מורשת קרב. skihermon.co.il

גבול סוריה: שביל הגולן


אורך: 92 קילומטרים (קו סגול)
מסלול: שביל הגולן

לפני כמעט 14 שנה (מאי 2007), הסתיים פרויקט הסימון של שביל הגולן, שמשתרע על פני 120 קילומטרים וחוצה את רמת הגולן לאורכה מהחרמון לעין עקוב, פרי של שיתוף פעולה בין תיירות הגולן לחברה להגנת הטבע. רוב השביל חולף בחלקו המזרחי של הגולן, לאורך הגבול אך לא בסמיכות אליו, למעט המקטע באלוני הבשן.

השביל שמסומן בלבן (חרמון), כחול (כינרת) וירוק (הגולן), כולל 15 מקטעים. הצפוני שבהם מהווה תוספת לשביל ישראל, ומתחיל בקיבוץ דן. הנתיב היפהפה חולף בין האטרקציות הרבות של הגולן ובהן שמורות, קיבוצים, תילים געשיים, בית כנסת עתיק, נחלים ועוד, ויש לאורכו נקודת מידע, אפשרות למלא מים או להצטייד במזון וכמובן אתרי לינה (בשטח או בצימרים, לבחירתכם).

בחודש מרץ האחרון נחנך מקטע חדש בשביל, ולראשונה הוא חולף ברחובות העיירה מג’דל שאמס ובמטעי הפירות שבבקעת יעפורי. התוספת הגיעה בעקבות פנייה של המועצה המקומית מג’דל שמס שנענתה בחיוב, כך שלצועדים בשביל יש הזדמנות ליהנות ממקטע עירוני תוסס להכיר תרבות ומסורת ולתרום לתיירות ולכלכלה המקומית. השביל ממשיך ועוקף את ברכת רם ממזרח ומתחבר לשביל הוותיק מדרום לברכת רם. תוספת של 1.5 ק"מ לתוואי הכללי. בשל שינוי התוואי, השביל לא חולף עוד ביישובים נמרוד ומסעדה.

מי שיעשה את השביל בימים אלה יזכה לא רק במזג אוויר אביבי מושלם אלא יוכל ליהנות מפריחת הנשירים - נקטרינה, אפרסק ודובדבן - שעליה כתבנו בשבוע שעבר במדור זה. כל אחד מהמקטעים בשביל נגיש לרכב, כך שניתן לעשות אותו בהמשכים (נדרשת הקפצה (ראו הסבר במסלול הראשון). אפשר גם הפוך - מדרום לצפון.

המקטעים כשלעצמם ברמת קושי קלה עד בינונית, למעט מקטע החרמון, שהוא היחידי שקשה, ואורכם נע בין 6-11 קילומטרים ולכן מתאימים גם למשפחות. מיטיבי לכת יכולים לצעוד שני קטעים ביום, ואז אפשר לסיים את השביל בכשבוע ימים - אבל למה למהר?
רוצים להגדיל? בנקודות ההתחלה בצפון ובדרום יש שבילי המשך שמאריכים את השביל. האחד עולה לחרמון הישראלי והשני גולש אל קיבוץ האון שבדרום הכינרת. כך או כך מומלץ להיעזר במפת סימון שבילים מס’ 1. tourgolan.org.il/golan-trail

גבול ירדן: הגבול הארוך ביותר

מנזר בקאסר אל יהוד, בגבול ירדן / צילום: אורלי גנוסר
 מנזר בקאסר אל יהוד, בגבול ירדן / צילום: אורלי גנוסר

אורך: 309 קילומטרים (כולל יו"ש)
מסלול: נהריים, קאסר אל יהוד, דרך השלום

הגבול עם ירדן הוא הארוך ביותר, ומרביתו מוכתב על פי התוואי של שני נתיבי מים מרכזיים: נהר הירדן מהכינרת לים המלח, ונחל ערבה מים המלח לים סוף (אשר זורם בכיוון ההפוך). מלבד העובדה שזהו גבול ארוך, הגישה אליו אינה אפשרית בחלקים נרחבים, ולכן הנקודות שנגישות וזמינות מאפשרות נקודת מבט מיוחדת ומעניינת.

"אי השלום", הסמוך לקיבוץ אשדות יעקב, הוא נקודת המפגש בין שתי המדינות ומהווה מחווה ליחסי השכנות עם ירדן. הוא כולל שתי נקודות עניין: בפארק נהריים ישנו שריד לתחנת הכוח ההידרו-אלקטרית ההיסטורית, שהקים לפני כ-90 שנה האיש והאגדה פנחס רוטנברג, לימים מייסד חברת החשמל.

בקומפלקס סכרים, תעלות ובריכות אגירה, וביניהם חולף "שביל הסכרים", מסלול טיול קצר אבל יפהפה שבו רואים כיצד מי נהרות הירדן והירמוך, שנתנו למקום גם את שמו "נהריים", זרמו בעוצמה והפעילו את הטורבינות של תחנת הכוח. השטח באחריות הצבא אך פתוח למטיילים והוא פורח כעת ושווה ביקור (עשרה שקלים לאדם).

שרידי תחנת הכוח בנהריים / צילום: אורלי גנוסר
 שרידי תחנת הכוח בנהריים / צילום: אורלי גנוסר

לצדו אנדרטת הנצחה לשבע הנערות שנרצחו בשנת 1997 בידי חייל ירדני, הבנויה משבע תלוליות עפר עליהן כתובים שמותיהן בפרחים. המקום מטופח להפליא, צבעוני ופורח, דיסוננס לטרגדיה שמותיר מקום לאופטימיות. מעל לאנדרטה תצפית עם נוף נפלא - כדאי לטפס ולהשלים טיול מלא קסם. ashdot-naharayim.co.il.

נקודה נוספת לאורך הירדן, שאף היא בשליטה צבאית (ומעבר לקו הירוק) אך פתוחה למבקרים הוא אתר הטבילה קאסר אל יהוד, מקום עלייה לרגל בעיקר לצליינים נוצרים, אך כדאי לבקר בו ובמנזר הסמוך היחיד שפעיל. www.parks.org.il.

כדי להשלים ביקור לאורך הגבול, אפשר לנסוע לאורך נחל ערבה ב"דרך השלום". הדרך מתחילה במושב עידן, הישוב הצפוני בערבה ומסתיימת במושב עין יהב, כ-24 קילומטרים. לאורכה אפשר ליהנות משני מצפורים יפים החולשים על האזור ומנוף שחוצה גם חלקות חקלאיות. שימו לב לשילוט, המזהיר מפני כניסה לקטעי דרך החשודים במיקוש. goarava.co.il.

גבול מצרים: הזדמנויות נדירות

אורך: 208 קילומטרים
מסלול: כביש 10

הקניון הלבן בנחל שגיא / צילום: אורלי גנוסר
 הקניון הלבן בנחל שגיא / צילום: אורלי גנוסר

גבול מצרים, היחיד שסגור כמעט לכל אורכו לתנועה אזרחית, שורטט בשנות ה-80 לאחר הסכמי השלום עם מצרים ונסיגת ישראל מסיני. כביש 10 מלווה 182 קילומטרים ממנו, ומתחיל בכרם שלום בצפון מערב עד צומת שקמה בכביש 12. הכביש בשליטה צה"לית, והוא נפתח למטיילים שלוש פעמים בשנה, בסוכות בחנוכה ובפסח. זה מאפשר טיול לאורכו וכניסה למסלולי שטח שאחרת צריך לעשות "סובו ציון והקיפוה" כדי להגיע אליהם.

הביקוש הגובר אחרי שנת הקורונה, הביא לשיתוף פעולה בין המועצה האזורית רמת נגב לחטיבת פארן, ונבחרו מועדים נוספים לפתיחת הכביש ובהם חג העצמאות, חג השבועות ותאריכים נוספים בקיץ.

הכביש מציע הזדמנות נדירה לנסוע לאורך הגבול השמור, להתרשם מהגדר הגבוהה ולראות את העמדות המצריות. בדרך יש כמה אטרקציות כמו בור הסבחה, שעדיין מלא מים, תצפית נוף מהר שגיא ותצפיות נוספות לכיוון סיני.

חובבי שטח ובעלי ג’יפים יכולים להעמיק בשבילים ולהגיע לשתי אטרקציות אהובות. שביל כחול, שממנו מתפצל ירוק, מוביל כעבור כ-13 קילומטרים בשטח אל נחל שגיא והקניון הלבן. זהו נחל יפהפה ובלבו מעוק לבן שאורכו כמאה מטרים. אחרי שיטפונות נקווים מים בגבים וכיף לחצות אותו (קררר בחורף). בימים אלה הוא יבש, אבל אפשר ללכת בתוכו או מעליו. קצר ומקסים.

מעט צפונה משם מתפצל מכביש 10 שביל אדום שאורכו כ-11 קילומטרים, והוא מוביל למרגלות הר כרכום, שיש המזהים אותו עם הר סיני. כדי להעפיל אל ההר יש שלושה שבילים אפשריים: כחול (הנפוץ) ירוק (קצר וקורע) והשחור (מתון ואיטי) שמתחברים בהמשך, כך שהם יוצרים גם אופציה מעגלית.

גולת הכותרת כאן הם אתרי הפולחן והחרותות בסלע. האתר המיוחד הזה שימש כמרכז פולחני לפני כ-30,000 שנה (בתקופת הפליאולית), וגם אם הילתו דעכה בתקופות מסוימות הוא המשיך להיות סוג של "מכה" של האדם הקדום במשך אלפי שנים. את עיקר החרותות בסלע ניתן לראות בשביל הכחול מהמפגש עם הירוק ועד המפגש עם השחור והן מעניקות למקום אווירה רוחנית. תראו בהן דמויות בעיקר של בעלי חיים ואפשר לזהות בהן יעלים וגמלים.

מומלץ לצאת מוקדם, שכן המסלול המעגלי הארוך ביותר נמשך שש עד שבע שעות. בכל מקרה יש חניון לילה וכדאי לבלות שם לילה קודם. גם ליד נחל שגיא יש חניון לילה.
www.negevtour.co.il/harnegev/road10-2