חברי כנסת | בלעדי

ההוצאות של הח"כים נחשפות: מי שילם 47 אלף שקל על סרטונים ומי השיאנים

טלפונים משוכללים, חבילות מסרונים וקידום בפייסבוק בעשרות אלפי שקלים: נתונים שהגיעו לידי גלובס מהתנועה לחופש המידע חושפים על מה הוציאו חברי הכנסת את התקציב העומד לרשותם מסעיף הקשר עם הציבור בשנת 2020 • הנה כמה דוגמאות מעניינות

ברקת, סער, ביטן וקרעי / צילום: איל יצהר, AP, דני שם טוב-דוברות הכנסת
ברקת, סער, ביטן וקרעי / צילום: איל יצהר, AP, דני שם טוב-דוברות הכנסת

טלפונים משוכללים, חבילות מסרונים וקידום בפייסבוק בעשרות אלפי שקלים: נתונים שהגיעו לידי גלובס מהתנועה לחופש המידע חושפים על מה הוציאו חברי הכנסת את התקציב העומד לרשותם מסעיף הקשר עם הציבור בשנת 2020.

על-פי חוק, התקציב השנתי העומד לטובת כל חבר כנסת לטובת קשר עם הציבור עומד על 95 אלף שקל, אולם בפועל בשנה הקודמת הוציאו חלק מחברי הכנסת אף יותר מזה. השיאנים הם חברי הכנסת דוד ביטן, גדעון סער, שלמה קרעי וניר ברקת, שהוציאו כל אחד מהם למעלה מ-100 אלף שקל.

אז איך חברי הכנסת משקיעים בקשר עם הציבור? הנה כמה דוגמאות מעניינות. ח"כ יעקב טסלר הוציא 35 אלף שקל על הדפסת "סדר הדלקת נרות". ח"כ ניר ברקת שילם 47 אלף שקל על סרטונים בפייסבוק. השר אופיר אקוניס השקיע כ-17 אלף שקל בברכות שנה טובה. ח"כ יועז הנדל שילם כ-13 אלף שקל עבור הפקת סרטון תדמית. ח"כ משה גפני שילם 24 אלף שקל על משלוח כרטיסי שנה טובה, וח"כ ישראל אייכלר השקיע 10,500 על עיצוב תהלים ו-8,375 על ברכון חנוכה ומשלוח שלו.

אפשר להשתמש בהוצאות חברי הכנסת כדי להסביר (בדיעבד) מהלכים פוליטיים שיצאו לדרך בשנה הקודמת. כך אפשר לראות את חבר הכנסת לשעבר עפר שלח מזמין סקר באוגוסט 2020 במחיר 32 אלף שקל; בתחילת ספטמבר הוא כבר קרא תיגר על יאיר לפיד ודרש פריימריז לראשות המפלגה. גם ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו, שהפך להיות מהבולטים ביותר במפלגה, שילם 14 אלף שקל על סקר דעת קהל בשנה החולפת. גם יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער, שילם 21 אלף שקל בחודש אוגוסט לחברה העוסקת בקמפיינים פוליטיים.

בתופעה המיוחדת לחברי המפלגות עם הפריימריז ניתן לגלות לא מעט חברי כנסת שהשקיעו סכומים מופרכים בחבילות מסרונים (או שמא זה ספאם?). כך השקיע ח"כ צחי הנגבי למעלה מ-3,000 שקל בחבילות מסרונים, ח"כ תמר זנדברג השקיעה 1,117 שקל במסרונים ועוד 20 אלף שקל במיילים, וח"כ חיים כץ שילם 1,053 שקל לטובת שליחת מסרונים.

ונעבור לשיאנים: השרה מירי רגב השקיעה כ-17 אלף שקל במסרונים, מרב מיכאלי - כ-14 אלף, ח"כ גדעון סער - 13,800 שקל, השר דודי אמסלם - 8,658 שקל, ח"כ דוד ביטן - 6,949 שקל, ועלה על כולם ח"כ שלמה קרעי, שהשקיע בשנה הקודמת למעלה מ-24 אלף שקל במשלוח הודעות טקסט.

קפסולות קפה וקורס אנגלית

בגזרת ההוצאות המעניינות אפשר למצוא אצל ח"כ חיים כץ השקעה בקורס לאנגלית קלה מבית היוצר של "ג'רוזלם פוסט" בסך 1,179 שקל; קפסולות לקפה שרכש ח"כ אחמד טיבי בשווי 2,800 שקל; הוצאות של 17 אלף שקל על כיבוד של ח"כ דוד ביטן; מעטפות עם לוגו בשווי 6,300 שקל שרכשה השרה רגב; ו-585 שקל שמשלם השר אמסלם לטובת תחזוק האינסטגרם שלו.

תחת הכותרת של "קשר עם הציבור" ניתן למצוא השקעה כבדה ניכרת של חברי הכנסת בעמודי הפייסבוק שלהם, שמגיעה לעשרות אלפי שקלים בשנה. בין הבולטים נמצאים ח"כ לשעבר היבה יזבק עם 45 אלף שקל לפייסבוק מתוך 74,994 שקל - סך כל הכסף שהוציאה לקשר עם הציבור; ויו"ר רע"ם, מנסור עבאס, שהשקיע 43 אלף שקל בפייסבוק מתוך 83,741 שקל בסך-הכול.

סעיף נוסף של הוצאות נועד להפקת סרטונים שונים: כך השקיעה ח"כ קארין אלהרר 4,500 ביצירת סרטון, לעומת נפתלי בנט שהשקיע לא פחות מ-20 אלף שקל לטובת סרטונים, ובמקום הראשון יאיר לפיד שהשקיע בעניין הסרטונים כ-45 אלף שקל.

בתוך ה"קשר עם הבוחר" מסתתרות הוצאות מעניינות על מכשירי סלולר מתקדמים, מחשבים וטאבלטים. המכשיר החביב ביותר על חברי הכנסת בשנה הקודמת היה אייפון פרו 11. חבר הכנסת לשעבר משה (בוגי) יעלון רכש מכשיר שיואומי ב-2,900 שקל, וח"כ משה גפני רכש שני מכשירי נוט כל אחד ב-4,600 שקל ומחשב נייד מיני ב-2,000 שקל.

בנט רכש אייפון 11 פרו מקס ב-5,350 שקל ומחשב נייד ב-5,300 שקל. גם טיבי רכש אייפון 11 פרו ב-5,400 שקל. סער רכש גלקסי S20 ואייפון 11 פרו ב-8,750 שקל בסך-הכול. אבידר רכש פלאפון נוט ב-3,600 והשקיע עוד 1,994 בשדרוג לאייפון 11 פרו. ח"כ מתן כהנא השקיע 2,099 שקל באייפד ועוד 3,879 שקל ברכישת גלקסי נוט. ח"כ אורית פרקש-הכהן רכשה אייפד מיני בכ-5,300 שקל, ח"כ רם שפע רכש גם הוא אייפון 11 ב-3,700 שקל, וח"כ סמי אבו שחאדה שילם 4,900 שקל עבור מכשיר דומה.

בנוסף רשאים חברי הכנסת לשלם מהתקציב הייעודי עבור חפיפת עובדים חדשים. כך הוציאה ח"כ אלהרר למעלה מ-19 אלף שקל לטובת חפיפת עובדים, וח"כ יעקב אשר השקיע בחפיפת עובדיו כ-15 אלף שקל. ח"כ ניצן הורוביץ שילם תחת הכותרת הזו כ-3,500 שקל בלבד.

אלפי שקלים על יועצים

ואם לא די לחברי הכנסת ביועצים בשכר שהם מקבלים מהכנסת, הנה נמצא שימוש נוסף ל"קשר עם הציבור": ייעוץ. ח"כ חמד עמאר העביר 13 אלף שקל לטובת ייעוץ תקשורת. ניצן הורוביץ שילם 26,000 אלף שקל לייעוץ ליריב אופנהיימר ועוד 1,755 לשאול אריאלי, פעיל השמאל, להדרכה בנושא סיפוח. ח"כ מיקי חיימוביץ' שילמה בסך-הכול 25 אלף שקל לייעוץ אסטרטגי מתוך 39,649, ואסף זמיר שילם 45 אלף שקל על ייעוץ מתוך 58,982 שקל שהוציא בסך-הכול בשנה החולפת. ח"כ יאיר גולן שילם 27 אלף שקל למכון מולד עבור ייעוץ.

וכמה מספרים בשורת התכל'ס - כמה הוציאו חברי הכנסת ב-2020? (נבחרו באקראי) ח"כ עמר בר לב - 1,111 שקל, אריה דרעי ובנימין נתניהו, כל אחד 642 שקל בשנה, יעלון - 31,108 שקל, יעקב אשר - 70,012 שקל, גפני - 61,944 שקל, בנט- 64 אלף שקל, צחי הנגבי - 19,821 שקל, טיבי - 73,969 שקל, זנדברג - 72,284, כץ - 40,736 שקל, רגב - 36,782 שקל, ישראל אייכלר - 77,616 שקל , סער -106,139 שקל, ביטן - 108,599 שקל, אבידר - 79,337 שקל, קרן ברק - 103,063 שקל, הנדל - 66,807 שקל, קרעי - 102,016 שקל ואלכס קושניר - 90,730 שקל.

עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר: "פרסום יזום של התקשרויות חברי וחברות הכנסת ברמת הספק וכן מטרת ההתקשרות הוא סטנדרט שאליו יש לשאוף. זהו הסטדרנט שבו פועלים משרדי הממשלה כיום, ואין כל הצדקה שחברי וחברות הכנסת ינהגו באופן שונה. תקציב קשר עם הבוחר נועד, בסופו של יום, לסייע לחברי ולחברות הכנסת להתחבר לקהלי היעד שלהם, ולציבור עצמו ישנה הזכות לבחון את האופן שבו הם הוציאו את הסכומים הללו, וללמוד מכך על פעולותיהם של נבחרי הציבור. ראוי כי בעתיד פרסום מלא מעין זה יפורסם באופן יזום, מבלי שתידרש כל בקשה מצד גורם זה או אחר".

בקשת המידע הנוכחית הוגשה על-ידי הסטודנט אופיר פרץ מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל.