כך התגלגל הציור היקר בעולם ליאכטה של נסיך הכתר הסעודי

אחרי שסכסוך שנגע לתנאי הצגת הציור בתערוכה גדולה במוזיאון הלובר הותיר את התמונה מחוץ לתערוכה, נתלה הציור 'סלבטור מונדי' של ליאונרדו דה וינצ'י ביאכטה השייכת לנסיך הכתר מוחמד בן סלמן

הציור סלבטור מונדי / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
הציור סלבטור מונדי / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

הציור היקר ביותר שנמכר אי פעם הוצג על גבי יאכטת פאר שעגנה בים סוף לאחר נסיעה לא מוצלחת לפריז בה סכסוך דיפלומטי הותיר אותו מחוץ לתערוכה שוברת קופות על לאונרדו דה וינצ'י בלובר.

הציור, 'סלבטור מונדי' של לאונרדו דה וינצ'י, היה תלוי ביאכטה באורך 130 מטר של נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן עד סוף שנה שעברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. כלי השיט עגן מול החוף של צפון מערב ערב הסעודית, איפה שמוקמת העיר העתידנית ניאום, מאמץ מרכזי של ניסיונותיו של בן סלמטן לעשות מודרניזציה במדינה.

גורלו של הציור לאחר שנמכר תמורת 450 מיליון דולר ב-2017 שבה את ליבו של עולם האמנות. היצירה לא נראתה מאז בציבור, וכמה מומחים של עולם האמנות טענו שהיא מאוחסנת במחסן בשווייץ. אדם שראה את הציור מוצג ביאכטה בשנה שעברה אמר שהיה "מאוד מופתע שהציור לא נמצא בשווייץ כפי שרבים מאמינים". אחרים ידעו שהוא נמצא בתחומי ערב הסעודית, אך לא ידעו איפה בדיוק.

היאכטה של נסיך הכתר, שנרכשה בסוף 2016 לאחר שהותקנו בה שני מנחתי מסוקים, שלוש בריכות שחייה, יותר מעשרה תאי מגורים מפוארים וקיר טיפוס, נמצאת כרגע בנמל הולנדי לטיפולים. מעט לפני שהפליגה לשם, הועבר הציור למיקום סודי בתוך ערב הסעודית, כך אמרו שני אנשים המכירים את הנושא.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, פול וייט
 יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, פול וייט

שמועות לגבי מיקום הציור מסתובבות מאז שסוחר האמנות קני שכטר כתב ביוני 2019 באתר Artnet שהציור נלקח באמצע הלילה והועבר ליאכטה.

סטיבן אריסוטי, משמר אמנות מפילדלפיה אמר שמי הים היכן שהיאכטה עוגנת עשויים להזיק לשכבות העץ והפיגמנט במידה והציור יהיה חשוף באופן קבוע לשינויי טמפרטורה ולחות. "ציורים הם מבנים מורכבים ורב שכבתיים והם מעדיפים יציבות", אמר אריסוטי. "הציור הזה כבר היה לא יציב לפני כן", אמר, בהתייחס לשחזור הנרחב שנעשה בחלקים מפניו של ישוע ועל גלימתו, לפני מכירת הציור.

המשמר הוסיף שהציור יכול בעקרון להישמר ללא פגע אם יוצג בחדר שיש בו שליטה אדוקה על הטמפרטורה והלחות.

מוחמד בן סלמן רכש את הציור של לאונרדו במכירה פומבית של כריסטיז בשנת 2017. ההתמחרות נעשתה דרך הנסיך באדר בן עבדאלה בין מוחמד, דמות פחות מוכרת וקרוב רחוק של נסיך הכתר. הנסיך באדר אמר בזמנו שהציע הצעות על התמונה בתור "תומך ידידותי" של סניף מוזיאון הלובר באבו דאבי. אותו סניף הודיע שיציג את הציור לציבור אך זה מעולם לא קרה.

אחר כך הייתה אמורה היצירה להיות מוצגת במוזיאון הלובר בפריז בסוף 2019. ונסן דליוון, אוצר במוזיאון, אישר בשבועות שלפני פתיחת התערוכה שביקש מבעלי "סלבטור מונדי" להשאיל את התמונה לתערוכה שוברת קופות שנועדה להיפתח בשנה ה-500 למותו של לאונרדו.

אז, כמו עכשיו, הדיון לגבי מקוריות הציור היה סוער. דליוון אמר בזמנו שהתכוון לכלול מחקר, שהצוות שלו ביצע על הציור כשהיה בפריז לפני התערוכה, על פיו מומחי הלובר תומכים ברעיון שלאונרדו צייר את דיוקנו של ישוע. הממצאים האלה היו אמורים להיכלל בקטלוג של התערוכה כל עוד ההשאלה נמשכת, מה שהיה נותן ליצירה אישור מקוריות מרשים, ומשהו שהסעודים היו רוצים לקבל.

אך הציור מעולם לא הוצג. על פי פקידים צרפתיים וסעודיים, הממלכה שלחה את הציור לצרפת אבל אחר כך לא הסכימה להשאיל אותו לתערוכה בגלל שמארגניה לא רצו לתלות אותו סמוך ל'מונה ליזה'. יצירת המופת של לאונרדו, שהלובר לא מוכן להזיז בשום פנים ואופן, ואשר תלויה בחדר שנבנה במיוחד להכיל קהל גדול ואמצעי אבטחה רבים.

"שני הצדדים סירבו לזוז מעמדתם", אמר פקיד סעודי אחד המכיר את הנושא. "בשביל הממלכה, זה היה חיוני שזה יקרה כפי שהם רוצים אחרי שהנשיא היה תחת לחץ כי שילם כמעט חצי מיליארד דולר על ציור שמקוריותו לא בטוחה לגמרי".

"לא הייתי קורא לזה סכסוך דיפלומטי מלא בין שתי המדינות, אבל נסיך הכתר נעלב מהצרפתים". דוברי ממשלה סעודיים לא הגיבו לבקשות תגובה.

פקיד צרפתי המכיר את הסכסוך אמר שמשרד החוץ הצרפתי חשש שלתקרית יהיו השלכות אסטרטגיות וכלכליות נרחבות לגבי היחסים עם ערב הסעודית.

חלק מהוויכוח עשוי להיות בגלל אי הבנה לגבי העוצמה שיש ל'מונה ליזה' בלובר. דלייוון, האוצר שמתכונן לתערוכה על לאונרדו כבר במשך עשור, אמר שמעולם לא ביקש אפילו להשאיל את ה'מונה ליזה', התלויה קומה אחת מעל ובמורד מסדרון מהגלריות בהן מוצגת התערוכה על לאונרדו. המוזיאון הודיע בזמנו שה'מונה ליזה' מושכת באופן טיפוסי עד 30 אלף מבקרים ביום - יותר מפי 4 כמות האנשים היכולים להיכנס בבטחה לתערוכה על לאונרדו, כך אמרו מנהלי המוזיאון.

בערב הסעודית אמנות מוצגת היכן שהשליטים קובעים, אז הרעיון שאי אפשר להזיז ציור אחד על מנת למלא אחר מבוקשם התקבל בהרמת גבה.

שאלות הנוגעות לגורלו של 'סלבטור מונדי' בתוך ערב הסעודית גם הן טלטלו את עולם האמנות. במשרד התרבות של ערב הסעודית אמרו לוול סטריט ג'ורנל בשנה שעברה שישנן תוכניות לבנות מוזיאון בו תוצג היצירה כחלק ממאמץ להפוך את ערב הסעודית ליעד תיירותי לחובבי אמנות.

הופעת בכורה של הציור שם עשויה להיות נושא רגיש בגלל שהקמפיין התרבותי של המדינה תלוי בהדגשת ההיסטוריה שלה כמרכז עולמי של האיסלאם, לא בהצגת דיוקן של צייר אירופאי של ישוע כ"מציל העולם", המשמעות של הכותרת הלטינית של הציור.

"זה עניין של תפיסה. מה זה אומר על הזהות הסעודית אם נשים את הציור הזה על פוסטר?" שאל בשנה שעברה סטפאנו קרבוני, יושב הראש של מועצת המוזיאונים של משרד התרבות הסעודי.

קרבוני אמר שהוא מקווה להציג את הציור של לאונרדו במוזיאון לאמנות מערבית שיכול להיות מקומם בסמוך למוזיאון נוסף שיהיה ממוקד באמנות מוסלמית, עיקר העניין בממלכה. אף אחד מהמוזיאונים הללו עוד לא נבנה.