מנכ"ל פייזר: ככל הנראה יהיה צורך במנת חיסון שלישית נגד קורונה לאחר שנה

ד"ר אלברט בורלה אמר את הדברים ל-CNBC וציין כי המנה השלישית תצטרך להינתן בתוך 12 חודשים אחרי קבלת החיסון השני • מדובר בהערכות כאשר עדיין אין וודאות שתידרש זריקה שלישית • עוד אמר כי ייתכן שאנשים יצטרכו להתחסן נגד הנגיף מדי שנה

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Evan Vucci
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Evan Vucci

זריקה שלישית של החיסון של פייזר נגד קורונה תידרש ככל הנראה בטווח של שנה מן הזריקה השנייה, כדי לשמור על רמת חיסוניות גבוהה, כך אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלא לאתר CNBC, בראיון שפורסם היום ונערך לפני כשבועיים. בורלא אמר כי ייתכן שתידרש זריקה שנתית. "חשוב מאוד להפחית את מאגר האנשים שפגיעים לווירוס", אמר לכתבת ברתה קומבס.

יש לציין כי אף שפייזר כנראה מרכזת את המידע העדכני והרב ביותר לגבי החיסון שלה, עדיין מדובר בהערכות ולא במידע ודאי או הנחיה. עוד לא ידוע מתי רמות הנוגדנים של המתחסנים מתחילות להיעלם אצל רוב האוכלוסיה, ועדיין לא ידוע האם היעלמות הנוגדנים אכן מובילה לירידה בהגנה מן החיסון. טרם עברה שנה מחיסון המתנדבים הראשונים בניסוי שלב I בחיסון, שנערך ביולי 2020, ולא ידוע על הדבקות חוזרות בקרב קבוצת מתנדבים זו. למעשה, גם פייזר וגם חברת מודרנה המשתמשת בטכנולוגיה דומה, דיווחו כי החיסונים עדיין יעילים חצי שנה אחרי המתן - על פי מצב ההדבקה בקרב המתנדבים מן הניסויים הקליניים שלה.

אחד ממקורות המידע המשמעותיים לבדיקת רמת החיסוניות אצל מתחסנים בחיסון של פייזר הוא מעבדתה של ד"ר גילי רגב מבית החולים שיבא, אשר בודקת מעת לעת את רמות הנוגדנים בקרב קבוצה של כ-2,500 מתחסנים בחיסון של פייזר מקרב הצוות הרפואי בבית החולים. על פי הנתונים האחרונים שפורסמו ממחקר זה, בסוף מרץ היו לרובם נוגדנים מעבר לרף הנחשב למעיד על חיסון, אם כי רמות הנוגדנים היו במגמת ירידה. אצל מעטים מבין הנבדקים ירדו הנוגדנים בצורה דרסטית, אל מעבר לרף הנחשב למהווה הגנה, אבל עדיין לא ברור האם הם עדיין מועדים יותר להדבקה. מחקר זה בחן עד כה מחוסנים רק כחודשיים לאחר קבלת המנה השנייה, ולא מעיד על מה שמתרחש אצלם לאחר שנה.

לפייזר יש כמובן אינטרס למכור מנת דחף של החיסון. עם זאת סביר להניח שהחברה לא תגיש הצעה למתן מנה שלישית ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, מבלי שיהיה לה מידע ברור כי הדבר נחוץ.

ייתכן שיידרשו מנות דחף כדי להתמודד עם ווריאנטים חדשים. מחקר שנערך על ידי קופת חולים כללית, היה הראשון בעולם לבחון את התגובה של החיסון של פייזר לוווריאנט הדרום אפריקאי, הנחשב לבעל הסיכון הגבוה ביותר לפרוץ את הגנת החיסון מבין הוווריאנטים המוכרים לנו היום, אכן מופיע בשכיחות גבוהה יותר בקרב מחוסנים שבכל זאת חלו בקורונה. על פי הנתונים, החיסון מוריד דרמטית את הסיכון לחלות בקורונה מכן סוג שהוא, ואפשר גם לראות שהווריאנט הדרום אפריקאי לא מתפשט בהרחבה בקרב מחוסנים בארץ. אבל, אם כבר בכל זאת חולים, יש יותר סיכוי שזה יהיה בווריאנט. הסיכון יורד משמעותית אחרי מנת החיסון השנייה, לעומת אחרי מנה אחת בלבד, למרות ששתי המנות הן זהות. כלומר, כרגע לא ברור אם גם עבור ווריאנטים, יש לתת מנות חיסון נוספות, ואם כן - האם יהיה צורך להתאים את החיסון לווריאנט, או שמנה נוספת של אותו חיסון תספיק.