משרד האנרגיה ממליץ לקדם את חדירת הרכב החשמלי לישראל בכל החזיתות

המשרד ממליץ להאריך את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי, לבטל את המכס על רכב חשמלי וסוללות מסין, להאריך את הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי, להעביר את צי הפרטיות הממשלתי לחשמליות ועוד

מכונית חשמלית של טסלה בארץ / צילום: בר לביא
מכונית חשמלית של טסלה בארץ / צילום: בר לביא

משרד האנרגיה ממליץ לממשלה לאמץ שורה של רפורמות בתשתית ובמיסוי לקידום החדרת ואימוץ הרכב החשמלי בישראל - כך עולה מדוח יעדי האנרגיה החדש של ישראל שפרסם השבוע משרד האנרגיה.

המשרד ממליץ לבחון בשנת 2022 להאריך את הטבת המיסוי על רכב חשמלי בגובה 10% ולעכב את ההעלאה המתוכננת של מס הקנייה על כלי רכב כאלה. על-פי המתווה הנוכחי, מס הקנייה על רכב חשמלי אמור לעלות ל-35% בשנת 2024, זאת על בסיס ההערכה כי עלות רכב חשמלי תהיה גבוהה מעלות רכב עם מנועי בעירה פנימית לפחות עד 2026.

בנוסף, משרד האנרגיה ממליץ לבטל את המכס בגובה 7% שמוטל כיום על רכבים חשמליים המיובאים מסין או כאלה הכוללים חלקים מסין, בעיקר סוללות, עד שנת 2026 לפחות. יצוין כי כיום כלי רכב חשמליים רבים שמגיעים ויגיעו ארצה, כולל של מותגים מערביים, מצוידים בסוללות מתוצרת סין, שמהוות חלק נכבד מעלותם, ולפיכך הם חייבים במכס בגבוה 7%, שמייקר את המחיר לצרכן.

יצוין כי ההמלצות הללו אינן עומדת בהכרח עם המדיניות הנוכחית של האוצר, שבוחן להפחית בהדרגה את ההטבות על רכב חשמלי ואת הטבות המס הירוק בכלל כחלק מהצעדים להקטנת הגירעון.

המסמך של משרד האנרגיה כולל גם המלצה לפעול להארכת הטבת שווי השימוש לכלי רכב חשמליים עד שנת 2026, וכן להעניק הנחה באגרת הרישוי עבור רכב חשמלי בסך של 50% לפחות ביחס לרכב בעירה פנימית. יצוין כי ההמלצה הנוגעת לאגרה עשויה לבוא לידי ביטוי דווקא בהעלאת האגרה על רכב חשמלי, שכיום עומדת על שליש ולעתים אפילו על עשרה אחוז בלבד מהאגרה של רכב בנזין/דיזל מקביל, במיוחד ברכבי יוקרה.

המשרד ממליץ לממשלה לפעול בתוך שנה ליישום החלטת הממשלה מ-2015, ולפיה תוקנה זכות ציבורית ("מספר ירוק") באגרה מופחתת למוניות חשמליות. המשרד ממליץ גם לקבוע תוך שנה מנגנון להקצאת חניות ייעודיות ומוזלות לכלי רכב חשמליים בחניוני תחנות רכבת ובחניונים של פרויקטים תחבורתיים לאומיים שמתוכננים כיום ובעתיד.

בכל הנוגע לתשתית לרכב חשמלי, משרד האנרגיה כותב כי "לאור הצפי לחדירה של מאות אלפים ואף מיליוני רכבים חשמליים, יש לוודא כי מערכת החשמל ערוכה לספק את החשמל הנוסף שיידרש למשק, בייחוד בשעות העומס. יש להכין בתוך שנתיים תוכנית להתאמת הרשת ופיתוחה לקליטת עמדות לטעינת כלי תחבורה חשמליים (רכבים, אוטובוסים ודו-גלגליים) במרחב הציבורי והפרטי. יש לקדם טעינה מנוהלת 'טעינה חכמה' לשם הסטת הטעינה לשעות השפל, על-מנת שהשפעת הרכב החשמלי על שיא ביקוש החשמל תהיה מצומצמת עד כמה שניתן. התוכנית תתייחס בין היתר לאפשרות להזין את רשת החשמל באמצעות הרכבים החשמליים, כלומר זרימה דו-כיוונית".

ביחס לתשתית הטעינה לרכב חשמלי, הדוח מציין כי עד שנת 2030 תידרשנה בישראל כ-60 אלף נקודות טעינה איטיות ציבוריות וכ- 1,000 נקודות טעינה מהירות בעלות של מיליארד שקל. "עד כה השקיעה הממשלה כ-30 מיליון שקל בהקמה של 2,500 נקודות טעינה איטיות ומהירות. נקודות אלה יספקו מענה מלא לרכבים שיעלו על הכביש ב-2-3 השנים הקרובות. לאחר מכן יש לבחון תמיכה נוספת בהקמת עמדות טעינה, כתלות בהתפתחות שוק הרכב החשמלי בישראל".

בדוח יש עוד שתי המלצות מעניינות, שספק אם הן ריאליות. הראשונה היא ביטול מוחלט של רכש אוטובוסים מונעי דיזל בתחבורה הציבורית החל מ-2026 והעברה מוחלטת של הרכב לחשמל. כיום כ-90% מצי האוטובוסים הציבורי מונע בדיזל.

ההמלצה השנייה נוגעת לצי הרכב שלל הממשלה עצמה. המשרד ממליץ "לקבוע מעבר הדרגתי של רכבי ממשלה להנעות חלופיות, כך שהחל משנת 2025 ירכשו או יוחכרו על-ידי הממשלה רכבים חשמליים בלבד. יש לקבוע יעדי ביניים בתוך שנה, ולהחיל הנחיה דומה על חברות ממשלתיות". יצוין כי כיום הרכש של כלי רכב חשמליים לצי הממשלתי שואף לאפס.