הכוכבים הסתדרו לעידן עופר: קנון מציגה תשואה של פי 4 מאז פיצולה

בשש השנים שלאחר פיצולה של חברת קנון, שריכזה השקעות בתחומי הרכב, הספנות והאנרגיה, הניבו מניותיה יותר מ-300% - לעומת תשואה שלילית במניות החברה האם לשעבר • בדרך היא מימשה והנפיקה בהצלחה חלק ניכר מנכסיה

עידן עופר ותחנת כוח של OPC במישור רותם / צילומים: איל יצהר, רפי קוץ
עידן עופר ותחנת כוח של OPC במישור רותם / צילומים: איל יצהר, רפי קוץ

לפעמים הסבלנות משתלמת, ובגדול. כך, לפחות ניתן לומר בהקשר של חברת ההחזקות קנון, שבשליטת איש העסקים עידן עופר, אשר מציגה כיום תשואה של פי ארבעה מאז הפכה לחברה ציבורית עצמאית בתחילת 2015.

שש שנים ורבע מאז פוצלה קנון מתוך החברה לישראל, ברור כעת לחלוטין שרכישת מניית קנון לאחר הפיצול השתלמה בגדול, בשעה שהמשך ההחזקה במניית החברה לישראל לא השתלמה בתקופה זו כלל.

מבט על גרף מניית קנון מאז החלה להיסחר בבורסה בת"א (ובבורסת ניו יורק), בתחילת ינואר 2015 מגלה, כי היא הניבה עד כה למשקיעים תשואה מתואמת דיבידנדים של כ-310%, כלומר פי ארבעה על ההשקעה, בעוד שמניית החברה לישראל הניבה מאז תשואה שלילית של כ-30%. מדדי ת"א-125 ות"א-90, שבהם נכללת מניית קנון, הניבו בשש ורבע השנים הללו תשואות חיוביות של 32% ו-139% בהתאמה.

מאז הפיצול, נותרה החברה לישראל עם מניות השליטה בהחזקותיה הוותיקות והיציבות בחברות כיל (כיום איי.סי.אל) ובזן. אל קנון הועברו אז ההשקעות "ההרפתקניות" יותר, ביצרנית השבבים טאואר, בחברת הספנות צים, בחברת המכוניות הסינית קורוס, וכן ההחזקה בפעילות של ייצור החשמל באמריקה הלטינית ובישראל.

 
  

הפיצול עצמו נועד אז לבצע הפרדה בין הפעילויות השונות, שהתרכזו אז בחברה לישראל (בעיקר הפרדת הפעילות עם הזיקה הבינלאומית מהפעילות הישראלית), ולאחריו קבעה קנון כאסטרטגיה לפעול להשאת רווחים לבעלי מניותיה באמצעות מימוש והנזלה של נכסים.

מאז, הספיקה החברה למכור את חברת איניקיה שריכזה את פעילות החשמל באמריקה הלטינית, להנפיק בבורסה בת"א את חברת או.פי.סי, שמרכזת את פעילות ייצור החשמל בישראל, לחלק את החזקותיה בטאואר כדיבידנד בעין לבעלי המניות, למכור את מרבית ההחזקה בקורוס ואף להנפיק השנה את צים בבורסה של ניו יורק.

דיבידנד נוסף של 100 מיליון דולר

תוך כדי, חילקה קנון  מתחילת 2018 ועד כה גם דיבידנדים במזומן בהיקף כולל של 950 מיליון דולר. השבוע הכריזה החברה על דיבידנד נוסף של 100 מיליון דולר במזומן, שיחולק בתחילת החודש הבא.

בינתיים נסחרת החברה לפי שווי של כ-6 מיליארד שקל (1.82 מיליארד דולר) כאשר בעל השליטה עידן עופר מחזיק ב-57.8% ממניותיה בשווי של 3.4 מיליארד שקל. קנון דיווחה אתמול כי סיימה את 2020 ברווח נקי לבעלי המניות של 504 מיליון דולר, לאחר שהציגה הפסד לבעלי המניות של 14 מיליון דולר ב-2019.

בסך הכול הציגה החברה בשש שנות קיומה רווח נקי לבעלי המניות בהיקף כולל של 825 מיליון דולר, ונכון לסוף 2020 עומד ההון העצמי שלה (המיוחס לבעלים) על 1.067 מיליארד דולר. נכון לסוף 2020 החזיקה קנון ב-58.6% ממניות או.פי.סי, ב-32% ממניות צים, ב-12% ממניות קורוס, וכן ב-238 מיליון דולר במזומן כאשר החברה נטולת חובות.

או.פי.סי / צילום: מצגת החברה
 או.פי.סי / צילום: מצגת החברה

מאז הספיקה צים להשלים בסוף ינואר השנה גיוס מוצלח של 217.5 מיליון דולר בהנפקה ראשונה של מניות בוול סטריט לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. ההנפקה דיללה את שיעור ההחזקה של קנון בצים ל-28%, אולם במקביל זינק שווייה של צים בבורסת ניו יורק ל-3.62 מיליארד דולר בזכות הרווחיות החריגה שמציגה חברת הספנות ברבעונים האחרונים, עקב הזינוק במחירי ההובלה הימית בעקבות פרוץ משבר הקורונה.

באוננג רוכש עוד 12% מקורוס

השבוע דיווחה קנון על הסכם למכירת יתרת (12%) החזקותיה בקורוס לידי תאגיד באוננג הסיני תמורת 238 מיליון דולר ולפי שווי של כ-2 מיליארד דולר לקורוס. השלמת ההסכם מותנית בקבלת האישורים הדרושים, ולאחריה תשולם התמורה בחמישה תשלומים עד סוף מרץ 2023.

רכב של קורוס / צילום: Shutterstock
 רכב של קורוס / צילום: Shutterstock

תאגיד באוננג מחזיק כיום ב-63% ממניות קורוס, לאחר שכבר השקיע בחברה יותר מ-800 מיליון דולר דרך הזרמה הונית ורכישת החזקותיה של קנון. יחד עם המכירה הנוכחית, תקבל קנון בסך הכול סכום של כ-750 מיליון דולר עבור מכירת כלל החזקותיה בקורוס, המשקף החזר של כ-80% מסך ההשקעה.

הקמתה של יצרנית המכוניות הסינית קורוס לפני כ-14 שנים היוותה את אחת מההשקעות הגדולות ביותר שביצעה החברה לישראל. במהלך השנים השקיעו החברה לישראל וקנון סכום עתק של כ-900 מיליון דולר בהקמתה ובהרחבתה של קורוס, כאשר את ההזרמה האחרונה על סך של כ-70 מיליון דולר נטל על עצמו בעל השליטה עידן עופר, עקב חוסר יכולתה הכספי של קנון לעמוד בו באותה התקופה.

למרות הזרמות הכספים מצדן של שתי השותפות לבעלות, התקשתה קורוס לעמוד על רגליה והניבה הפסדי עתק מדי שנה. לפני יותר משלוש שנים הצליחו השתיים להכניס לקורוס משקיע חדש, חברה בת של תאגיד הענק הסיני באוננג, בעסקת השקעה של כ-1.05 מיליארד דולר.

במסגרת אותה עסקה רכש תאגיד באוננג 51% ממניות קורוס מידי קנון וצ'רי בתמורה ל-526 מיליון דולר (263 מיליון דולר לכל אחת מהן), ובמקביל הזרים לקורוס סכום זהה כהשקעה הונית. לפני כשנה מכרה קנון עוד 12% מקורוס לבאוננג, וכעת נחתמה כאמור העסקה למכירת יתרת (12%) המניות.

כך שבסך הכול מדובר בהסכם מכירה טוב מאוד לקנון, שהצליחה להוציא את המיטב מההשקעה, שבשלב מסוים אף הוערכה לפי שווי שלילי של 250-350 מיליון דולר. יש לציין כי בידי החברה לישראל הפסדים צבורים מהשקעתה בקורוס (מהימים שלפני פיצולה של קנון), כך שמימושם בעתיד אמור לשקף החזר של כ-100% על ההשקעה.

מתונים שפרסמה קנון השבוע, עולה כי ב-2020 מכרה קורוס 12.6 אלף מכוניות, לעומת 26 אלף מכוניות שמכרה ב-2019. עוד נמסר כי ברבעון הראשון של 2021 מכרה קורוס 700 מכוניות, לעומת 500 מכוניות שמכרה ברבעון המקביל אשתקד. נתונים אלו מלמדים כי החברה טרם הגיעה לקצבי המכירות הרצויים, ולמרות זאת החליט תאגיד באוננג לרכוש עוד 12% ממניותיה.