שירות התעסוקה: נצרת עקפה את אילת במספר דורשי העבודה

הערים הערביות והחרדיות נשארו עם הכי הרבה מובטלים • מנגד, שיעור דורשי העבודה באילת צנח ב-26%, הודות לפתיחת בתי המלון וענפי המסחר, הבילוי והפנאי

שוק נצרת / צילום: shutterstock
שוק נצרת / צילום: shutterstock

הערים הערביות והחרדיות סובלות ממספר דורשי העבודה הגבוה ביותר - כך עולה מנתוני שירות התעסוקה. אחרי שבמהלך המשבר אילת הייתה השיאנית באבטלה, עתה מובילה העיר נצרת את שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר בישראל - 26.7%, ואחריה אום אל פחם עם 26.5%. את החמישייה הראשונה סוגרות ביתר עילית (23.1%), רהט (21.5%) ועכו (21.5%).

שלושה סוגי ערים נפגעו יותר במהלך השנה החולפת, ושיעור דורשי העבודה בהן היה הגבוה ביותר ובאופן עקבי - ערי התיירות, הערים הערביות והערים החרדיות. 13 מבין 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הן ערביות, מעורבות, חרדיות או בעלות שיעור גבוה של חרדים ו/או ערבים. 

שיעור דורשי העבודה באילת צנח ב-26%. "פתיחת בתי המלון וענפי המסחר, הבילוי והפנאי הובילה להתאוששותה הגוברת של כלכלת אילת, הבאה לידי ביטוי בכך שלאחר חודשים ארוכים בהם הובילה את טבלת היישובים בעלי שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר, בסוף מרץ אילת מדורגת במקום השישי עם שיעור דורשי עבודה של 21.3%", אומרים באגף התכנון והמחקר של שירות התעסוקה.

בדומה לאילת, אם כי בצורה משמעותית פחות, מספר דורשי העבודה בטבריה ירד במהלך חודש מרץ ב-8%, וכעת מדורגת העיר במקום השביעי עם שיעור דורשי עבודה של 21%. "ירידה זאת, הנמוכה בהשוואה לאילת", מסבירים באגף, "מבטאת את העובדה שכלכלת טבריה נסמכת גם על תיירות, אך לא רק ובוודאי שפחות בהשוואה לאילת".

לפי נתוני שירות התעסוקה, ב-42 ערים חלה ירידה של 5% ומעלה במספר דורשי העבודה: כמחציתן במרכז הארץ, ארבע מהן בלבד הן חרדיות, ובתוכן רק עיר ערבית אחת.

נתונים אלה מאששים את הדאגה שביטאו באגף המחקר והתכנון של שירות התעסוקה לכל אורך משבר הקורונה, מכך שבשוך המשבר מי שיתקשה יותר לשוב לעבודה יהיו השכבות החלשות. זאת, בין היתר, משום שכל זמן שהזכאות לדמי האבטלה הוארכה באופן גורף לכולם, הרי שלמרוויחי השכר הנמוך, להם יחס גבוה בין דמי האבטלה לשכר שיובטח להם בשוק (Replacement Rate), דמי האבטלה מהווים תמריץ שלילי לחזרה לעבודה, במקום לשמש רשת ביטחון המאפשרת ומעודדת חזרה לעבודה.