משבר הקורונה יכול להוות נקודת מפנה בקריירה

המשבר יצר מודלים היברידיים וגמישים, חוסר הוודאות נתן לגיטימציה חד-פעמית להעז לעשות את הדברים שאנחנו באמת אוהבים ולהגשים את עצמנו מקצועית לצד הצורך ביציבות המחייבת אחיזה בעבודה קבועה - דבר היוצר שילוב בין עצמאות לבין עבודה כשכיר/ה

בחירות קריירה / איור: Shutterstock
בחירות קריירה / איור: Shutterstock

במציאות הפוסט קורונה שוק העבודה מתחיל להראות סימני הבראה. יותר ויותר חברות עוברות ממתכונת חירום לשגרה מתחדשת, מתחילות לגייס עובדים ויוצרות שינוי באיזון המשתנה והמצטמצם בין ההיצע לביקוש - כך שמספר המשרות המוצעות הולך וגדל.

אך לצד היצע המשרות שגדל, שיעור המובטלים עדיין גבוה וכולל עובדים אשר נפלטו ממעגל העבודה לאחר שהביקוש למקצוע שלהם ירד, או שהחברה/תעשייה בה עבדו נפגעה קשה בתקופת המשבר, לצד אחרים אשר מקבלים דמי אבטלה ורוצים לנצל עד תום את זכאותם לחל״ת.

אלו וגם אלו, נמצאים כרגע בשלב מכריע בחייהם המקצועיים. אם יש לקח אחד שאפשר ללמוד מהמשבר הוא ששום דבר לא יציב והחיים יכולים להתהפך ברגע. לאור זאת, גם כשמחפשים עבודה ניתן לצמצם סיכונים ולחפש יציבות תעסוקתית.

עבור רבים, משמעות החיפוש אחר יציבות תעסוקתית וכלכלית היא גם אילוץ להמציא את עצמם מחדש ולחשוב על הסבה/התאמה מקצועית שתאפשר להם להיות רלוונטיים ולהמשיך להתפרנס.

כמו בכל שוק, 2 המשתנים המרכזיים הינם ביקוש והיצע. וכדי להיות במקום בו אתה בוחר להיות, מקום בו תרגיש בטוח גם בהמשך, עליך לייצר לעצמך ביקוש ולהיות אטרקטיבי בעיני מגייסי התפקיד בו אתה מעוניין.

כאשר ניגשים לשינו תעסוקתי יש לבצע הכנה מקדימה ולהבין מהי הדרך להסבה האידאלית עבורכם.

כמו בכל תהליך של שינוי, יש לעבור את השלבים הבאים:

ניתוח השוק ובחינת התפקידים המבוקשים, אלו שיישארו גם אחרי המשבר הבא.

יש לבחון בצורה רחבה את התעשייה בה אתם עובדים: כיצד היא הושפעה והגיבה למשבר, אילו חברות התמודדו וצמחו ואילו נפגעו, ולמי מהן יש חוסן עסקי גם בשעת חירום - לשם כדאי לכוון.

במקביל יש לחפש את התפקידים שקיבלו תאוצה בזמן המשבר ויישארו רלוונטיים גם בהמשך, אלו שעברו תהליכי חדשנות ואדפטציה דיגיטלית, וכאלה שענו על מגמות ושינויים . נכון לתקופת הפוסט קורונה המקצועות הנחוצים הינם תפקידים בזירה הדיגיטלית כדוגמת בוני ומקדמי אתרים, אנשי E-commerce, כותבי תוכן ומעצבים גרפים, מקצועות התכנות, הפיתוח והמחקר, תפקידים בתחום הפיננסי, ומקצועות הטיפול והייעוץ.

 מודלים חדשים

המשבר כפה שינוי גם על המודלים המסורתיים של שוק העבודה ובהתאם השתנו גם הכישורים הנדרשים במציאות החדשה. חברות רבות, בעיקר מתחום ההייטק והטכנולוגיה, הצליחו לתת מענה מהיר למצב החדש, ייצרו תשתיות אלטרנטיביות ועברו למודל של עבודה מרחוק ועבודה אונליין.

בהתאם, כישורים שנתפסו בעבר כחשובים כדוגמת תקשורת בינאישית, קרבה פיזית למקום העבודה והתאמה לתרבות הארגונית מוחלפים בכישורים חדשים כדוגמת מיומנויות של עבודה מרחוק, שליטה בכלים דיגיטליים, נוכחות דיגיטלית, משמעת עצמית ויכולת הנעת עובדים לעמידה ביעדים דרך המסך.

המשבר יצר מודלים היברידיים וגמישים. חוסר הוודאות נתן לגיטימציה חד-פעמית להעז לעשות את הדברים שאנחנו באמת אוהבים ולהגשים את עצמנו מקצועית לצד הצורך ביציבות המחייבת אחיזה בעבודה קבועה- דבר היוצר שילוב בין עצמאות לבין עבודה כשכיר/ה.

חקירה עצמית ומיקוד

התקופה המאתגרת סיפקה לנו פסק זמן מהמרוץ הבלתי פוסק ללקיחת אוויר לנשימה, להתבוננות פנימית ולחקירה עצמית של השלב המקצועי בו אנו נמצאים בחיינו.

התבוננו פנימה ובחנו את עצמכם: האם אתם מסופקים מהמקצוע שלכם? היכן אתם ממוקמים על סרגל הקריירה שהצבתם לעצמכם? מהם תחומי העניין שלכם? מהו הערך המקצועי שלכם מול הצרכים המשתנים לאור המשבר? ובאילו כלים וכישורים עליכם להצטייד כדי להתאים את עצמכם לשוק העבודה הדינמי והמתחדש?

 הכשרה ולימודים

המצב הנוכחי מהווה הזדמנות כמעט חד-פעמית לעצור, לבחון ולהחליט האם אתם מעוניינים בהחלפת העיסוק הנוכחי בעיסוק חדש ושונה? האם אתם יכולים להוסיף לארגז הכלים הקיים שלכם כישורים חדשים? והאם אתם יכולים לקחת את הניסיון המקצועי הנוכחי ולבצע התאמה למקצוע דומה למקצוע שלכם?

נתחו מהם הכלים שמעניינים אתכם, אלו שיכולים לקדם אתכם מבחינה מקצועית, מהן ההכשרות הדרושות לכך ועד כמה יש ברשותכם את המשאבים הנחוצים לכך מבחינת תקציב וזמן.

על מנת להיות אלו שמבוקשים כדאי לבחון גם רכישה של כישורים שיכולים לתת למעסיק ערך מוסף מעבר למה שמצופה בתפקיד שאליו אתם מכוונים - מעסיקים יחפשו מועמדים רבי מומחיות אשר יוכלו לבצע את תפקידם בצורה רחבה יותר.

הרשת מוצפת בהכשרות ותכניות הסבה, חלקן בחינם וחלקן בעלויות נמוכות- נצלו זאת!

בחנו את החוסן האישי שלכם ואת המוכנות הפנימית, וזכרו לקחת אוויר לפני שאתם מתחילים. הסבה מקצועית הינה כלי התפתחותי ומעצים אך לעיתים התהליך לוקח זמן ועלול להיות מתסכל - נסו לשנות גישה ולאמץ ראייה חדשה ויצירתית, מתחו את היכולות שלכם ונצלו את ההזדמנויות הקיימות בכדי שתוכלו לצאת מהמשבר עם ערך מוסף אמיתי שיאפשר לכם לבלוט ביחס למחפשי עבודה בתחומכם. כך תהפכו אתם לברי המזל, אלו שגם בזמן משבר המעסיק רואה בהם עובדים חיוניים שחשוב לו לשמר.

אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה; שים שמחה מקונן עוסקת בהד הנטינג ומומחית בפיתוח קריירה