טיולים | פיצ'ר

בלי פוליטיקה, בלי עימותים: דווקא השנה, להתארח בפסטיבל הרמדאן

בעוד הארץ סוערת מעימותים, הפקה יהודית-ערבית משותפת מציעה פסטיבל רמדאן בפריסה ארצית • מג'יש בצפון ועד רהט בדרום: טיולים, סיורים, סדנאות וארוחת מסורתיות בבתי משפחות

רמאדן ברהט / צילום: אורלי גנוסר
רמאדן ברהט / צילום: אורלי גנוסר

חודש הרמדאן שנפתח השבוע נותן לישראלים סקרנים שלא מכירים את החג ואין להם חברים מוסלמים הזדמנות להתוודע לתרבות, למסורת ולמנהגים אחרים ולפגוש את השכנים. אחרי שנה מורכבת ושבוע לא קל לכל הצדדים, המארחים והמתארחים, זו הזדמנות כיפית להרגיש חו"ל ליד הבית.

עמותת דרכים שלובות, שעוסקת בתיירות חברתית יהודית-ערבית, פועלת כבר שנים רבות להעמקת הקשר בין הצדדים. באמצעות סיורים, מפגשים ואירועים היא שואפת לקדם פיתוח וכלכלה מקומית מקיימת.

מסגד בסחנין / צילום: אביב נוה
 מסגד בסחנין / צילום: אביב נוה

בעקבות המגפה שפגעה קשות בתיירות בכל המגזרים, החליטו השנה בצעד יוצא דופן ליזום מהלך משותף עם רשויות מקומיות ותיירנים, ולהפיק את פסטיבל לילות רמדאן.
במהלך הפסטיבל יתקיימו עשרות אירועים, חלקם וירטואליים, בפריסה ארצית מג’יש בצפון ועד רהט בדרום. בעמותה מסבירים שלכידות חברתית וסולידריות הוכחו במחקרים כתנאי להתמודדות מוצלחת עם משברים, ואת חוסר היציבות מחליפה ערבות הדדית.

הסיורים כבר יצאו לדרך במגוון ערים, ובסוף השבוע הנוכחי הם יתמקדו באזור השרון, בין כפר קאסם, טירה וטייבה. בחלקם יהיו סיורים בלבד, באחרים גם אירוח ביתי הכולל כיבוד קל אך יהיו גם סיורים עם ארוחת איפטאר, אשר פותחת את הצום מדי ערב. החל מסוף השבוע הבא יהיו סיורים עם ארוחה בנצרת, ג’לג’וליה ובטייבה, ובהמשך גם בשפרעם בג’סר א-זרקא וברהט.

סחנין / צילום: אביב נוה
 סחנין / צילום: אביב נוה

רהט, שהתיירות בה הולכת ומשתבחת, מקבלת השנה מקום של כבוד ויהיו בה סיורים מגוונים. אוהל גדול כבר מוכן לצורך ההתכנסות, ראש העיר יכבד את המטיילים בנוכחותו ולאחר מכן תהיה חלוקה לתחנות בקפסולות, וכל קפסולה תעבור בכל התחנות. מה במסלול? סיור עירוני בשוק, סדנת קטאיף, המאכל המסורתי של רמדאן, תערוכת אמנות, ריקודי דאחייה בדואיים מסורתיים בשיתוף הקהל, ביקור במסגד ועוד.

אחרי כ-20 דקות בכל תחנה תמשיך כל קפסולה לאירוח ביתי קצר אצל אחת המשפחות, ובסיום יתקיימו מופעים ברחבת המתנ"ס וסיורים ליליים. מחיר סיור רמדאן 110-120 שקלים. מי שרוצים להצטרף לארוחת איפטר ישודכו למשפחה מארחת בתוספת של 60-100 לאדם.

ובכלל ברהט הבינו שלתיירות אותנטית יש ביקוש, ועם השנים העיירה התאימה את עצמה ואף עברה הליך מיתוג תחת הכותרת "תפדלו - החוויה הבדואית ברהט". אחת המארחות החדשות והמסעירות בעיר היא פטמה איזמאלי, שבעלה עאמר נמצא לצדה בכל רגע לסייע.

בחצר ביתם הם הקימו את "פרח המדבר", אוהל גדול שבו הם מארחים לארוחות ולפעילויות. הסיפור של פטמה יוצא דופן והיא מבקשת להשאיר כמה מהפרטים לביקור עצמו, אבל אנחנו נעשה ספוילר ונספר שזו אישה בעלת עוצמות לא שגרתיות, היא דעתנית ופעילה חברתית ועוזרת לנזקקים ומוכרת בקהילה.

באוהל היא עושה סדנאות בישול על אש, פעילות של בניית כדים על אבניים ולילדים קישוט/ציור על כדים. אפשר להתנסות אצלה בטחינת גרעיני חיטה לקמח באבן ריחיים קטנה, להתאמן בריקודי דבקה ועוד. אבל הכי מומלץ לא לוותר על האוכל המופלא שהיא מבשלת. אצל פטמה טעמתי לראשונה מרק פריקה, אותה חיטה ירוקה שאני בדרך כלל פחות אוהבת, אבל במרק הייתה קרמית ונימוחה. היה גם אוסף של סלטים לצד המקלובה שהיא הפכה בטקסיות רבה וכמובן ממולאים רכים. היה נעים וטעים וחוויה נהדרת (054-7915145).

עם מאגד אלכמלאת, מחזיק תיק התיירות ברהט, ביקרתי במסגד בעיר, חלק מסיורי הרמדאן. בדרך הוא סיפר על חברה שעוברת שינויים משמעותיים, ודווקא לכן רוצה לשמר את אורח החיים המסורתי כמקור לגאווה. במקביל יוצרים התאמה לעידן החדש, ומפתחים דרכים להציג את התרבות, משקיעים בקולינריה ועוד.

לדברי אלכמלאת החברה הבדואית מורכבת משבעה שבטים גדולים עם תת-משפחות, שאחת מהן היא הקהילה האפרו-בדואית. בעבר הם נחשבו למעמד הנמוך בחברה, אבל כשההיררכיה פגה ואתה התלות השבטית, דווקא הם - שהיו יותר ליברלים וסתגלנים - פרצו דרך בתחומים רבים ויצרו מהפכה. ככלל הוא מצביע על שינוי בקרב הדור הצעיר במגזר הבדואי, פחות חיבור לדת ויותר פתיחות ודרישה לאיכות חיים. עם זאת הרמדאן הוא זמן של מסורת והמשפחה מתאחדת, כולל הצעירים. את אווירת האיחוד והשמחה החגיגית מנסים להציף גם בפעילות התיירותית.

סלמאן אבו גדייה משבט טרבין הוא נגן ומספר סיפורים. בחדר אירוח שבנה במיוחד לפעילות, האזנו לנגינה הנעימה עם מכתש ובעיקר עם הסומסומייה, כלי ממקור מצרי עתיק יומין. אחר כך שוטטתי בשוק העירוני עם אילהאם אזברגה, רכזת התיירות. השוק וסוחריו מתאוששים אחרי השנה הקשה. כדאי לשים לב לתבליני טיבה, חנות ותיקה שמתמחה בצמחי רפואה לצד תבלינים, תערובות, תמרים ואגוזים ושלל דברי מתיקה. ואי אפשר לבקר ברהט בלי לטעום משהו, וכך נחשפתי לאבו אנואר, הבעלים של "עוף בגריל" שהקים אבא שלו לפני 25 שנה. העוף ממולא בעלי גפן או בכבד, בצל ועגבניות, ועם כ-200 עופות ביום אי אפשר להתווכח.

ממטעמי החג / צילום: אביב נוה
 ממטעמי החג / צילום: אביב נוה

עוד במעלה הרחוב כנאפה טורקאן, קינוח שעשה קאמבק היסטרי. לכאן הביאו תנור גז מיוחד מטורקיה שעליו מכינים כנאפה בגרסה אישית בלבד ולא במגשים, כאשר השוס הוא תוספת הגלידה. אני לא חסידת מתוקים, אבל את הכנאפה הזו כנראה לא אשכח לעולם.

גם באברהם טורס מבית אברהם הוסטל מציעים סיורים סביב מנהגי החודש הקדוש לאסלאם תוך היכרות עם התרבות בסמטאות עג’מי ביפו וברובע המוסלמי בירושלים. בירושלים יגלו את שכונת מוסררה ואת ההכנות לארוחת החג (ימים ב', ד’ ו-ה’, 17:00) וביפו מפגשים עם דמויות מוכרות בשכונה העוסקות בצד הכיפי של החג: קישוט, משחקים ומתנות (ימי חמישי, 18:00) הסיורים יתקיימו עד 12.5 (95-100 שקלים)

לפרטים: www.abrahamhostels.com.
דרכים שלובות: www.sharedpaths.org.il