על מסים, שואבי אבק ומכונות הנשמה: הפרשה שמסעירה את בריטניה

התכתבות שנחשפה בין ראש ממשלת בריטניה לסר ג'יימס דייסון בנוגע לפטור ממסים על ייצור של מכונות הנשמה מסעירה את הממלכה המאוחדת • דייסון נחשב למקורב למפלגה השמרנית, והיה אחד מהתומכים העיקריים בפרישה מהאיחוד האירופי

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נמצא במרכזה של שערורייה פוליטית, בעקבות הדלפת התכתבויות שקיים עם סר ג'יימס דייסון - העומד בראש חברת שואבי האבק הבינלאומית - שבהן הוא מבטיח להחריג את עובדי החברה מתשלום מסים תמורת פיתוח מהיר של מכונות הנשמה.

האופוזיציה במדינה קראה אתמול (ד') לפתוח ב"חקירה מיידית ומקיפה" בנוגע לקשרים בין השניים, ולמדיניות "הדלת הפתוחה" שניתנה לחברה בצמרת הממשלה הבריטית, בעוד ג'ונסון הגן על תפקודו ואמר כי "עשה ככל שביכולתו" כדי לדאוג לתושבי המדינה.

הודעות הטקסט בין השניים פורסמו השבוע על ידי כלי התקשורת הבריטיים, ועוסקים במתרחש במרץ 2020, בתחילת משבר הקורונה, אז התקיים מירוץ עולמי להשגת מכונות הנשמה מתוך מחשבה כי הדבר הכרחי כדי להציל את חולי הקורונה הקשים ביותר.

הממשלה הבריטית העריכה כי היא זקוקה ל-20 אלף מכונות הנשמה נוספות על אלו שברשותה, וחברת "דייסון" - חברה פרטית המפורסמת בשואבי האבק הנטענים שלה בשנים האחרונות אך פועלת בכל תחום מוצרי הבית - הודיעה אז כי תשקיע בפיתוח מהיר של מכונות הנשמה ותספק אותן למערכת הבריאות הבריטית.

ואולם, בתמורה להתגייסות לטובת המשימה הלאומית, דרש סיר ג'יימס דייסון, מייסד החברה ומי שעומד עדיין בראשה, כי הממשלה הבריטית "תלך לקראת" החברה בנוגע למיסוי כוח האדם שהוא הזרים לבריטניה כדי להשקיע בפיתוח ובייצור של המכונות. הוא יצר קשר ישירות עם ג'ונסון, שהבטיח לו כמה פעמים בהודעות טקסט כי ידאג לכך, וכי הורה לשר האוצר רישי סונאק לטפל בסוגיה.

"אתה יכול לסמוך על זה שאנחנו נספק לכם את מה שאתם צריכים"

לפי הדיווחים סיר ג'יימס, המתגורר בסינגפור, ניסה ליצור קשר עם משרד האוצר הבריטי כדי להבטיח כי עובדי החברה שיישלחו לבריטניה לא יצטרכו לשלם מסים בממלכה. כשלא קיבל תשובה, שלח הודעות ישירות לטלפון הנייד של ג'ונסון, והשניים החלו בהתכתבות. ג'ונסון אמר השבוע בפרלמנט כי "אינו מתנצל" על כך שהבטיח עזרה וכי "היה מוכן להזיז הרים וגבעות" כדי להשיג מכונות הנשמה לתושבי בריטניה.

"רישי אומר שזה תוקן! אנחנו זקוקים לכם כאן", כתב ג'ונסון לסר ג'יימס במרץ בשנה שעברה. בתגובה כתב לו ממציא ה"דייסון" כי בעוד חלק אחד מהבעיה טופל, הסוגיה של תשלום מס על ידי עובדי החברה שיישלחו לבריטניה לא טופל "לצערו הרב".

באחת ההודעות כותב לו ג'ונסון כי הוא האחראי על משרד האוצר ו"אתה יכול לסמוך על זה שאנחנו נספק לכם את מה שאתם צריכים". בסופו של דבר החברה לא סיפקה מכונות הנשמה למערכת הבריאות הבריטית.

משרד ראש הממשלה הבריטי אמר כי ג'ונסון "עידכן" את המשרדים הרלוונטיים בהתכתבות שלו עם סר ג'יימס וכי "לא חרג מתפקידו" בשום צורה.

מפלגת ה"לייבור" שבאופוזיציה, עם זאת, טוענת כי מדובר בקשרים פסולים בין הון לשלטון בממלכה. דייסון נחשב למקורב למפלגה השמרנית והיה אחד מהתומכים העיקריים בקרב הקהילה העסקית בבריטניה בפרישה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") אותה הוביל ג'ונסון.