המו"מ בגוש השינוי מתקדם; מחלוקת על תיק הקליטה בין גנץ וליברמן

גנץ מעוניין להשאיר את התיק אצל פנינה תמנו שאטה, אך ליברמן רוצה שהתיק יחזור למפלגתו • המו"מ בין יו"ר ימינה נפתלי בנט ללפיד נכנס לשלבים מואצים

בני גנץ ואביגדור ליברמן / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ ואביגדור ליברמן / צילום: אלעד מלכה

האצה במגעים על הקמת ממשלת אחדות והמחלוקות על חלוקת התיקים מתחילות לצוץ. ל"גלובס" נודע כי ישנה מחלוקת בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ליו"ר כחול לבן בני גנץ על תיק הקליטה. בעוד גנץ מעוניין להשאיר את התיק בידי מספר 2 שלו, פנינה תמנו שאטה, ליברמן מעוניין לקבל את התיק לידיו כפי שהיה בממשלות האחרונות. מי שצפוי להתערב בנושא הוא יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שתמנו שטה ערקה ממפלגתו, דבר שעשוי שלא לשחק לטובת כחול לבן בנושא. בנוסף, כפי שכבר דיווחנו בעבר, ישנה מחלוקת בין לפיד לסער על תפקיד יו"ר הכנסת. ביש עתיד רוצים את התפקיד למאיר כהן, בעוד בתקווה חדשה מייעדים אותו לזאב אלקין.

בתוך כך, בימים האחרונים נכנס המו"מ בין יו"ר ימינה נפתלי בנט ללפיד לשלבים מואצים. בין היתר, דנו השניים על מנגנון הפריטטיות, מספר השרים בממשלה העתידית והרכב הקבינט המדיני-ביטחוני. לפיד מעוניין במנגנון חלוקה לפיו על כל שלושה חברי כנסת יהיה תפקיד שר אחד. כך, למשל, תקווה חדשה תזכה בשני תפקידי שרים בלבד לסער ויפעת שאשא ביטון ולכן נדרש תפקיד נוסף, חוץ ממשלתי, לאלקין. חלוקת התפקידים הבכירים שכבר דווחה בעבר היא - ראשות ממשלה לבנט, חוץ ללפיד, אוצר לליברמן, משפטים לשקד וביטחון לסער או לגנץ.

במפלגת העבודה מכוונים לתיקים בכירים באופן שוויוני לתיקים עם שבעה מנדטים. "המשלה צריכה לשקף את רצון הבוחר", אומרים במפלגת העבודה. "אנחנו בטוחים שלפיד מייצג נאמנה את האינטרסים של גוש המרכז-שמאל".

מי שמנהלים את פרטי המו"מ מטעם המפלגות, הם טל גן צבי ושלום שלמה מטעם ימינה, הלל קוברינסקי מטעם יש עתיד, זאב אלקין מטעם תקווה חדשה וכן שמואל חייק מטעם ישראל ביתנו ועו"ד רונן אביאני מטעם כחול לבן. המטרה בהאצת המגעים כפי שדיווחנו בסוף השבוע נועדה להגיע עם הסכמות לנשיא וכך לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

במוצאי השבת הגיבו בליכוד לממשלה המתגבשת ומסרו "ממשלה שמחרימה 52 מנדטים של הימין ובנויה מ-50 מנדטים של שמאל, שמאל קיצוני והמשותפת היא לא ממשלת אחדות אלא ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני קטנטן. בנט רוצה להיות ראש ממשלה בכל מחיר, כולל במחיר המלכת ממשלת שמאל. אם בנט היה באמת רוצה להקים ממשלת ימין הוא היה עובד שעות נוספות לא לסגור ממשלה עם לפיד אלא פועל לשכנע את גדעון סער להצטרף להקמת ממשלת ימין, או לפחות תומך בבחירות ישירות שהיו מאפשרות הקמת ממשלה כזו כפי שבוחריו באמת רוצים".

לפיד ובנט נערכים להקמת ממשלה עוד טרם קבלת המנדט כדי לבוא אליו עם יותר המלצות ואז להביא לקבלת המנדט על ידי לפיד ולנסות להרכיב ממשלה במהירות. בינתיים האפשרות להקים ממשלה נמצאת בידיים של נתניהו עד ל-4 במאי. אז יתחיל סבב התייעצויות חדש שבסופו יחליט הנשיא האם להעביר את המנדט ללפיד או להחזיר לכנסת, כאשר בסבירות הגבוהה יותר המנדט יעבור לידי גוש השינוי.

"אין לנתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין"

לפני השבת כתב בנט בדף הפייסבוק כי "מה הבעיה? שאין לנתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין. ליתר דיוק - נתניהו אינו מוכן לבצע מה שצריך כדי להקים ממשלה... בפני נתניהו עומדות שתי אפשרויות מעשיות להקים ממשלת ימין. האחת - קשה לעיכול, אך הוא נדרש ללחוץ על סמוטריץ' כדי להקימה, והשנייה - דורשת מנתניהו לוותר, ולשמש ראש ממשלה חליפי במשך בערך שנה.

"במקום לבחור באחת משתי האפשרויות הקשות הללו, נתניהו בוחר בדרך שלישית: לגרור את מדינת ישראל לבחירות חמישיות, תוך קמפיין אגרסיבי ואישי נגדי, כאילו אני שמאלן, תאב-כוח, שונא אותו וכו'. מהרגע שהבנתי שאין בכוונת נתניהו לבחור באחת משתי החלופות להקמת ממשלת ימין, התחלתי במאמץ להקים ממשלת אחדות לאומית".

בנט ציין כי התנאים שלו להקמת ממשלת האחדות הם לקבל זכויות ווטו, שרים, מנגנוני קבלת החלטות כדי שתקום ממשלה טובה, רצינית ומתפקדת. התנאי השני לדבריו היא לשמור על השקפת העולם של ימינה - כלומר פריטטיות ובחירת תפקידים. "אהיה ברור - ממשלת אחדות כזו לא תממש את כל חלומותיי, אך היא לא תהיה פחות ימנית ממשלות נתניהו עם אהוד ברק, ציפי לבני, או אבי ניסנקורן. ממשלה כזו לא תוכל להחיל ריבונות על חלקי ארץ ישראל, דבר שאני מאוד מאמין בו לאחר עשרות שנים בהן אף ממשלה, כולל של נתניהו, לא החילה ריבונות על סנטימטר אדמה של ישראל. אך היא גם לא תמסור שטחים. ממשלה כזו גם לא תוכל ליזום תנופת רפורמות שאני מאד חפץ בהם במערכת המשפט, לאחר שנים רבות, כולל ממשלות הליכוד, בהם לא היתה אפילו רפורמה אחת לבלימת האקטיביזם השיפוטי".