נתניהו התחייב לדון במינוי שר המשפטים עד יום שלישי בצהריים, אך לא התחייב למנות

בג"ץ קבע, בהסכמת ראש הממשלה, כי הממשלה תתכנס עד ליום שלישי בצהריים לדון במינוי שר המשפטים, זאת ללא התחייבות למנות שר • מוקדם יותר היום הודיע נתניהו לבג"ץ כי רק בעוד שבוע יידון העניין בישיבת הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

בג"ץ קבע, בהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הממשלה תתכנס עד ליום שלישי בצהריים לדון במינוי שר המשפטים, זאת ללא התחייבות למנות שר. עוד נקבע כי עניינם של יתר השרים יובאו לדיון בעוד שבוע.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נתנה תוקף של החלטה להתחייבות של נתניהו ואמרה כי "אנחנו בשלב זה רוצים לתת הזדמנות לממשלה לבצע דברים בעצמה. אלה סוגיות משפטיות מורכבות".

שופטי בג"ץ דנו בעתירה הדורשת למנות שרים ובראשם שר משפטים. בפתח הדיון הציעה הנשיאה אסתר חיות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ יסכימו לפסק דין לפיו ימונה שר משפטים בתוך 48 שעות, ויתר השרים ימונו בישיבת הממשלה הבאה בעוד שבוע. ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, ביקש הפסקה לצורך התייעצות, והדיון הופסק.

מוקדם יותר היום (א') הודיע נתניהו לבג"ץ כי רק בעוד שבוע יידון העניין בישיבת הממשלה. "סדר היום של ישיבת הממשלה הכולל את עניין מינוי שרים יופץ עוד השבוע, והעניין יידון בישיבת הממשלה הקרובה בעוד שבוע, 2.5", נכתב בהודעת היועץ המשפטי לממשלה.

באשר לסוגיה הדחופה שעל הפרק - הבאת עצורים ואסירים לבתי המשפט לאחר שהוראה המאפשרת לקיים דיונים באמצעות שיחת וידאו פקעה בהיעדרו של שר משפטים - לשכת ראש הממשלה מסרה כי נמצא מתווה לצמצום הסכנה.

למרות האמור, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הבהיר בעמדתו לבג"ץ כי לעמדת גורמי הבריאות, עדיין קיימת סכנה גם בקיומו של המתווה.

היועץ הביע את עמדתו מספר פעמים בעבר וקבע כי המצב הקיים בו אין שרים למשרדי הממשלה, ובהם משרד המשפטים, הוא מצב לא תקין. בהודעה ציין מנדלבליט כי "מדובר במצב חריג וחמור מבחינה משטרית המהווה פגיעה בתפקוד הממשלה".

גם עמדתו של ראש הממשלה החלופי שר הביטחון בני גנץ הובאה במסגרת תגובת היועץ המשפטי לממשלה, ולפיה "אין מקום לעיכוב נוסף. יש לכנס את הממשלה עוד היום ולמנות שרים".

ביום חמישי האחרון שופטי בג"ץ, הנשיאה אסתר חיות, עוזי פוגלמן וניל הנדל ביקרו בחריפות את התנהלות הממשלה שלא מינתה שישה שרים ואת המצב בו העצורים והאסירים מובאים לבתי המשפט ומסכנים את הציבור. השופטים דרשו תשובה מנציגת המדינה במקום, הדיון נדחה במספר שעות ולבסוף נדחה להיום, כשלשכת ראש הממשלה התחייבה למצוא פתרון לבעיית האסירים או להביא לדיון את מינוי השרים בישיבת הממשלה. 

במקביל התבקש היועץ המשפטי לממשלה להתייחס לפרשנות המוצעת על-ידי העותרים, התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות, זאת על-מנת למצוא פתרון לחייב את הממשלה למינוי שרים. מנדלבליט דחה את כל הפרשנויות המוצעות וביקש לאפשר לממשלה למנות את השרים, מאחר שמדובר באקט פוליטי.