בחירות 2021 | פרשנות

הרוטציה של גנץ חזרה, וגם הסקרים הפנימיים: חמישה דברים שקרו היום בפוליטיקה

האם נתניהו דוחף לסבב בחירות נוסף או מנסה להקים ממשלה גם במחיר של ויתור זמני על כיסא ראש הממשלה: נתניהו הצליח להעביר החלטה בוועדת החוקה של הליכוד, לפיה יוכל לשריין מועמדים ברשימת הליכוד לכנסת ה-25, אך גם הציע רוטציה לשלושה ראשי מפלגות: גנץ, דרעי ובנט • מה אומרים הסקרים הפנימיים של יו"ר ימינה?

בנימין נתניהו ובני גנץ במליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
בנימין נתניהו ובני גנץ במליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

1. במקביל למאמצים להקים ממשלת אחדות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכין את הקרקע לבחירות ישירות ולחיבור עם גדעון סער ונפתלי בנט. הערב (א') קיבל נתניהו אישור מוועדת חוקה של הליכוד לשריון מועמדים ברשימת הליכוד במידה ויתקיימו בחירות נוספות.

נוסח ההצעה: "על מנת לאפשר הקמת ממשלת ימין בכנסת ה-24 ועדת החוקה מסמיכה את יו"ר התנועה להביא הצעה עקרונית להגשת רשימת מועמדים משותפת בבחירות לכנסת ה-25, הרשימה תוגש לאישור מזכירות הליכוד".

בכך, נתניהו משאיר את הדלת פתוחה ליו"ר ימינה נפתלי בנט וליו"ר תקווה חדשה גדעון סער להצטרף לליכוד, במידה שהקמת הממשלה בצד השני לא תצלח.

נתניהו מעדיף בחירות ישירות אם לא יוכל להקים ממשלה וסולל את הדרך כדי להשאיר את האפשרות הזו על השולחן לצד האפשרות הקלושה להקים ממשלה במצב הדברים הנוכחי.

2. מחר בבוקר תתכנס הוועדה המסדרת. לאחר שבשבוע שעבר יו"ר הוועדה מיקי זוהר סרב להביא להצבעה את הצעת גוש השינוי למינוי שלושה סגני יו"ר כנסת מהגוש ואחד בלבד מהליכוד, מחר תובא ההצעה הזו בדיוק להצבעה.

בליכוד אמנם ישמרו על זכות הווטו של יריב לוין בהעלאת נושאים לדיון בנשיאות הכנסת, אולם במידה שגוש השינוי אכן יצליח להסכים על יו"ר כנסת אחר - הליכוד יאבד את השליטה בכנסת לחלוטין.

3. סקרים פנימיים שעורכים גורמים פוליטיים מראים שמצביעי בנט נקרעים בין תמיכה בממשלת ימין בראשות נתניהו לבין תמיכה בממשלה עם השמאל בראשות בנט.

על פי סקר שנערך בשבוע שעבר 14% בלבד ממצביעי ימינה תומכים בהחלטתו של בנט לפעול כבר עכשיו להקמת ממשלה עם השמאל לעומת 46.8% שתומכים באפשרות הזו רק אם בנט לא יצליח להקים ממשלה עם הליכוד. עוד על פי הסקרים מחצית ממצביעי בנט שמתנגדים לדרך שבה בחר כעת כבר עזבו חזרה לליכוד.

4. אם אכן ההצבעות מחר בוועדה המסדרת יתקיימו כסדרן - גפני יחזור לעמוד בראשות ועדת כספים ואילו לראשונה בתולדות הכנסת תעמוד אישה בראשות ועדת חוץ וביטחון - ח"כ אורנה ברביבאי מיש עתיד.

חברות כנסת שהיו חברות בוועדה לאורך השנים וסבלו מכך שמעולם לא התראיינו כמומחיות לנושא ביטחון לעומת מקביליהם הגברים, יוכלו להסתכל בחדוות ניצחון על המינוי של ברביבאי, אולי בתקווה שהתחום הצבאי הגברי כ"כ יפתח דלתותיו גם בפני נשים מצוינות.

5. רוטציה לכולם. שלושה דיווחים הערב על הצעות רוטציה שכבר יצאו לפועל או נרקמות: לגנץ, לדרעי ולבנט. כולם כמובן מנתניהו, שלצערו יריביו במגרש הפוליטי למודי ניסיון.

גנץ שחווה את סיכול הרוטציה על בשרו בשנה האחרונה עם אי אישור התקציב וכמובן בנט, לעומת דרעי שנחשב למועדף ביותר על נתניהו.

הצעה נוספת שנבחנת בליכוד היא מינוי יריב לוין לראש ממשלה כשנתניהו זז הצדה. עד עכשיו נראה שההצעות כולן הן בלוני ניסוי יותר מאשר דרכי פעולה. נדרש רק לעקוב מקרוב בתשעה ימים שנותרו למנדט של נתניהו - מי עוד יזכה בהצעה המפתה להיות ראש ממשלה, לפחות על הנייר.