אלפי עובדים קיבלו הצעה מפתה - לעבור לרכב חשמלי כבר הקיץ

אמדוקס והתעשייה האווירית, שהצי שלהן כולל אלפי כלי רכב, החלו לתמרץ את העובדים שלהן לעבור לכלי רכב חשמליים, והן לא היחידות • בענף מעריכים כי התהליך יואץ בשנה הבאה בעקבות הגדלה משמעותית במספר הדגמים החשמליים שיוצעו בארץ

הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

משרדי הממשלה עדיין מגלים חוסר החלטיות לגבי אופי "קבלת הפנים" לרכב החשמלי בישראל, בעיקר בכל הנוגע להשקעה בתשתיות טעינה ומדיניות מיסוי. אולם בינתיים ציי הרכב הגדולים לוקחים את היוזמה ומטמיעים את הרכב החשמלי בתוך הארגונים. מספר ציים גדולים, בהיקף כולל של מעל עשרת אלפים כלי רכב, נמצאים כיום בשלבים שונים של הכנסת דגמי רכב חשמליים לרשימת האופציות של מקבלי הרכב הצמוד בארגון וחלקם אף מעניקים תמריצים מהותיים לעובדים, שבוחרים באופציה הזו.

עיקר הדגמים המוצעים כיום לעובדי הציים הם דגמים התחלתיים של מותגים סיניים ואירופאים בטווח המחיר של כ-140 עד 170 אלף שקל. בציים מדווחים על ביקוש ער מאוד לרכבי טסלה בטווח המחיר של 180 עד 250 אלף שקל, בעיקר כרכבי מנהלים לעובדים בכירים. אולם בינתיים אין לטסלה יכולת לספק את הביקוש לציים. 

החברות מעניקות תמריצים לעובדים

בשבוע שעבר ערכה אמדוקס אירוע לעובדים שבו הוצגו בפניהם מספר אופציות של כלי רכב חשמליים, שכבר מוצעים כיום בשוק הישראלי. אמדוקס, שצי הרכב שלה כולל אלפי כלי רכב, היא גם אחת החברות הראשונות שמעניקות כבר היום לעובדים תמריצים מהותיים למעבר מרכבי בנזין לרכב חשמלי.

במזכר בנושא שפרסמה החברה נכתב כי "הרכב החשמלי מכוון לאוכלוסיית הנסועה המופחתת (בחברה). כחלק ממדיניות החברה לצמצום פליטות וכחלק ממדיניות הקיימות מעודדת החברה עובדים לנסיעה מופחתת עם עדיפות לרכב חשמלי. נהגי הנסועה המופחתת יזכו להנחה של כמאות שקלים בחודש מאחר ומודל התשלום הנו עבור הרכב וצריכת החשמל בגין הנסועה שלהם בלבד. מודל הליסינג הקיים מגלם בתמחור את הממוצע הכללי של הנסועה שנע סביב 27 אלף קילומטר בשנה ולכן עבור אלה הנוסעים פחות מהממוצע מדובר במודל משתלם כלכלית לצד הפן הסביבתי... כל העת נבחנות הטבות או תמריצים נוספים". יצוין כי אמדוקס מציעה לעובדים כחלק מהחבילה עמדת טעינה ביתית פלוס עמדת טעינה במתחם החנייה של החברה. הקמפוס החדש של אמדוקס, שאליו יעברו העובדים בקרוב, תוכנן לכתחילה להכיל בתוכו רשת של עמדות טעינה מובנות.

גם התעשייה האווירית, שצי הרכב שלה מוערך ביותר מ-2000 כלי רכב, ערכה השבוע לעובדים אירוע דומה שבו הוצגו מספר כלי רכב חשמליים, שיוצעו לבחירת העובדים. חברת אלביט, שלרשותה אחד הציים הגדולים בארץ, מציעה כיום לבחירת העובדים שישה דגמים חשמליים, שמוצעים כיום בשוק הישראלי, ובקרוב צפויה הרשימה להתרחב.

חברת כיל (ICL), בשליטת קבוצת עופר, הלכה צעד אחד קדימה וקיבלה לאחרונה החלטה עקרונית להעביר בהדרגה את כל צי הרכב הצמוד של העובדים לדגמים חשמליים. בקרוב צפויים לאמץ מדיניות דומה ציים של תאגידים נוספים. ברשימת החברות שכבר מציעות או מתכוונות להציע רכב חשמלי למקבלי הרכב הצמוד ניתן למצוא גם את מיקרוסופט, אינטל ואחרות.

עדיין יש אתגרים

בענף מציינים כי חלק מהדחיפה להצטיידות ברכב חשמלי בציים בישראל, בעיקר במגזר ההייטק, נובע ממדיניות הקיימות של התאגידים הבינלאומיים שאליהם הם שייכים. בענף מעריכים כי התהליך אף יואץ בשנה הבאה בעקבות הגדלה משמעותית במספר הדגמים שיוצעו בארץ והזינוק הצפוי במס הקניה על מכוניות היברידיות מ-50% כיום ל-65% החל מינואר 2022. ציי הרכב בישראל מונים כ-300 אלף כלי רכב ומדי שנה נרכשים 80-100 אלף כלי רכב חדשים עבור ליסינג תפעולי.

עם זאת, בענף מציינים כי עדיין קיימים מספר גורמים שמעכבים את חדירת הרכב החשמלי לציים ובהם "חורים" בפרישת רשתות של טעינה מהירה, עקב העדר תקצוב לסבסוד ממשלתי, והעדפה של חברות הליסינג העצמאיות הגדולות להטות את הלקוחות מבחירה בכלי רכב חשמליים לבנזין. זאת בגלל מודל הליסינג התפעולי על כלי רכב כאלה, שנחשב פחות רווחי מזה של ליסינג תפעולי לרכב בנזין. בנוסף עדיין לא ברור איך תגיב רשות המסים במקרה של חדירה מהירה מהצפוי של כלי רכב חשמליים לישראל, שנהנים מהטבות באגרה ובשווי השימוש ומקטינות את הכנסות המדינה מבלו דלק.