דת ומדינה | פיצ'ר

על כשרות נישואים וגיור: מה עומד מאחורי ההסכמות ב"גוש השינוי" בתחום הדת והמדינה

בגוש השינוי מתכוונים לאמץ את הגישה של ארגון צהר ביחס לנושאי דת ומדינה, ולהחיל שינויים משמעותיים בנושאי ליבה בהם עוסקת הרבנות הראשית • כיצד צפויים להשתנות החוקים ביחס לכשרות, נישואים ואולי אפילו גיור, והאם השימוש בקלף "דת ומדינה" הוא לא רק מקל כדי לשכנע את המפלגות החרדיות להצטרף לממשלה?

ראש ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו / צילום: יוטיוב
ראש ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו / צילום: יוטיוב

לאחר שסיכמו ביניהם על זהות ראש הממשלה הראשון ברוטציה (נפתלי בנט), אחת ההסכמות הראשוניות שהגיעו אליהם בגוש השינוי בדרך להקמת ממשלת אחדות היא הסדרת נושאי דת ומדינה ברוח ארגון רבני צהר.

מי שמוביל את היוזמה הזו כבר שנים אחורה הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שדורש מינוי רבנים ראשיים מהציונות הדתית וגיור על ידי רבני ערים על פי מתווה נסים. כעת, בממשלה הנרקמת, כשהחרדים צפויים לשבת באופוזיציה, נראה שבשלה העת להוציא את התוכנית לפועל בתמיכת יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

ארגון צהר שהוקם מיד אחרי רצח רבין במטרה לקרב בין דתיים לחילוניים ובעקבות הפרסומים באותה התקופה על הטיפים השמנים לעורכי החופה מטעם הרבנות, החל את פעולתו בנושא הנישואים והתרחב עם הזמן לעסוק בנושאי כשרות, הכשרת רבנים ואפילו הכנת ניירות עמדה למקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה בנושאי דת ומדינה.

אימוץ הרעיונות של ארגון צהר, מותיר את נושא הדת בידיים אורתודוקסיות, אך מוביליו מבקשים למעשה להוציא את השליטה מידיים חרדיות ולהעבירה לידי הציונות הדתית המתונה.

זו הסיבה גם שיש הרואים בהצהרה על תמיכה במדיניות צהר כאיתות לחרדים על ידי בנט ולפיד בעיקר שיצטרפו לממשלה כדי למנוע פגיעה במאחזים שתפסו בשירותי הדת בישראל. זו תפיסה כמובן שליברמן אינו שותף לה, שכן הוא הצהיר שלא יכהן בממשלה שבה יושבות גם ש"ס ויהדות התורה.

בראש ארגון רבני צהר עומד היום הרב דוד סתיו, והארגון עצמו נהנה מתקציב שנתי של 28 מיליון שקל, 90% ממנו מתרומות וחלק קטן מדמי תשלום עבור שירותים שהארגון מעניק.

60% מהתרומות שמקבל הארגון  מקורן בארץ, והיתר מחו"ל. הרוב, כך אומרים בארגון, מקורו בתרומות קטנות וקבועות של אנשים פרטיים.

בגזרה הפוליטית מי שפועלים יחד עם צהר (מגוש השינוי) הם חברי הכנסת יוליה מלינובסקי שמרכזת את נושא דת ומדינה בישראל ביתנו ומתן כהנא מימינה שעוסק בנושא, ואף הקים בכנסת את השדולה לשיפור שירותי הדת.

מתוך הביקורת על הרבנות הראשית והתנהלותה, מבקשים בצהר להפוך את הגוף לרגולטורי בנושא הכשרות, לבטל את המועצות הדתיות ולהפוך אותן לאגף במועצה המקומית, לפתוח את אזורי קבלת הכשרות לאזורי רישום כפי שנעשה בחוק צהר שהוביל איתן כבל לפתיחת אזורי הרישום לנישואים וכן לשנות את הרכב הגוף הבוחר לרבנות כך שיכיל יותר נשים ולבסוף יוביל לבחירה של רבנים ראשיים מהציונות הדתית ולא מהאגף החרדי.

בנוגע לנושא הגיור, בארגון לא עוסקים בכך אבל הרב סתיו תומך בגיור על ידי רבני ערים - נושא שמבקשים לקדם בממשלה החדשה אם תקום ללא החרדים (שהטילו וטו על העניין).

צהר בכל השנים נתן שירותים בשני נושאים עיקריים: לצרכני דת בעיקר חילונים - לימודי בר ובת מצווה וקריאות מגילה ותיקון ליל שבועות ונישואים.

החלק השני בצהר זה להשפיע על המדיניות. במסגרת התפיסה הזו בצהר נפגשים כל הזמן עם פוליטיקאים כדי לנסות להשפיע. "הפרסומים על אימוץ מדיניות צהר הגיעו אלינו בהפתעה", הודו בכירים בארגון, אך ברכו על שיתוף הפעולה האפשרי.

נישואים: תחרות בין רבנויות ערים שונות

באוקטובר 2013 אושר חוק "צהר" של חבר הכנסת לשעבר איתן כבל שאפשר לראשונה רישום לנישואים שלא במקום מגוריהם של אחד מבני הזוג. החוק פתח את האפשרות להינשא דרך רבנויות ערים שונות (ויצר תחרות) וכן את האפשרות של צהר להעניק שירותים דומים. מאז, מתוך כ-30 אלף טקסי נישואים יהודיים בשנה, הארגון עורך כ-5,000.

כשרות: מחזור של שלושה מיליון שקל בשנה 

לפני ארבע שנים בתגובה לתלונות מצטברות על הרבנות על כך שהיא גם מפקחת וגם מנהלת את נושא הכשרות, דרש הארגון להפוך את הרבנות הראשית לגוף רגולטורי בנושא, בעוד מעניקי שירותי הכשרות ומעסיקי המשגיחים יהיו ארגונים שיאושרו לפעול על ידי הרבנות - מה שיצור תחרות בתחום הענקת הכשרויות ויעודד מתן שירותים יעיל וזול יותר.

עד שזה יקרה, ובהינתן פסיקת בית משפט שלא ניתן להעניק "תעודת כשרות" על ידי אף ארגון למעט הרבנות הראשית, מעניקים בצהר לבעלי עסקים הבוחרים בכך "תעודת פיקוח מזון".

היום יש כמה מאות מסעדות שמקבלות את הכשרות של הארגון ומעסיקות את משגיחי הכשרות שלהם באופן ישיר. לאחרונה עשה זאת "קדוש" בירושלים לאחר שהרבנות הראשית ביקשה מהם לסמן את הקרואסונים שלהם, כל אחד מהם, תחת התווית "חלבי".

על פי המודל של הארגון, הפקח עובד אצל צהר ולא במסעדה והוא מפעיל אפליקציה מהרגע שנכנס למסעדה ועד שהוא יוצא ועל פי שעות העבודה שלו בפועל הוא מקבל תשלום חודשי.

בניגוד לתשלום לרבנות, לא נדרש תשלום נוסף על התעודה עצמה. משגיחי הכשרות של צהר מרוויחים 73 שקל לשעה ברוטו, כאשר לכל עסק תמחור עצמאי לפי היקף העסקה. בצהר מעריכים את היקף הפעילות שלהם בנושא הכשרות במחזור עסקים של שלושה מיליון שקל.

גיור

ארגון רבני צהר לא מעניק שירותי גיור ולא עוסק בנושא, שכן היום מוסמכת רק הרבנות הראשית לטפל בנושא. אולם בדף מדיניות של הארגון ולגישת הרב סתיו העומד בראשו יש לאפשר לרבני ערים לגייר, בדומה לנעשה בעבר בקהילות יהודיות כדי לייעל את המערך בהתאם לרוח דוח משה ניסים בנושא.

"מועצת רבני צהר תומכת בהענקת סמכות לרבני הערים לעסוק בגיור ולבחור בעצמם את הרכב בתי הדין לגיור על פי קריטריונים שאינם גורעים מן הקריטריונים המקובלים היום בבתי הדין הממלכתיים לגיור. הנהלת רבני צהר תעשה מאמץ לבוא להסכמה עם הרבנים הראשיים".

במקום לקדם מדיניות שבה מבקשים ברבנות הראשית לגייר כמה שפחות, מבקשים בצהר להפוך את הגיור לתהליך מסביר פנים יותר לבאים בשעריו. במקום להחמיר, להקל וכך להסיר חסמים בפני המבקשים להתחיל בתהליך. עד כה מי ששמו חסמים בפני יישום דוח נסים בנושא היו נציגי המפלגות החרדיות. בהיעדרם ובתמיכת ליברמן ובנט, תוכל הממשלה לקדם גיור על ידי רבני ערים ולאמץ את הדוח שהגיש השר לשעבר ניסים לממשלת נתניהו כבר ב2018.