מנכ"ל גיימסטופ מקבל מיליונים בדרך החוצה. הוא לא היחיד

הראלי במחיר מניות החברה נותן דחיפה לא רגילה לבונוסים במניות שמקבלים מנהלים פורשים

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock
חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

זה זמן טוב לעזוב את שדרת הניהול של גיימסטופ, אחרי שהעליות במחיר המניות של הרשת אפשרו לארבעה מנהלים בכירים לפרוש עם תיקי מניות המוערכים כעת ב־290 מיליון דולר.

בהסכמי ההיפרדות בין גיימסטופ וארבעה המנהלים, כולל המנכ"ל ג'ורג' שרמן, ישנם סעיפים המרשים להם לקבל מענקים על מניות שניתנות להם כבונוס על מילוי תפקידם. אמנם זה מנהג שאינו חריג לגבי שינויים בתפקידים מובילים, אבל במקרה הנוכחי הוא מאפשר למנהלים למכור את מניותיהם במחירים הקרובים לשיא ההיסטורי במחיר של מניות גיימסטופ.

המניות סגרו ביום שישי במחיר של 151.18 דולר למניה. הן הגיעו לשיא באמצע יום מסחר של 483 דולר הסוף ינואר, אחרי שאת שנת 2020 סיימו במחיר של מעט פחות מ־19 דולר למניה.

סכומי העתק שהמנהלים החלו להרוויח, בהתבסס על הערכה של הוול סטריט ג'ורנל של דיווחים של החברה לרשות ניירות הערך לאחרונה, משקפים את העלייה המהירה והלא רגילה בערך החברה, לאחר שהפכה לחביבת סוחרים יומיים ולמוקד המאמץ של המשקיע האקטיביסט ומייסד שותף של Chewy ריאן כהן. שלושה מארבעה המנהלים העוזבים כעת הצטרפו לחברה ב־2019.

גיימסטופ אמרה ששרמן יפרוש ב־31 ביולי והחברה מחפשת את מחליפו. הסכם העזיבה שלו מעניק לו יותר מ-1.1 מיליון מניות, כך לפי הדיווחים, המוערכות ב־169 מיליון דולר, נכון לנתוני יום שישי.

תשלומי הפיצויים של שרמן יכלו להיות אפילו גבוהים יותר. על פי הסכם העזיבה שלו ודיווח הפרוקסי של גיימסטופ, המנכ"ל הסכים לוותר על לפחות 5 מיליון דולר במזומן, על מניות השוות כ-47 מיליון דולר (נכון ליום שישי) ועל בונוסים אחרים בניירות ערך. לא ניתנה סיבה לשינויים ושרמן סירב להגיב לגביהם.

נכון לאמצע אפריל, היה לשרמן נתח של כ-2.4% בחברה, מה שהפך אותו לאחד מבעלי המניות האינדיבידואלים הגדולים ביותר.

מניות מוגבלות שהוחזקו בידי מנהל הכספים לשעבר בגיימסטופ, ג'יימס בל, הוענקו ב-1 באפריל, כך ניתן ללמוד מדיווח הפרוקסי. המניות האלה הוערכו ב-43.1 מיליון דולר נכון ליום שישי. החברה לא סיפקה סיבה לעזיבתו של בל, אם כי הג'ורנל דיווח בעבר שהוא נדחף החוצה על ידי כהן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

לפרנק המלין, שהתפטר כמנהל לקוחות ראשי בחודש שעבר, היו מניות מוגבלות שהוענקו ב-7 באפריל והוערכו ב-33.5 מיליון דולר, נכון ליום שישי.

לכריס הומייסטר, המתכנן לפרוש כמנהל מסחור בגלל שתפקידו צומצם, היו כמעט 289 אלף מניות שאמורות להיות מוענקות לו עם פרישתו. מניות אלה הוערכו ביום שישי כשוות 43.6 מיליון דולר.

בל, המלין והומייסטר יכולים לקבל עוד מניות על פי הסכמי ההעסקה שלהם, בהתבסס על ביצועי החברה השנה, כך נמסר מדיווח גיימסטופ.

בל סירב להגיב. את המלין והומייסטר לא ניתן היה להשיג.

הענקת מניות כחלק מהפיצוי בשכר היא נוהל וותיק שנועד לתאם את האינטרס של המנהלים עם האינטרס של בעלי המניות בחברה. כשביצועי החברה משתפרים, זו החשיבה, מחיר המניה אמור לעלות, וגם בעלי המניות וגם המנהלים הבכירים מרוויחים מכך.

חבילות פרישה גדולות למנהלים פורשים, בייחוד וותיקים, אינן יוצאות דופן. בעלי חברת T-Mobile ג'ון לג'ר קיבל יותר מ־137 מיליון דולר בפיצויים ב־2020, כך ניתן ללמוד מדיווח לרשות ניירות הערך מיום רביעי. רוב הכסף בחבילת הפיצוי של המנהל הפורש הגיע מיותר משבע שנים בראש חברת התקשורת, כמו גם ניירות ערך שהוענקו סמוך לפרישתו ובונוסים הקשורים להשלמה המוצלחת של המיזוג בין החברה לבין Sprint Corp .

חבילת הפיצוי של שרמן ל־2020 הוערכה ב־7.2 מיליון דולר, שרובם הגיעו מבונוסים במניות, כך ניתן ללמוד מדיווח הפרוקסי. הנתון הזה כולל כ־1.5 מיליון דולר במניות ששרמן מוותר עליהן במסגרת הסכם העזיבה. הפיצוי המלא שלו בשנה שלפני כן הגיע ל־12.4 מיליון דולר, השנה הראשונה בה כיהן כמנכ"ל.

התשלומים לשרמן ולג'ר משקפים מגמה רחבה יותר של עלייה בפיצוי למנהלים ב־2020. השכר החציוני של מנהל בכיר באחת החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב הגיע בשנה שעברה ל־13.7 מיליון דולר, לעומת 12.8 מיליון דולר באותן חברות שנה קודם לכן, והן נמצאות על המסלול לקבוע שיא, כך גילה ניתוח של הג'ורנל מהעת האחרונה.

שרמן הצטרף לגיימסטופ באפריל 2019, כמה חודשים אחרי שהחברה לא הצליחה למצוא רוכש. הוא הפך למנכ"ל החמישי בחברה מאז 2017 והבטיח לשנות את פני העסקים שלה. במהלך הכהונה שלו, הצליחה גיימסטופ להקטין את החוב שלה ולהוריד עלויות אבל העסק עדיין נאבק. ההכנסות ירדו לכמעט 5.1 מיליארד דולר לשנה בשנה שנגמרה ב־30 בינואר לעומת 6.5 מיליארד דולר בשנה הקודמת. ההפסדים בשתי השנים הפיסקליות האחרונות יחד היו גדולים מ־686 מיליון דולר.

על מנת לשפר את תחזיותיה, פנתה החברה בחודש שעבר לכהן, לשעבר הבוס של חברת המזון והציוד לחיות בית Chewy , להוביל וועדה שנועדה להפוך את העסק ליותר ממוקד טכנולוגיה על ידי התמקדות במסחר מקוון. שרמן אמר לאחרונה שהוא מצפה שגיימסטופ תרוויח מהתוכניות להרחיב את מבחר המוצרים של החברה ותהיה פחות תלויה בשחרור קונסולות משחקים חדשות על ידי יצרניות כמו סוני ומיקרוסופט.

● פול זיוברו השתתף בהכנת הכתבה.