נציבת השב"ס מכחישה הנחיה למנוע הבאת פלסטינים לבית המשפט; המסמך מלמד לכאורה אחרת

על רקע החלטת השב"ס למנוע הבאת עצירים פלסטינים לדיוני הארכת מעצר, נרשמו חילופי מכתבים חריפים בין היועמ"ש לנציבת שב"ס • מנדלבליט: ההחלטה "נעדרת בסיס חוקי" • שב"ס בתגובה: ההנחיה נועדה למנוע הבאת עצירים רק במקרה שהם חייבים בידוד על פי חוק

אביחי מנדלבליט יועץ משפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
אביחי מנדלבליט יועץ משפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

בסוף השבוע הוחלפו מכתבים חריפים בין היועץ המשפטי לממשלה לבין נציבת השב"ס קטי פרי. הרקע להסלמה הוא מספר דיוני הארכת מעצר של חשודים פלסטינים אשר השב"ס החליט למנוע את הבאת העצירים.

כזכור, לאחרונה תם תוקף הצו המאפשר קיום דיונים ללא נוכחות החשודים באולם אלא באמצעות "וידאו קונפרנס". לטענת היועמ"ש, אין אפשרות לחתום מחדש על הצו, אם אין שר משפטים מכהן. על פי טענת משרד הבריאות, הבאה סדרתית של עצירים לבתי המשפט מגדילה משמעותית את הסכנה בהידבקות ומסכנת חיי אדם, בין היתר לאור העובדה כי אחוז ההתחסנות בקרב האסירים והעצירים נמוך במיוחד.

בסוף השבוע כאמור התקיימו מספר דיונים אליהם לא הובאו החשודים הפלסטינים על ידי השב"ס. באחד הדיונים אמר קצין שב"ס אביאל אוחנה כי "אתמול התקיימה החלטה על ידי ראש אגף האסיר לדיוני 'וידאו קונפרנס' לתושבי השטחים מהסיבה שהם אינם מחוסנים. ההחלטה היא בכלל בתי הסוהר. העצורים הנ"ל נמצאים בבידוד". השופט מנחם מזרחי דחה את טענת השב"ס והורה על שחרור החשוד.

גם בדיון הארכת מעצר של חשוד פלסטיני אחר אמר נציג שב"ס כי "שרות בתי הסוהר לא מאפשר הכנסת שב"חים לבית משפט. שב"ס לא לוקח סיכון ואנו קיבלנו הנחיה לא להביא אותם. את ההנחיה קיבלנו מנציבות שב"ס מאחר ויש סכנה של הדבקה ואין השגחה בשטחים".

בעקבות אירועים אלה, שיגר היועמ"ש אביחי מנדלבליט מכתב לנציבת השב"ס קטי פרי. לדברי מנדלבליט, "ככל שניתנה הנחיית נציבות שב"ס שלא להביא עצורים לדיונים כאמור, לא קדמה לה היוועצות עם גורמי הייעוץ המשפטי והיא אף מנוגדת להנחיות שהועברו אליכם השבוע מהמחלקה למשפט פלילי בייעוץ וחקיקה מטעמי, עוד בטרם פקעה ההכרזה על הגבלה חלקית בשל אי מינוי שר משפטים".

מנדלבליט הוסיף כי "החלטת שב"ס שלא להביא עצורים תושבי איו"ש וחבל עזה לדיון מעצרם בבית המשפט, באופן גורף, חורגת, אפוא, מגדר הוראות סעיף 16(2 )לחוק המעצרים ונעדרת בסיס חוקי".

נציבת השב"ס פרי שלחה מכתב תגובה חריף למנדלבליט. לדבריה, "בניגוד לנטען, הח"מ מעולם לא הוציאה הנחיה לאי הבאתם של תושבי אזור כזה או אחר באופן גורף".

לטענתה, ההנחיה של השב"ס היא למנוע הבאת עצירים רק במקרה שהם חייבים בידוד על פי חוק. לדברי פרי, הנחיותיה "מבוססות על עמדות גורמי המקצוע הרלוונטיים לעניין מתוך שירות בתי הסוהר ומחוצה לו, ובין השאר עמדת גורמי משרד המשפטים, בידיעתם ובהסכמתם של כלל הגורמים האמונים על אכיפת החוק".

פרי הוסיפה וכתבה כי מרגע פקיעתה של ההכרזה על האפשרות לקיים דיונים באמצעות וידאו קונפרנס הוציא השב"ס מאות רבות של עצירים ואסירים, ביניהם גם עצורים מהרשות הפלסטינית. "המקרים אליהם הפנית במכתבך ידועים לנו, והם נבחנים ונבדקים על ידנו בקפידה וזאת עוד לפני הגעת מכתבך, שכן אלו הובאו לידיעתנו בשיח ישיר שאני ואנשי מנהלים באופן יומיומי עם נציגי הגופים השונים - לרבות נציגי משרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט והסניגוריה הציבורית".

עוד כתבה כי "בניגוד לשאר הגורמים, שמצאו לנכון להפנות את תשומת הלב לאירועים אלו במטרה לברר את הפרטים, העובדות, ובמידת הצורך אף להביא את האירוע לידי פתרון בדרך של הידברות, הופתעתי מאוד לקבל ממך, שעה לפני כניסת השבת, מכתב חמור, המטיל דופי ישיר בהתנהלותי ובהתנהלות אנשיי, וזאת ללא כל פניה מוקדמת שלך או של מי מטעמך, כפי שהיה מצופה וראוי לעשות".

במענה לשאלת גלובס, נמסר על ידי דוברות השב"ס כי אין כל הנחיה גורפת למנוע הבאת עצירים פלסטינים - לא של נציבת השב"ס ולא של גורם בכיר אחר בשב"ס. בדוברות השב"ס מסרו כי ההנחיה היא למנוע הבאת עצורים רק אם הם חייבים בידוד על פי חוק והחלטת ממשלה, ואין הנחיה למנוע הבאת עצירים פלסטינים לדיונים ושהנהלים בעניין חודדו בעקבות פניית היועמ"ש.

אלא שלגלובס נודע כי במסמך שהופץ על ידי לשכת נציבת השב"ס לקראת ישיבה שהתקיימה בניהולה של הנציבה פרי ביום שישי בצהריים, בה נדון מתווה להוצאת עצירים ואסירים לדיונים בבתי המשפט, נכתב כי על פי הנחייתה, עצורי השטח בעופר וירושלים ימשיכו בדיוני זום, היות ומוגדרים מבודדים.

במענה לסתירה נמסר מטעמה של נציבת השב"ס קטי פרי הדברים הבאים: "כפי שהבהירה נציבת בתי הסוהר וכפי שנכתב במכתב ליועמ״ש, לא ניתנה הנחיה המונעת יציאתם באופן גורף של תושבי איו"ש ועזה אל בתי המשפט, אלא בכפוף להחלטה רפואית לחובת בידוד. לראיה, מאז 22 באפריל, עת פג תוקף התקנה, הוצאו לדיונים בבתי משפט מאות עצורים ואסירים ועשרות עצורים גם מאזורים אלה. לאור אי הבהירות באירועים נקודתיים, ההנחיות חודדו ואף סוכמו בשיחה שהתקיימה בין נציבת בית הסוהר ליועץ המשפטי לממשלה. מעבר לכך, איננו רואים טעם להמשיך ולעסוק בנושא שנדון כבר ונפתר".