ארה"ב | פיצ'ר

הנספחת המסחרית של ארה"ב בישראל: "רוצים יותר מעורבות אמריקאית בישראל"

רובין קסלר, הפועלת מהשגרירות האמריקאית במטרה לשדך עסקים אמריקאים עם עסקים ישראלים ולעודד השקעות בארה"ב, מספרת בראיון לגלובס" לקראת כנס ההשקעות Select USA על החיבור המוצלח עם אירונאוטיקס שהבשיל להקמת מפעל של החברה באריזונה

רובין קסלר, נספחת המסחר של שגרירות ארה"ב / צילום: שגרירות ארה"ב בישראל
רובין קסלר, נספחת המסחר של שגרירות ארה"ב / צילום: שגרירות ארה"ב בישראל

"בשנת 2019 השתתפה חברת אירונאוטיקס באירוע Select USA שקיימנו. דרך השידוך העסקי שארגנו להם במסגרת הכנס, הם השקיעו בארה"ב באמצעות רכישת חברה. בחודש יוני בשנה שעברה הם הכריזו על מפעל ומטה חדשים, וממש היום אחר הצהריים אחד העמיתים שלי שלח תמונה של המפעל שאת השקתו הם יחגגו בעוד כמה שבועות". כך סיפרה בגאווה בשיחה עם "גלובס" הנספחת המסחרית של ארה"ב בישראל רובין קסלר, שנכנסה לתפקידה לפני כתשעה חודשים, באמצע משבר הקורונה.

קסלר הגיעה לשגרירות האמריקאית בתל אביב בתום שלוש שנים בהן שימשה אחראית איזור אפריקה והמזרח התיכון במחלקת המסחר של ארה"ב בוושינגטון. "הצמיחה שישראל עוברת בתחום התשתיות מדהימה. נראה שהכל פה נמצא בבנייה", היא חולקת את רשמיה, ומחמיאה לישראל על ההתנהלות במלחמה במגפת הקורונה: "כל הכלכלות נפגעו בצורה כזו או אחרת אבל העמידות הישראלית והאופן שבו ישראל טיפלה במשבר הם הישג מדהים".

העילה לשיחה היא כנס Select USA השנתי שייערך ביוני השנה במתכונת מקוונת במטרה למשוך השקעות מהעולם בארה"ב. קסלר היא המקבילה של הנספחות המסחרית של ישראל הפועלת מטעם משרד הכלכלה ושנציגיה פזורים ברחבי העולם כדי להנגיש את המשק הישראלי חברות מקומיות במדינות בהן הן פועלים.

הכנס נערך מדי שנה בוושינגטון הבירה בניצוחה של מחלקת הסחר של ממשלת ארה"ב ומטרתה לסייע לחברות בעולם להרחיב את שווקי היצוא שלהן או לפתוח שלוחה בארה"ב. מאז היוסדה תרמה לגיוס השקעות זרות בהיקף של יותר מ-47 מיליארד דולר וליצירת יותר מ-47 אלף מקומות עבודה חדשים בארה"ב.

עבור חברות רבות, השוק האמריקאי אמנם נחשב יעד נחשק, אך הוא לא היחידי. לנוכח תחרות הולכת וגוברת מצד כלכלות נוספות בעולם, כמו האיחוד האירופי, גם מדינה כמו ארה"ב משקיעה מאמצים לוודא שזרם ההשקעות יימשך וינציח את השוק האמריקאי כשוק נוח לעשיית עסקים. האם התחרות מול מדינות ואקוסיסטמים טכנולוגיים אחרים בעולם קשה יותר היום? לדברי קסלר, "היא לא קשה יותר, היא אינטנסיבית יותר".

קסלר, שביקרה בישראל כמה פעמים לפני שהגיע לתל אביב בתפקיד, בעת שנשאה בתפקיד דומה במוסקבה, מציינת את חשיבותה של ישראל ביחסי המסחר ישראל-ארה"ב. "הסכם הסחר החופשי הראשון בין מדינה כלשהי לארה"ב, היה עם ישראל, ומאז זינק פי שמונה", אומרת קסלר, "היקף הסחר הבילטרלי כיום בין המדינות הוא עומד על כ-47 מיליארד דולר בשנה. זהו סכום משמעותי שמציב את ישראל במקום ה-24 בעולם, ובמקום השני בכל איזור המזרח התיכון ואפריקה".

"אנחנו מעוניינים מאוד בכך שחברות אמריקאיות יהיו הרבה יותר מעורבות בעשיית עסקים בישראל. יש בכך יתרון (Win) לכל הצדדים", אומרת קסלר.

ייעוץ ומידע על הכניסה לשוק האמריקאי

על פי נתונים שהציגה נציגת SelectUSA בשגרירות ארה"ב בישראל סיגל מנדלוביץ', "ב-2019 השקיעו חברות ישראליות 36.6 מיליארד דולר בארצות הברית ות​רמו ליצירת כ-27 אלף מקומות עבודה לאמריקאים. בנוסף, חברות ישראליות השקיעו קרוב למיליארד דולר במחקר ופיתוח בארה״ב והשיגו תשואה של-750 מיליון דולר ביצוא לארה"ב". קסלר מציינת שסכום זה מציב את ישראל במקום הראשון מבין מדינות אפריקה והמזה"ת.

התפקיד המרכזי של הנספחות הוא לסייע לחברות אמריקאיות לעשות עסקים בחו"ל ולעודד את הייצוא, מצד אחד. מצד שני, לסייע לחברות זרות להבין את היתרונות בשוק האמריקאי ולעודד אותן לבצע בו השקעות ישירות. פעילות שלישית היא עידוד שותפויות בין חברות ישראליות ואמריקאיות.

כך, הכנס יציע לחברות לקבל ייעוץ ומידע על הליך הכניסה לשוק האמריקאי, התמריצים לעסקים שמעניקות המדינות השונות בארה״ב, ייעוץ בהיבטים משפטיים, מסים ושיקולים לוגיסטיים, וכן מפגשים וירטואליים אחד-על-אחד עם ארגוני פיתוח כלכלי מכל 50 המדינות בארה״ב.

הכנס מציע מסלול ספציפי לסטארט-אפים בינלאומיים המעסיקים עד 40 עובדים עם הכנסה שנתית של עד 10 מיליון דולר, בו תינתן אפשרות להציג בפני משקיעים פוטנציאליים, ליצור התקשרות עם חממות טכנולוגיות ובכירים בתעשייה. השנה, לדברי קסלר, נפתח גם מסלול מיוחד ליזמיות שישדך אותן להנחיה עסקית (מנטורינג) מול ליזמיות אמריקאיות.