מנכ"ל ביונטק: רוב הסיכויים שהחיסון יעיל נגד המוטציה ההודית

פרופ' אוהור סאהין, העומד בראש החברה שפיתחה את החיסון שמפיצה פייזר, העריך שהחיסון יהיה יעיל גם לווריאנט ההודי, כפי שהוא יעיל גם נגד הווריאנט האנגלי • עוד אמר כי החברה בודקת דיווחים על קשר אפשרי בין החיסון לבין דלקת בשריר הלב

חיסון פייזר / צילום: Associated Press, Esteban Felix
חיסון פייזר / צילום: Associated Press, Esteban Felix

מנכ"ל החברה הגרמנית "ביונטק", שפיתחה את החיסון נגד קורונה והפיצה אותו במשותף עם "פייזר", אמר היום (ד') כי החברה "תבקש מידע נוסף מישראל" בנוגע לדיווחים שהתפרסמו בימים האחרונים על חשד לקשר בין החיסונים לבין הופעת דלקת בשריר הלב (myocarditis).

פרופ' אוהור סאהין אמר במסיבת עיתונאים כי החברה אינה מכירה תופעת לוואי שכזו מהמידע שהצטבר עד כה בבריטניה או בארה"ב, וכי זו הסיבה שיבקשו מידע נוסף מהרשויות בישראל.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", משרד הבריאות בארץ הודיע בתחילת השבוע כי הוא בודק אם יש קשר בין החיסון לקורונה לבין הופעת דלקת בשריר הלב. תופעה זו נצפתה ב-60 מקרים מתוך חמישה מיליון מחוסנים, "לרוב אחרי המנה השנייה", לפי הודעת המשרד. רוב המקרים היו באנשים צעירים, מתחת לגיל 30.

פרופ' נחמן אש אמר לסוכנות הידיעות, כי יהיה קשה למצוא קשר של סיבה ותוצאה בין החיסון לבין המצב הרפואי. "משרד הבריאות בודק אם יש עלייה בתחלואה זו, ואם היא יכולה להיות מיוחסת לחיסון", אמר פרופ' אש.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום אמר פרופ' סאהין כי ראה את הדיווחים בעניין, שהתפרסמו אתמול בתקשורת הגרמנית, והוסיף כי "עד כה אין לנו שום עדויות למקרים רבים ונפוצים של myocarditis".

פרופ' סאהין התייחס גם לווריאנט ההודי, שנחשב לאחראי חלקית להתפרצות המשמעותית המתרחשת בהודו בשבועות האחרונים, ואמר כי "יש סיכוי טוב" שהחיסון הקיים מגן גם מפניו. הוא אמר כי על בסיס הערכות של מדעני החברה, הוא "סמוך ובטוח" שהחיסון יעיל גם נגדו, כפי שהפגין יעילות נגד הווריאנט האנגלי, בין השאר.

הוא הוסיף כי מדענים יבדקו בתוך שבועיים על היעילות של החיסון נגד הווריאנט ההודי במעבדה, והסביר כי השינויים הגנטיים בו "מוכרים לנו ממוטציות אחרות". עד כה נבדקו לפי סאהין כ-30 מוטציות שונות של הנגיף, ואפילו במקרים בהם התגובה החיסונית הייתה מופחתת, היא הייתה "מספיקה", לדבריו.