עסקת תמר פטרוליום היא "כסף קטן" לאלי עזור: מחזיק מניות גיימינג בשווי של מעל 200 מיליון דולר

רכישת נתח ממניות תמר פטרוליום ב-100 מיליון שקל תהווה מבחינת עזור השקעה פיננסית בחברה המספקת תזרים מזומנים קבוע ממכירות הגז של מאגר תמר • לצד הפיכתו לטייקון תקשורת מקומי, רואה עזור בשנים האחרונות כסף גדול מהנפקותיהן של חברות הפועלות בתחומי הגיימינג והימורי הספורט באונליין, שבהן הוא מחזיק

אלי עזור/ צילום: יוסי כהן
אלי עזור/ צילום: יוסי כהן

איש העסקים אלי עזור, המזוהה בעיקר עם עסקים בתחומי התקשורת והמדיה בישראל, הוסיף השבוע "צעצוע" חדש לסל ההשקעות שלו, אשר כולל בין היתר מניות בשווי יותר מ-200 מיליון דולר (קרוב ל-700 מיליון שקל) בשתי חברות טכנולוגיה שהונפקו בחו"ל ופועלות בתחומי הגיימינג והימורי הספורט באונליין. 

עזור חתם ביום ג' על עסקה לרכישת 22.6% ממניות החברה הציבורית תמר פטרוליום , בעלת החזקות במאגר הגז תמר, מידי שותפות דלק קידוחים (שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה) תמורת 100 מיליון שקל.

העסקה משקפת לתמר פטרוליום שווי של כ-490 מיליון שקל, בדומה למחיר השוק שלה. מדובר מבחינת עזור בהשקעה פיננסית בחברה הנהנית מצד אחד מתזרים מזומנים קבוע ממכירות הגז של מאגר תמר, כשלצדו יש לה הוצאות מימון בגין תשלומי ריבית וקרן למחזיקי האג"ח.

לתמר פטרוליום פעילות אחת יחידה - החזקה ב-16.75% ממאגרי הגז הימי תמר ודלית (שטרם פותח). מאגר תמר הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, בעומק כולל של כ-5,000 מטר מפני הים, ובעומק מים של כ-1,700 מטר, הוכרז כתגלית בשנת 2009.

ההפקה מה מאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות שש בארות, מהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך 140 ק״מ לאסדת תמר, עליה מתבצע רוב רובו של הטיפול בגז הטבעי. מהאסדה, מועבר הגז הטבעי אל צנרת הקבלה היבשתית באשדוד, ומוזרם לשווקים בישראל, לצד יצוא כמויות קטנות למצרים ולירדן.

במאגר תמר מחזיקים כיום שבעה שותפים, ובראשם דלק קידוחים (22%), חברת שברון האמריקאית (25%) שרכשה את נובל אנרג'י ושמשמשת גם כמפעיל המאגר, ישראמקו (28.75%) ותמר פטרוליום. 

מוקדם יותר השבוע חתמה אותה דלק קידוחים על מזכר הבנות לא מחייב למכירת זכויותיה (22%) בתמר לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת 1.1 מיליארד דולר. עסקה זו משקפת למאגר שווי של 5 מיליארד דולר (16.25 מיליארד שקל), וכפועל יוצא מכך שווי של 2.72 מיליארד שקל לנתח של תמר פטרוליום במאגר.

בנוסף, מחזיקה כאמור תמר פטרוליום ב-16.75% ממאגר דלית שטרם פותח, וכן במזומנים ופיקדונות מוגבלים בשווי של כ-510 מיליון שקל. עם זאת, שווי החברה בבורסה עמד כיום על כ-500 מיליון שקל בלבד, כאשר הסיבה לכך היא חוב העתק שנושאת תמר פטרוליום על גבה, בסך כ-3.04 מיליארד שקל.

חוב זה נלקח על ידי החברה לצורך רכישת ההחזקות במאגרי תמר ודלית מידי דלק קידוחים (9.25%) ונובל אנרג'י (7.5%). לטובת מימון הרכישות גייסה תמר פטרוליום גם הון באמצעות הנפקת מניות בבורסה ב-2017, אולם זו בוצעה לפי שווי מופרך של כ-2 מיליארד שקל לחברה, שהוביל מאז לירידה של כ-70% במחיר המתואם של מנייתה.

לא צפוי מכשול רגולטורי

ובחזרה להשקעה של עזור. את הקריירה שלו התחיל עזור (63) כעיתונאי ספורט, ועם הזמן החל לרכוש עיתונים בעצמו. את הקפיצה המשמעותית בעסקיו ביצע כשהקים יחד עם שותפו, סוכן שחקני הכדורגל הבינלאומי פיני זהבי, א ת חברת צ'רלטון העוסקת ברכישת זכויות שידור לאירועי ספורט, ומשדרת את ערוצי הספורט בטלוויזיה. צ'רלטון נחשבת לאחד הגופים הרווחיים בשוק התקשורת המקומי.

בהדרגה הפך עזור לסוג של טייקון תקשורת שבבעלותו כמעט כל סוג של אמצעי מדיה. כיום הוא מחזיק בשליטה בקבוצת "ג'רוזלם פוסט", בעיתון "מעריב" ובתחנות הרדיו האזוריות 103FM ו-99FM, בארבעת ערוצי הספורט של חברת צ'רלטון ובחברת שילוט החוצות מרקעים.

לפני חודשים ספורים ביצע עזור קפיצת מדרגה נוספת בעסקי התקשורת שלו, כשהצליח לגבור על רשת 13 ולרכוש מידי קבוצת בזק את אתר האינטרנט וואלה - אחד משלושת האתרים הגדולים מבחינת תנועת גולשים בישראל. זאת תמורת סכום של 65 מיליון שקל, מתוכם 55 מיליון שקל במזומן והיתרה בעסקאות מדיה.

השקעה בתחום התקשורת אינה נחשבת לכזו המניבה תשואה גבוהה, והחזקות בכלי תקשורת נתפסות בדרך כלל כמקור השפעה או סמל סטטוס עבור בעל המניות. במובן הזה עזור לא מתבלבל - הוא נשאר ממוקד ברווחיות עסקיו. הוא נחשב לאדם שקונה עסקים כשמחירם נמוך במיוחד, ואין לו בעיה להמתין עד שזה יקרה (ע"ע העיתון מעריב).

ההשקעה הנוכחית בתמר פטרוליום אינה צפויה ליצור לעזור בעיה רגולטורית. היא קטנה לאין שיעור מההחזקות הריאליות שיש למשפחת ורטהיים (קוקה קולה ישראל) וללן בלווטניק (כלל תעשיות), לצד שליטתם בערוצי הטלוויזיה המסחריים קשת ורשת בהתאמה.

משחק במגרש העולמי

תמר פטרוליום היא לא החברה הציבורית הראשונה שבה מעורב עזור. בקיץ 2017 התברר כי הוא אחד מבעלי המניות המרכזיים בחברת אספייר גלובל (Aspire Global) שהונפקה בבורסה השבדית First North, השייכת לנאסד"ק. אספייר גלובל מספקת פתרונות iGaming - מערכות ושירותים עבור מפעילי אתרי הימורי ספורט באינטרנט, ניהול לקוחות ותשלומים.

החברה הוקמה ב-2005 והונפקה לפי שווי של 155 מיליון דולר, כשההנפקה כללה גם הצעת מכר שבמסגרתה מימשו עזור ושותפו בחברת צ'רלטון, פיני זהבי, מניות בתמורה ל-8.9 מיליון דולר כל אחד. היום החברה נסחרת בשווי של כ-376 מיליון דולר, כאשר השניים מחזיקים כל אחד בכ-16% ממניותיה (בשווי של כ-60 מיליון דולר כ"א). בעל המניות הגדול בחברה הוא ברק מטלון עם החזקה של 25.9%.

שלוש שנים לאחר הההנפקה בשבדיה, ליוותה אותה קבוצת בעלי מניות חברה נוספת להנפקה: NeoGames, אשר נוסדה כספין-אוף של אספייר גלובל, והונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 419 מיליון דולר. NeoGames מספקת פתרונות טכנולוגיים ושירותים לחברות לוטו ממשלתיות (בדומה למפעל הפיס בישראל).

גם במסגרת הנפקה זו מכרו עזור וזהבי חלק מההחזקותיהם בחברה בתמורה ל-6.1 מיליון דולר כל אחד, ובידי כל אחד נותרה החזקה של 13.3% מהחברה, המנוהלת על ידי מוטי מלול, אשר שווייה יותר מהוכפל מאז ההנפקה ועומד כיום על 1.18 מיליארד דולר. כך שעזור וזהבי מחזיקים מניות NeoGames בשווי של 151 מיליון דולר כל אחד. ויחד עם החזקתם באספייר גלובל, מחזיק כל אחד מהשניים מניות בשווי נוכחי של יותר מ-200 מיליון דולר.