הגיע הזמן שאנחנו החרדים ניקח אחריות על עצמנו

העסקונה גברה על 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם' - ציווי מפורש בתורה, והגענו לאן שהגענו • הגיע הזמן שאנחנו החרדים ניקח אחריות על עצמנו, להתלונן למה המדינה מגבילה אירועים כאלה "דווקא לחרדים" זו לא לקיחת אחריות, אלא זריקת אחריות

אלפים משתתפים בלוויה של הרוג באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
אלפים משתתפים בלוויה של הרוג באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

כולנו עדיין בהלם גדול מהאסון הנורא שקרה במירון, וכמו בכל אסון מחפשים את מי להאשים, אפשר להאשים את הח"כים החרדים שלחצו על המשטרה לתת לכמות גדולה של אנשים להגיע למקום צר וצפוף, ואפשר להאשים את המשטרה שהתקפלה, כי להכניס עשרות אלפי אנשים למקום צר עם תשתית מימי הביניים, זה פתח לאסון.

חשוב לציין כי השנה ל"ג בעומר היה צמוד לשבת, אז במקום שהחגיגה תתפרס על פני יומיים שלושה, כל החוגגים רצו להגיע ולחזור באותו יום, דבר שהביא לצפיפות גדולה. אין זה סוד שבמשך שנים אנשים רבים מתריעים כי המקום מסוכן, אך עד עתה לא נעשה מספיק כדי למנוע אסונות. חשוב לציין שכן נעשו עבודות רבות לשיפור התשתיות, אבל אי אפשר לקחת הר ולהפוך אותו למישור. המדינה ניסתה בעבר להפקיע את מתחם הקבר כדי לתת לו ניהול מקצועי מחוץ לידיים של עסקנים ושל 'מאכערים', אבל העסקונה גברה על 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם' שזה ציווי מפורש בתורה, והגענו לאן שהגענו.

בסופו של דבר אנחנו עם 45 הרוגים ומעל 100 פצועים, ולכן הגיע הזמן שהחברה החרדית תיקח אחריות על עצמה, ולהתלונן למה המדינה מגבילה אירועים כאלה "דווקא לחרדים". זו לא לקיחת אחריות, אלא זריקת אחריות, גם בתרבות החילונית יש הגבלות, אבל בגלל שאין כמויות גדולות של אנשים כמו באירועים אצל החברה החרדית, הדבר לא מורגש.

אנחנו לא נשמע את מנהלי איצטדיון בלומפילד מתלוננים למה המשטרה לא מאשרת ליותר אוהדים להיכנס במשחק שבו יכולים להגיע לאלימות, כי גם בעלי הקבוצות ומנהלי האיצטדיון מבינים כי הגבלות זה כדי להציל חיים. ולא כי מישהו שונא אותם.

לכן הגיע הזמן שאנחנו החרדים ניקח אחריות, ואם המדינה מטילה הגבלות, זה כדי להגן עלינו, כדי להגן על החברה החרדית, כדי לחסוך חיי אדם, ואי אפשר להאשים כל הזמן את "הציונים" שמתנכלים לחברה החרדית, בצבא מלמדים להיות חכם, ולא להיות צודק.

נכון שלא תמיד ההחלטות מתקבלות בתום לב מצד משרדי ממשלה שונים, בוודאי כשזה נוגע לחברה החרדית, ולפעמים יש גם התנכלות מכוונת נגד חרדים, אבל בדברים של חיי אדם, פיקוח נפש, החברה החרדית צריכה לקחת אחריות בעצמה, ואם המדינה תאשר משהו שיסכן אותה, אז החרדים בעצמם צריכים להגיד "לא תודה, אנחנו לא לוקחים סיכון".

אני משער ששנה הבאה הדברים יתנהלו אחרת, ואפשר לווסת עליה של 400,000 חוגגים עם תכנון נכון, כל יום יוצאים אוטובוסים מאזור אחר בארץ לכיוון מירון, כך שלא יגיעו כולם יחד באותו יום, עם כל הרצון הטוב, אי אפשר להכניס מאות אלפי איש יחד למתחם הקבר במירון.

  הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני החברה החרדית