ישראייר תקבל 16 מיליון דולר מהמדינה ותספק טיסות למערך האבטחה למשך 20 שנה

בתוך כך, החברה חתמה על מזכר הבנות במסגרתו תהיה שותפה להקמת קרן במטרה לרכוש או להשקיע בבתי מלון באגן הים התיכון ובחבל הבלקן

מטוס ישראייר / צילום: יח"צ
מטוס ישראייר / צילום: יח"צ

ישראייר תקבל מהמדינה 16 מיליון דולר במסגרת הסכם להטסת עובדי מערך הביטחון לתקופה של 20 שנה. במסגרת זו ישראייר תחכור שני מטוסים רחבי-גוף ותתחייב לגייס הון של 8 מיליון דולר בהנפקה שתבוצע עד אוקטובר 2021.

המדינה תפרוס את העסקה לתשלומים: 15 מיליון שקל ישולמו עם חתימת ההסכם, 15 מיליון שקל נוספים ישולמו אחרי אישור דירקטוריון לחכירה יבשה (כלומר בלי אנשי צוות) של שני מטוסים "גדולים", מטוס אחד ייחכר עוד השנה, ומטוס שני ייחכר עד 31 במרץ 2023.

יתרת הסכום תשולם לאחר גיוס הון של הנפקת מניות או אופציות או שילוב של השניים עד ל-31 באוקטובר 2021 עם אופציה להארכה עד ל-30 באפריל 2022, בהנחה שבטווח הזה השלימה החברה את גיוס ההון דרך הלוואת בעלים בהיקף של 8 מיליון דולר שתיפרע לאחר ההנפקה האמורה.

את 2020 סיימה ישראייר עם 16.9 מיליון דולר יתרה בקופה. הסכום הזה משקף את היתרה שנותרה מהלוואה שנטלה ישראייר בשנת הקורונה, יחד עם הסכום שתעביר המדינה וגיוס ההון כאמור. 

בתמורה תספק ישראייר כרטיסי טיסה לכוח-האדם במערך אבטחת התעופה ליעדים נדרשים במועדים נדרשים על-פי לוח טיסות שתעביר המדינה בהתאם ללוח ההמראות המתוכנן של חברות התעופה הישראליות.

עובדי מערך האבטחה מועסקים על-ידי משרד החוץ, והם מוצבים בנמלי תעופה שונים ברחבי העולם, מהן ממריאות החברות לתל אביב. המדינה מממנת 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות במערך שמנוהל על-ידי אגף האבטחה של אל על. היקף ההוצאה השנתית של אנשי אבטחה (חלקם הם מאבטחים שיושבים במטוסים, בכל טיסה) עומד על כ-120 מיליון שקל.

בנוסף מתחייבת ישראייר כי עד לסוף שנת 2025 היא לא תחלק דיבידנד, לרבות רכישה עצמית של מניות.

הסכם דומה, אם כי בממדים אחרים, חתמה המדינה גם מול אל על: המדינה תשלם לאל על סכום של 210 מיליון דולר בתמורה לכרטיסי טיסה עתידיים לעובדי אבטחה. אל על מצידה תתחייב לגיוס הון הכולל הזרמת כספים על-ידי הבעלים בהיקף של מחצית מסכום, בדומה להסכם מול ישראייר, כך שאל על תגייס הוון של כ-105 מיליון דולר, ומתוך זה הבעלים יתחייב לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר. אל על והאוצר סיכמו על התנאים הללו באמצע חודש מרץ, אלא שעד כה אל על ממתינה לכסף שנתון לאישור ממשלה. גם ארקיע עשויה לחתום על הסכם משל עצמה בכדי להזרים לקופתה מזומנים כמקדמה.

בהודעה ששיגרה לבורסה, מודיעה חברת בי.ג'י.איי, בעלת השליטה בישראייר, כי ישראייר תפסיק להפעיל טיסות לנוסעים בשבתות ובחגי ישראל. הפסקת הטיסות בשבת כבר מתרחשת בעקבות החלטת הבעלים החדשים, רמי לוי ושלום חיים. 

נכנסת לתחום המלונות

ישראייר גם נכנסת לתחום המלונות: החברה הודיעה כי חתמה על מזכר הבנות, במסגרתו תהיה שותפה להקמת קרן במטרה לרכוש או להשקיע במלונות באגן הים התיכון ובחבל הבלקן. מי שיזמו את הקמת הקרן הם עורכי הדין ג'קי חולי ועפר פירט, המתמחים בעסקאות בינלאומיות ובהשקעות. מי שמוביל את המהלך הוא רון יריב, שעסק במשך שנים ברשתות בתי מלון בינלאומיות, בהן הילטון וקראון פלאזה.

הקרן תשקיע בבתי מלון בגודל בינוני בדגש על מלונות ברמת אירוח גבוהה במדינות שונות, בהן יוון, צרפת, קרואטיה, איטליה, ספרד, פורטוגל וקפריסין. ההשקעה תבוצע בנכסים פעילים בעלי פוטנציאל השבחה.

במסגרת הקרן יוקצו לישראייר 51% מהמניות הרגילות והמונפקות של השותף הכללי (לכשתוקם החברה). בנוסף, ישראייר תשתתף בסך של עד 30 מיליון אירו, המשקפים 15% מסך ההתחייבויות של כלל השותפים. בתוך כך ישראייר תרכוש עבור לקוחותיה לפחות 20% מימי הלינה בכל אחד מהמלונות שבקרן המצויים ביעדי ישראייר, ולשותף הכללי ישולמו דמי יזום והחזר הוצאות ודמי ניהול שנתיים, מהם זכאים היזמים וישראייר לתשלום דמי קדימה ודמי הצלחה מותנים.