36 שעות להחזרת המנדט: ראשי סיעות הימין לא נענים לחיזורי נתניהו

בנט ממשיך לשחק משחק כפול ומנהל מו"מ עם לפיד ונתניהו במקביל - כדי לייצר מנופי לחץ על כל אחד מהם ולהגדיל את הישגיו • נתניהו נפגש אמש שוב עם סמוטריץ' כדי לשכנע אותו לתמוך בממשלה בתמיכת רע"ם - אך נכשל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

יומיים מכריעים במערכת הפוליטית החלו הבוקר, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל בשני מישורים כדי למנוע מיו"ר יש עתיד לפיד לקבל את המנדט לידיו. ביד אחת נתניהו מחמם חזרה את המשא-ומתן מול בנט ומציע לו ראשות ממשלה שעוברת דרך המלצת הימין עליו בבית הנשיא בהמשך השבוע.

אלא שנתניהו מעוניין לקבל מבנט תחילה הצהרה שאם יקבל את המנדט, יפעל רק להקמת ממשלת ימין ואם כזו לא תקום הוא יתמוך בחוק בחירה ישירה. בינתיים בימינה עוד שוקלים את ההצעה.

ביד השנייה נתניהו מחריף את הלחץ על סמוטריץ' דרך רבנים בציונות הדתית במטרה אולי להפשיר את התנגדותו להקמת ממשלה בתמיכת רע"ם. נתניהו אף נפגש עם סמוטריץ' אמש בניסיון נוסף לשכנע אותו - שלא צלח.

במהלך ליל אמש הוציא הרב טאו מכתב שמכשיר הקמת ממשלה בתמיכת המפלגה של מנסור עבאס, אולם הבוקר בציונות הדתית, ששמרו על שתיקה בימים האחרונים הגיבו באופן חד משמעי: "אין ולא יהיה שינוי בעמדת הציונות הדתית לגבי הישענות על תומכי מחבלים ששוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית. מי שיעלה על דעתו להקים ממשלה שכזו שתסכן את המדינה היהודית יישא אות קין עד אחרון ימיו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הבהיר את הדברים אמש לראש הממשלה בפגישתם ואף הבהיר לו שיפעל בכל הכלים שלרשותו על מנת לוודא שממשלה שכזו לא תקום בכל מקרה ובכל צד של המפה הפוליטית. "מצער מאוד שראש הממשלה נתניהו שהצהיר מעל כל במה שלא יקים בשום אופן ממשלה עם תומכי הטרור, פועל ללא לאות להקים ממשלה כזו", אמר.

מהעבר השני בגוש השינוי השיחות עם בנט לא מצליחות להתקדם והחריקות הן אלו ששולחות את בנט לחידוש המשא-ומתן מול נתניהו. גם נכון לבוקר זה, 36 שעות בלבד לפני שהמנדט חוזר מנתניהו לנשיא - עדיין לנתניהו אין כל הבטחה שהוא יוכל להרכיב ממשלה. בנט וסמוטריץ' כל אחד מהם לא נענה לחיזוריו ושולח אותו לעשות "השלמות" במפלגות אחרות.