גירושים | פיצ'ר

מג'ף בזוס וסקוט מקנזי ועד הדרמה הקוריאנית: מקרי הגירושים היקרים בעולם

המצטרפים הטריים והמוכרים ביותר לרשימת המיליארדרים המתגרשים הם ביל ומלינדה גייטס, שהודיעו אתמול פירוק היחסים • מי עוד ברשימה? המספרים המנופחים של מרדוק, המיליארדרית שאיבדה את תואר האישה העשירה בסין והבעל שהרס אחוזה בשווי 31 מיליון דולר

ג'ף ומקנזי בזוס / צילום: Reuters
ג'ף ומקנזי בזוס / צילום: Reuters

בעולם שבו נולד בכל יום מיליארדר או מיליארדרית, קורה לא פעם שאותם מיליארדרים מתגרשים ומשאירים לבני ובנות זוגם הון עצמי גדול בעקבות הגירושים. המצטרפים הטריים והמוכרים ביותר לרשימה הם ביל ומלינדה גייטס, שכרגע רב הנסתר על הגלוי בנוגע לפירוק החבילה שלהם. 

מקרי גירושים בפרופיל שכזה מעוררים צורך לבדוק את מקרי הגירושים היקרים בהיסטוריה, אך כאן כדאי לשים כוכבית על הרשימה - משתי סיבות: ראשית, האינפלציה גורמת לכך שמקרי גירושים מהעבר באים עם תג מחיר נמוך יותר לכאורה, אך בעצם שווים יותר כיום (כך למשל הסכם הגירושים של עדנאן חשוגי וסנדרה דיילי, שנחתם ב-1980 והיה שווה אז "רק" 874 מיליון דולר - שהם בעצם 2.3 מילירד דולר בימינו). שנית, לא מעט מקרי גירושים נמצאים תחת ערפל מסוים (כמו למשל הליך הגירושים של מייסד גוגל סרגיי ברין), ועל כן אפשר שיהיו טעויות מבחינת מיקומים או סכומים.  

הגירושים היקרים בעולם: ג'ף בזוס ומקנזי סקוט

סכום מוערך: 38 מיליארד דולר

ג'ף בזוס, האדם העשיר בעולם, התגרש לפני כשנתיים מאשתו מקנזי, בהליך גירושים שנגמר בכך שמקנזי קיבלה כרבע ממניות הזוג בחברת אמזון (מה שנותן לה כ-4% ממניות אמזון בסך-הכול), אך זכויות ההצבעה של המניות שלה נשארו אצל בזוס. הסכום המוערך של 38 מיליארד דולר בזמן הגירושים הלך וגדל ככל שמניית אמזון הרקיעה, והקפיץ את הונה של סקוט. 

מקנזי סקוט מסרה כי היא תתרום את רוב הונה, ועד כה עמדה בהבטחתה ותרמה 4.2 מיליארד דולר תוך 4 חודשים. עם זאת, הונה עדיין מוערך בכ-60 מיליארד דולר, והיא האדם ה-22 הכי עשיר בעולם. 

הגירושים משנות ה-90 שהשאירו אבק לאחרים: אלק וג'וסלין וילדנשטיין

סכום מוערך: 3.8 מיליארד דולר

המיליארדר, אספן האומנות ומרביע סוסי המרוץ אלק וילדנשטיין התחתן עם אשת החברה האמריקאית ג'וסלין פריס ב-1978.

הזוג התגרש ב-1999, בתיק שתפס את עין התקשורת בשל הסכומים הגדולים שנקשרו אליו, רמת החיים הבזבזנית שהתגלתה במהלך הליכי הגירושים וכן החיבה של ג'וסלין לניתוחים פלסטיים.

במסגרת הליך הגירושים, ג'וסלין קיבלה 2.5 מיליארד דולר בעת החתימה וכן תשלום נוסף של 100 מיליון דולר במשך 13 שנה. 

גירושים נוסח סין: וו יאג'ון וקאי קוי, דו ויימין ויואן ליפינג

סכום מוערך: קצת יותר מ-3 מיליארד דולר 

כשרשימות כאלה נערכות ברחבי העולם, הן לרוב מתמקדות במקרי הגירושים בארצות דוברות אנגלית, מהסיבה הפשוטה שהמידע על פרטי הסכם הגירושים נגיש ומפורט. עם זאת, בעשור האחרון לא מעט מקרי גירושים שהתרחשו בסין, אשר גרמו למיליארדרים לאבד כ-3 מיליארד דולר מהונם. 

המיליארדרית וו יאג'ון. איבדה את מקומה כאישה העשירה בסין / צילום: Reuters, Beijing
 המיליארדרית וו יאג'ון. איבדה את מקומה כאישה העשירה בסין / צילום: Reuters, Beijing

כך למשל, המיליארדרית וו יאג'ון (Wu Yajun) איבדה את מקומה כאישה העשירה בסין, לאחר שבהסכם הגירושים עם בעלה היא נפרדה מכ-3 מיליארד דולר מהונה. במקרה הפוך, יואן ליפינג (Yuan Liping) אשתו לשעבר של המיליארדר דו ויימין (Du Weimin), שעשה את הונו בעיקר מפיתוחים עבור חיסוני קורונה, הרוויחה יותר מ-3 מיליארד דולר לאחר הגירושים והפכה למיליארדרית בין-לילה. 

המקרה המנופח של רופרט מרדוק ואנה מרדוק מאן

רופרט מרדוק / צלם: רויטרס
 רופרט מרדוק / צלם: רויטרס

רופרט מרדוק הוא אומנם "רק" מספר 71 ברשימת האנשים העשירים בעולם, אך ההחזקה שלו בשלל כלי תקשורת פופולריים ברחבי העולם הפכה את ההשפעה שלו ברחבי העולם לעצומה, והפכה אותו לדמות חזקה ובולטת ברחבי העולם. 

ב-1999 הוא התגרש מאשתו השנייה, אנה, לה היה נשוי למשך יותר מ-30 שנה.  הגירושים של מרדוק ואשתו מופיעים באופן תדיר ברשימות מהסוג הזה, מצד אחד בגלל שמרדוק התחתן עם אשתו השלישית פחות מ-20 ימים לאחר שהגירושים היו סופיים, ומצד שני בגלל הסכום הגדול שנלווה להם: 1.7 מיליארד דולר.

אך על-פי תחקיר של הגרדיאן, מדובר בסכום שנופח מעל לכל פרופורציה, ועל-פיהם, מדובר ב-100 מיליון דולר ששולם לאנה במקום, ושאר ההסכם הוא שהילדים שלהם יזכו לשלוט בחברה לאחר מותו. אבל למה להרוס סיפור טוב עם עובדות. 

הפיקאסו המזויף והדגים המתים: הגירושים של ביל וסו גרוס 

סכום מוערך: 1.3 מיליארד דולר

במעבר חד מההסכם הפשוט של מרדוק, ישנו קרב הגירושים המלוכלך של ביל וסו גרוס - הוא מיליארדר ואחד ממייסיד PIMCO, היא פילנתרופית חובבת אומנות.

ביל גרוס
 ביל גרוס

בהליך גירושים מכוער במיוחד, שמערב חוקרים פרטיים, ציורי פיקאסו מזויפים והאשמה בהרס של אחוזה בשווי 31 מיליון דולר (כולל פגיעה בצמחים ודחיפת דגים מתים לפתחי האוורור), הצמד נפרד לאחר שביל נתן לסו 1.3 מיליארד דולר, אותם היא השקיעה בהקמת קרן תרומות שמוקדשת לפילנתרופיה. 

הנכסים על שמה: ברני אקלסטון וסלביה ראדיץ'

סכום מוערך: 1.2 מיליארד דולר

ברני אקסלסטון, המנכ"ל לשעבר של ארגון פורמולה 1, התגרש מאשתו סלביקה ראדיץ' אחרי 24 שנות נישואים ב-2009. במהלך הליך הגירושים התברר כי רוב הנכסים של אקלסטון רשומים על שמה של ראדיץ', ועל כן בסופו של דבר, לפי ההסכם בין השניים, סלביקה היא זאת שמעבירה לברני מדי שנה כ-100 מיליון דולר.

"הגירושים של העשור" - הדרמה הקוריאנית שעוד לא הסתיימה

צ'יי טיי-וון (Chey Tae-won) הוא יו"ר הקונגלומרט הקוריאני SK Group, ומאז 2019 גם כוכב ב"גירושי העשור" של קוריאה, בסדרת אירועים שנראה כאילו יצאה מדרמה טלוויזיונית: טיי-וון התאהב באישה צעירה, למורת רוחם של משפחתו, וספציפית אשתו - בתו של פוליטיקאי. אך טיי-וון מכריז כי הוא אוהב את בחירת ליבו החדשה, ואף עושה איתה ילד חדש. אשתו, בתמורה, מוכנה להתגרש ממנו - אך רק בתמורה למחצית מכספו. 

צ'יי טיי וון / צילום: Associated Press, Ahn Young-joon
 צ'יי טיי וון / צילום: Associated Press, Ahn Young-joon

אך גם הדרמה הזאת מסתבכת כאשר בשימוע באפריל ב-2020, הודיעה אשתו כי היא בכלל מוכנה להפסיק את הליך הגירושים למען שלום בית, במשפט שבו טיי-וון לא נכח. 

ההליך, נכון להיום, עוד לא הסתיים, אך אם וכאשר הוא יהפוך לסופי, תג המחיר שלו צפוי להיות כ-1.6 מיליארד דולר.