דלויט רוכשת את סוכנות המיתוג והדיגיטל Awesome

במסגרת העסקה, Awesome יישאר מותג עצמאי המנוהל כיחידה נפרדת שתיתן שירותים גם ללקוחות המשרד וגם ללקוחות דלויט בישראל ובעולם • מעין פרוינד, המייסד והשותף הבכיר ב-Awesome, ימשיך לנהל את הסוכנות ויהפוך לשותף גם בדלויט

בכירי דלויט ו-Awesome / צילום: מיכל קרן
בכירי דלויט ו-Awesome / צילום: מיכל קרן

סנונית ראשונה המבשרת את בוא העידן של חיבור חברות ייעוץ עם סוכנויות פרסום? לגלובס נודע כי בתום משא-ומתן ממושך שארך כעשרה חודשים, פירמת הייעוץ דלויט רוכשת את סוכנות המיתוג והאינטראקטיב Awesome שבבעלות מעין פרוינד, יואב גתי ושימי כהן. העסקה נחתמה אתמול, והיום (ג') הודיעו השותפים על כך רשמית לעובדי המשרד. סכום העסקה לא נמסר. 

במסגרת העסקה, Awesome יישאר מותג עצמאי המנוהל כיחידה נפרדת שתיתן שירותים גם ללקוחות המשרד וגם ללקוחות דלויט בישראל ובעולם. מעין פרוינד, המייסד והשותף הבכיר ב-Awesome, ימשיך לנהל את הסוכנות ויהפוך לשותף גם בדלויט. איתו ינהל את הסוכנות גם השותף השלישי שימי כהן. יואב גתי, לשעבר סמנכ"ל קריאטיב ושותף ב-Awesome וכיום מנהל קריאטיב בפייסבוק, מכר את מלוא החזקותיו. 

Awesome (בגלגולה הקודם "פרוינדסטר") הוקמה לפני כמעט עשור על-ידי מעין פרוינד, לאחר שמונה שנים של תפקידים בכירים במקאן תל אביב. פרוינד, שהגיע מתחום הארט, הגדיר בשנים הראשונות את המשרד כהכלאה בין משרד פרסום ובוטיק מיתוג, והערך המוסף שהציע היה עיצוב ויכולות דיגיטליות.

בהמשך הצטרף אליו יואב גתי, גם הוא איש מקאן לשעבר, כשותף. לפני כשנתיים חבר פרוינד לשימי כהן, מבעליה של חברת האנימציה והסרטים BOKD, והשניים הקימו את awesome motion - חברה-אחות המתמחה בווידאו ואנימציה (שנמכרה כעת לדלויט כחלק מהעסקה). 

שימי כהן ומעין פרוינד / צילום: אסף רביבו
 שימי כהן ומעין פרוינד / צילום: אסף רביבו

במהלך פעילותה הציגה Awesome גידולים נאים בהיקף פעילותה. הנישה הייחודית שגובשה, היכולות האינטראקטיביות עם הדגש על עיצוב אפשרו לה להיכנס ללקוחות גדולים מבלי "לדרוך על רגליהם" של משרדי הפרסום המסורתיים. המשרד טיפל במגוון לקוחות - חלקם B2B, חלקם B2C וביניהם חברות העוסקות במוצרי צריכה, כמו סודה סטרים, שטראוס, כתר, ישראייר, קרולינה למקה ואחרות; לצד מותגים גלובליים שעובדים בעיקר מול חו״ל, כמו פלייטיקה, אקס.קו, ספוט, פרומו ונוספים.

עד לפני שנה בסוכנות הועסקו כ-30 איש, אלא שתקופת הקורונה טלטלה את ענף הפרסום כולו. בעוד שלסוכנויות הגדולות היו "שומנים" להוריד וטווחי ביטחון, הסוכנויות הקטנות יותר נכנסו לסחרור - חלקן עמדו בפני סכנה קיומית של ממש, וכדי לשרוד החלו לחפש חיבורים ושיתופי-פעולה שייצרו חוסן כלכלי לאורך זמן.

ברוב המקרים שיקולים של אגו, הבדלים תרבותיים של ארגונים או קריאת מציאות לקויה טרפדו עסקאות פוטנציאליות, אבל מעין פרוינד היטיב להתבונן במציאות, ובהתבטאויות פומביות מהחודשים האחרונים לא היסס להתבטא בגלוי על הקושי שתקופת הקורונה מביאה איתה.

ההצעות לחיבורים היו קיימים על העת, אבל בעשרת החודשים האחרונים החל להתנהל משא-ומתן אינטנסיבי עם דלויט, שכמו חברות ייעוץ אחרות בעולם, חיפשה אופציות לרכישה של חברת עם התמחות במיתוג ודיגיטל.

המגמה של רכישת סוכנויות פרסום שזה הפורטה שלהן הולכת ותפוסת תאוצה בשנים האחרונות, ובחו"ל כבר ניתן לראות חיבורים מסוג זה. למעשה כיום נחשבות חברות ייעוץ כמו BBG או אקסנצ'ר, הרוכשות חברות מתחום הפרסום, לסכנה העתידית הגדולה של משרדי הפרסום, מתוך הערכות שרובן ינסו לקבל באופן הזה דריסת רגל נוספת בתקציבי הלקוח ובכך להרחיב את עסקיהן.

ההתפתחות הזאת מעט מתבקשת, שכן מדובר בשני סוגי עסקים המשלימים זה את זה: חברות הייעוץ הן הגורם שמתווה עבור הארגון את האסטרטגיה העסקית ואת הכיוונים אליהם הארגון אמור להתפתח. חברות הפרסום והמיתוג הן אלה שאורזות את ההצעה ומיישמות אותה.

העולם הדיגיטלי שינה באופן מהותי את הכישורים הנדרשים ואת הצעות הערך הנדרשות גם מחברות הייעוץ וגם מסוכנויות הפרסום, ולעתים קרובות הן משתמשות בכלים דומים כמו דאטה ואנליטיקה אך ליישומים אחרים. הגבולות בין התחומים מיטשטשים, וכל צד מנסה לרכוש לעצמו יכולות שבאופן מסורתי נחשבו שייכות לצד השני. כך למשל, דלויט בארה"ב רכשה ב-2016 את סוכנות הקריאטיב והמיתוג HEAT, שכיום נותנת מענה לא רק למיתוג ודיגיטל אלא לקמפיינים "רגילים" ממש.

דלויט היא פירמת ייעוץ וראיית החשבון המספקת שירותי ביקורת, מס, ניהול סיכונים, ייעוץ כלכלי-פיננסי וייעוץ ניהולי, בתחומי אסטרטגיה, תפעול, טכנולוגיה, סייבר, ניהול ידע והון אנושי. הפירמה בישראל מעסיקה כ-1,400 עובדות ועובדים, עם למעלה מ-450 יועצים.

העסקה עם Awesome היא חלק מהאסטרטגיה הכוללת של הפירמה בישראל מאז החיבור לפירמה האמריקאית, להתרחבות לכלל התחומים בהם עוסקת דלויט בעולם, אם באמצעות צמיחה אורגנית או באמצעות ביצוע מיזוגים ורכישות.

המגמה של חיבור סוכנויות עם משרדי מיתוג ודיגיטל טרם החלה בישראל, אבל את ניצני השינוי כבר ניתן היה לראות בפעילות כמו של חברת הייעוץ designit, שמציעה כחלק אינהרנטי מהשירותים שלה גם שירותי מיתוג ועיצוב והייתה אחראית בן היתר על תכנון ובניית השפה של המותג פפר.

עתה הולכת החברה צעד נוסף קדימה ומבצעת רכישה של ממש, ולא יהיה זה מופרך להעריך כי השלב הבא עשוי להיות הכנסת טאלנטים מתחום הפרסום לתוך החברה או רכישת סוכנות פרסום מסורתית.

מעין פרוינד מסר לגלובס בתגובה כי "לאחר תקופת הקורונה, חיבור כזה מרגיש כמו אוניית דייגים ששטה לבד בים וחונה כעת ליד נושאת מטוסים. ראיתי במו-עיניי את המטוס מתרסק לכיוון למטה, וזה לא משהו שאני רוצה לחוות שוב. עם כל החשש ,עברנו את הקורונה בסדר, אבל שנה כזאת גורמת רצון לחבור לגוף יציב. מכל האופציות והשילובים שעלו עם השנים, דלויט היו מבחינתי match made in heaven, כי אנחנו שני חלקים שמשלימים עסק".

לדבריו, "החיבור לדלויט הוא צעד מתבקש באבולוציה של הסוכנות, שיאפשר, לצד המשך הפעילות הנוכחית, העמקה של הערך הניתן ללקוחות המחפשים לפרוץ בשוק המקומי או בשווקים זרים בהם לדלויט יש נוכחות חזקה, והתרחבות לעולמות מקצועיים חדשים. השילוב בין מהלכים עסקיים ושיווקיים, תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, מיתוג ובניית מוצר הוא קריטי ויוכל מעתה להתנהל תחת בית אחד מתוך ראייה הוליסטית. השותפות החדשה בין החברות משקפת את תפיסת עולמנו שאין עוד מקום להפרדה בין טכנולוגיה, מוצר ומותג, ומהיום נוכל לטפל בכל אלה תחת הרמוניה מוחלטת". 

רני ארגוב, שותף ומנהל Deloitte Digital, מסר בתגובה: "זהו עוד צעד במסע שלנו להיות שותף משמעותי לכל לקוח ולכל ארגון מוביל בישראל. החבירה שלנו ל-Awesome, שכשמם כן הם, תאפשר לנו להציע את מעטפת הליווי האופטימלית עבור כל CMO בישראל - החל באסטרטגיה שיווקית, דרך הובלת הדיון המותגי, השקת המוצרים הדיגיטליים וביצוע התאמות בנכסים הדיגיטליים של הארגון ועד העמדת מסעות לקוח".