שרת האוצר האמריקאית ילן: ייתכן שהריביות יצטרכו לעלות כדי למנוע התחממות יתר של הכלכלה

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן התייחסה לגידול בהוצאה הממשלתית בתוכניות הסיוע ואמרה כי הוא "עשוי להביא לעלייה צנועה בשיעורי הריבית" • עוד אמרה כי היא אינה מוטרדת מבעיה של אינפלציה

ג'נט ילן צילום: רויטרס,
JONATHAN ERNS
ג'נט ילן צילום: רויטרס, JONATHAN ERNS

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן אמרה היום (ג') כי ייתכן שהריביות יצטרכו לעלות כדי למנוע התחממות יתר של הכלכלה. ילן אמרה את הדברים בסמינר כלכלי של האטלנטיק. ילן התייחסה בדבריה לגידול בהוצאה הממשלתית בתוכניות הסיוע ואמרה כי "למרות שההוצאה הנוספת קטנה יחסית לגודל הכלכלה, היא עשויה להביא לעלייה צנועה בשיעורי הריבית". ילן ציינה עוד כי "אלה השקעות שהכלכלה שלנו צריכה כדי להיות תחרותית ופרודוקטיבית".

עם פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020 הפד נקט בצעדים הדרמטיים ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008, חתך את הריבית לאפס והודיע על תוכנית הקלה בהיקף 700 מיליארד דולר. מאז הקונגרס הקצה 5.3 טריליון דולר בתוכניות תמריצים. ממשל ביידן מקדם תוכניות תשתיות ארוכות טווח בהשקעה של עוד 4 טריליון דולר.

ילן אמרה כי הנשיא ביידן "נוקט בגישה מאוד שאפתנית, מפצה האמת על יותר מעשור של השקעה בלתי מספקת בתשתיות, במחקר ופיתוח, באנשים, בקהילות ובעסקים קטנים, וזו גישה פעילה. אבל אנחנו כבר הרבה יותר מדי זמן נותנים לבעיות ארוכות טווח לתסוס בכלכלה שלנו".

ילן התייחסה לאינפלציה ואמרה כי היא אינה מוטרדת מהאפשרות שתהפוך לבעיה. בנוגע לגירעון הגדול של ארה"ב אמרה ילן כי "אנחנו צריכים לשלם על חלק מהדברים שאנחנו עושים", אך כי לממשל יש "מידה סבירה של מרווח פיסקאלי".