תיקי נתניהו | סיקור שוטף

עדות ישועה: ההגנה מנסה לקעקע את אמינותו אך הוא ממשיך בחיזוק תזת התביעה

בחקירתו הנגדית תיאר מנכ"ל "וואלה" לשעבר את הלחצים מצד אלוביץ' להעלות כתבות נגד בנט ומשפחתו: "היינו בקמפיין גדול נגד בנט" • כן הוצגה התכתבות שבה דורש אלוביץ' מישועה לא לפרסם תמונה של חברתו של נתניהו הבן, כי "רה"מ אמור לחתום על הנפקה של ביקום"

אילן ישועה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
אילן ישועה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

"היינו בעיצומו של קמפיין גדול נגד נפתלי בנט. מנעו מאיתנו להעלות סקר שבנט מתחזק בשני מנדטים. יש פה שבועיים שכל יום אנחנו מדברים על בנט". כך העיד אילן ישועה, לשעבר מנכ"ל אתר החדשות "וואלה", במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. ישועה התייחס בדבריו ללחצים הכבדים שהפעילו עליו שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק וב"וואלה", וזאב רובינשטיין, מקורבו של נתניהו, כדי להעלות כתבות באתר נגד יו"ר הבית היהודי דאז ויו"ר ימינה כיום. זאת, בימים שלפני הבחירות בינואר 2013.

מהתכתובות בין ישועה לרובינשטיין באותה תקופה עולה כי האחרון לחץ על ישועה שיפעיל את העורכים ואת הכתבים ב"וואלה" בכתיבת מספר כתבות נגד בנט ובני משפחתו. בין הכתבות שנדרשו: עבודת רעייתו של בנט, גילת, במסעדה לא כשרה בניו-יורק ומעורבות לכאורה של אביו של בנט, ג'ים בנט ז"ל (שהיה אז בין החיים), בהפגנות נגד ראש הממשלה המנוח יצחק רבין.

ישועה תיאר את הפניות שבהן הוצף בימים שקדמו לבחירות ושהועברו אליו מאלוביץ' באמצעות רובינשטיין. "השלושה ימים האלה (לפני בחירות 2013, נ' ש') מאפיינים את האסקלציה - במשך ימים ההודעות של זאב (רובינשטיין, נ' ש') מועברות אליי. פה התחילה להיבנות הטרגדיה של דבר לא סביר בעליל", העיד ישועה. "אני הרגשתי את הלחץ. מעביר (רובינשטיין, נ' ש') בלילה, בשישי ושבת, ידיעה אחרי ידיעה. המערכת נטרפת כבר".

התנהלות מטומטמת

ביום השני לחקירתו הנגדית על ידי בא כוחם של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, המשיך ישועה להתייחס לפרשת 4000, שבה מואשמים נתניהו והזוג אלוביץ', בקבלה ובמתן שוחד, בהתאמה. לפי כתב האישום, הזוג אלוביץ' העניק סיקור לטובת משפחת נתניהו ב"וואלה" וזאת, בתמורה לכאורה להטבות רגולטוריות לבזק במאות מיליוני שקלים שהעניק נתניהו כשר התקשורת.

עו"ד חן ניסה להראות שישועה פעל כמנכ"ל "וואלה" משיקולים עצמאיים מסחריים. וזאת, במטרה להראות שישועה "זגזג" בהתנהלותו, ובזמן אמת התערב באופן בוטה פעמים רבות בתוכן החדשותי ב"וואלה" מתוך אינטרסים כלכליים מסחריים של קבוצת בזק ולא בשל לחצי משפחת נתניהו. 

ישועה הסביר אמירה שלו במשטרה ש"יש מקומות שמתנהלים בצורה אינטליגנטית, אבל התנהלנו באופן מטומטם". וזאת, בהתייחס להתערבות של משפחת נתניהו בתכני "וואלה". "אם מישהו היה בא ואומר לי שהקו שלי להיות עיתון ימני, אז זכותו של בעל העיתון, אז הייתי לוקח עורך מתאים", העיד ישועה. "אבל אצלנו לא היה ימין לא שמאל. הדרישות מאיתנו היו לקוחות מעולמות הזויים. לא היה שום קו, היה רק קו אחד - איריס (אלוביץ') אמרה 'האג'נדה שלי היא להגן על רה"מ ולאתרג אותו'. אבל גם את זה לא היינו יכולים ליישם, כי איך אני יכול לדעת שלהגן על רה"מ זה לתקוף את ריבלין (נשיא המדינה, נ' ש'), למשל. היו דרישות לא סבירות שאף אחד, אינטליגנט או מטומטם, לא יכול היה ליישם אותן".

עימותים עם מגל

בעדותו סיפר ישועה על הלחצים הקשים שהופעלו על ינון מגל, אז עורך "וואלה", ב- 2014 בעת שבפתח עמדה הנפקה של ביקום, בעלת השליטה בבזק. הלחצים מצד אלוביץ' ורובינשטיין הופעלו בנוגע לבקשה שלא לפרסם תמונה של חברתו של יאיר נתניהו באותה העת מנשקת חברה.

אלוביץ' שלח הודעה לישועה שהועברה אליו מרובינשטיין, ובה נכתב: "היי בוס הסיפור עם הבן ממשיך. יש לך בלעדית תמונה שחברתו מתנשקת עם חברה. שמח. צפה לטלפון מהחבר". עוד כתב אלוביץ':  "אילן תמנע זאת בכל מחיר. מחר הוא (נתניהו, נ' ש') אמור לחתום על האישור להנפקה".

ישועה נאלץ לעקוף את מגל, כי האחרון הביע התנגדות רבה להתערבות בעבודה העיתונאית. ישועה העיד כי מגל "היה נתון ללחץ גדול שלי. וזה יצר הרבה עימותים. ינון ניסה למלא את תפקידו ולפרסם ידיעות ראויות לדעתו. צריך לזכור שזו לא הייתה ידיעה יחידה (ש"וואלה" נדרש להעלות על ידי משפחת נתניהו, נ' ש') אלא רצף של ידיעות".

באחת ההתכתבויות בין ישועה לאלוביץ' כתב הראשון: "זו חבורת עקרבים אבל הוא (מגל, נ' ש') צריך לדעת לנהל את זה. אני לא אתן לדברים כאלו לקרות". ישועה הסביר בעדותו כי "חבורת עקרבים" הם "עורכים של 'וואלה סלבס' שיכולים לעקוף את העורך הראשי כשלא נותנים להם את מבוקשם".

שאול אלוביץ בבית המשפט / צילום: אורן בן חקון
 שאול אלוביץ בבית המשפט / צילום: אורן בן חקון

ישועה סיפר על היחסים הקשים עם מגל על רקע הלחצים. "הפיצוצים ביני לבין ינון הם יומיים, כולל איומים שלו על התפטרות. מגל שלח לי הודעות: 'מה הטירוף הזה? השתגעתם? מה ההשתלטות הזאת על וואלה!'".

הקרב מול דה מרקר

נושא אחר שנחקר ממושכות הייתה כתבה של עיתונאי "דה מרקר" אמיר טייג, שפורסמה במאי 2015 ונשאה את הכותרת: "תאוות השררה של נתניהו תעלה לצרכן מאות שקלים בשנה", ופירטה כי "לאחר שגלעד ארדן (שר התקשורת דאז, נ' ש') ואבי ברגר (מנכ"ל משרד התקשורת דאז, נ' ש') הורחקו ממשרד התקשורת, בזק תקבל כנראה את מבוקשה: מכונת המזומנים העיקרית שלה, שירותי הטלפון הקוויים, תישאר כנראה מחוץ לרפורמה. האם נתניהו ושאול אלוביץ' סגרו ביניהם דיל?".

אלוביץ' כתב לישועה אחרי פרסום הכתבה: "אמיר טייג משמיץ את הגדול (נתניהו, נ' ש'), אותי ואת 'וואלה' ואת yes. הדיל בדמיון החולני של ארדן וברגר. אני אדבר בבוקר עם איתן (אבריאל, עורך דה מרקר, נ' ש') ואבקש למתן את האנשים אצלו. בנוסף, אדבר עם אמיר טייג, אלו השמצות מגוכחות".

עו"ד חן ניסה להראות בנקודה זו כי ישועה פעל משיקוליו העסקיים ולא מטעמו של אלוביץ'. ישועה השיב: "ההתמודדות שלי לא הייתה לבד. יש מאמר (של טייג) שהנפגע העיקרי זה לא 'וואלה'. המאמר כולו עוסק בשאול (אלוביץ') ובנתניהו ובענייני בזק. היינו (ישועה ואלוביץ', נ' ש') מתואמים לחלוטין במה אנחנו מגיבים. אני הצעתי לסייע כי יש קטע שכאב לי כמנכ"ל.

"אני ושאול מדברים כל יום בוודאי סביב אירוע כזה, כי זו כתבה שהטרידה את שאול. אתה בונה תזה לא נכונה. אני מנכ"ל 'וואלה', אנחנו עוסקים בהקמה של אולפן חדשות. חשבתי שהם מנסים לטרפד את ההקמה של ערוץ החדשות. רציתי להגן על החברה".

בחקירה הציג עו"ד חן חלק תכתובות בין ישועה לטייג, שבו הראשון מכחיש כל דיל בין אלוביץ' לנתניהו וכל קשר לרה"מ. לפי התכתבות שהוצגה בדיון טייג, כתב לישועה בזמן אמת: "לא לגיטימי בעיני זה לפטר מנכ"ל משרד (ברגר, נ' ש') בגלל שעושה דברים שיפגעו בבעל השליטה שלך (אלוביץ', נ' ש'); " וישועה השיב: "'וואלה' פועלת מזה חמש שנים כדי להפוך לאתר חדשות וערוץ חדשות. 'וואלה' כותבת את החדשות בעד ונגד ביבי יום יום בלי אג'נדה. קח את האתר ותבדוק. גם כשיש קונספציה עסיסית, ראוי לעיתונאי לחקור קצת יותר. להיות זהיר יותר. אתה פשוט משחק כאן אג'נדה של אחרים".

בהמשך כותב ישועה לטייג: "וואלה לא הייתה שום 'פרו ביבי' בבחירות. היא פשוט הייתה אובייקטיבית. אני מודה שבטירוף שלכם ושל ynet נגדו אנחנו נראנו 'פרו', אבל זה רק ליד המראה של האג'נדות שלכם. חבל שכשאתה כותב דברים חסרי שחר על 'וואלה' מפי אלו שיש להם אג'נדה, אתה לא טורח להרים טלפון ולבדוק העובדות".

בהצגת הודעות אלו לישועה, ניסה עו״ד חן לקעקע את עדותו של ישועה ולהראות כי שיקר בתגובות שהוציא.

בעדותו בביהמ"ש הודה ישועה ששיקר לטייג, וטען כי אתר "וואלה" לא היה אובייקטיבי באותה התקופה ולדבריו גם טייג הבין זאת. "זה שכתבתי ש'וואלה' כותבת בעד ונגד ביבי זה לא נכון. אני יודע שזה לא נכון, וכולם יודעים שזה לא נכון. לפעמים אתה כותב הכחשות, ואתה מקווה שיתפוס", העיד ישועה.

איריס ושאול אלוביץ' נכחו באולם ביהמ"ש בזמן החקירה הנגדית, לצד עורכי דינם ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, ולצד עו"ד בועז בן צור המייצג את נתניהו.

***חזקת החפות. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.