אליזבת הולמס הופיעה בבית המשפט בפעם הראשונה מזה שנה

משפט ההונאה של מייסדת תרנוס עוכב בגלל מגפת הקורונה והיריון של הולמס

אליזבת הולמס הופיעה בבית דין פדרלי בסן חוזה קליפורניה אתמול בפעם הראשונה מזה יותר משנה / צילום: Reuters, Kate Munsch
אליזבת הולמס הופיעה בבית דין פדרלי בסן חוזה קליפורניה אתמול בפעם הראשונה מזה יותר משנה / צילום: Reuters, Kate Munsch

מייסדת חברת תרנוס (Theranos), אליזבת הולמס , הופיעה ה (ג') בבית דין פדרלי בסן חוזה קליפורניה בפעם הראשונה מזה יותר משנה, ושמעה טיעונים שהוחלפו בין עורכי הדין שלה והתובעים לגבי אילו עדויות יוכלו מושבעים לשמוע במשפט ההונאה שלה ההולך להתקיים בקרוב.

הולמס מתמודדת עם אישומים פליליים הקשורים לסטרטאפ הכושל שהקימה כסטודנטית שלא סיימה לימודים באוניברסיטת סטנפורד ב־2003 וניהלה עד פירוק החברה ב־2018. התובעים טוענים שהיא והמנהל התפעולי הראשי בחברה לשעבר ראמש"סאני" בלוואני הונו משקיעים ופציינטים בכך שהבטיחו שטכנולוגיית בדיקת הדם של החברה יכולה לעשות יותר ממה שהיה בפועל.

עורכי דינה של הולמס טענו שמשרד התובע של מחוז צפון קליפורניה בנה תביעה גדולה על עדויות אנקדוטליות, וביקש מהשופט הפדרלי להגביל את החומרים שתוכל התביעה להציג לחבר המושבעים במשפט הצפוי להתחיל בסוף אוגוסט.

"המשפט הזה הולך להיות בלגן של עדויות לא רלבנטיות ומלאות דעות קדומות", אמרה בבית המשפט איימי סהריה, שותפה במשרד Williams & Connolly LLP המייצגת את הולמס.

העוזר לתובע ג'ון בוסטיק אמר מנגד שהתיק נגד הולמס אינו נרחב במיוחד ועל פי כתב האישום "הולמס הונתה לקוחות בכך שאמרה להם שהבחינות מדויקות ואמינות כשזה לא היה המקרה - והיא יודעת זאת".

המשפט עוכב כמה פעמים, ראשית בגלל מגפת הקורונה ולאחרונה לאחר שהולמס אמרה לבית המשפט שהיא צפויה ללדת ביולי.

הולמס ובלוואני, שהמשפט שלו יתנהל בנפרד אחרי שהמשפט שלה יסתיים, שניהם טענו לחפותם.

שופט בית הדין המחוזי אדוורד דאוילה הקדיש שלושה ימים השבוע, החל מיום שלישי, לשמיעת הטענות לגבי יותר מ־20 בקשות הקשורות לאילו חומרים יורשה למושבעים לשמוע ולראות. השימועים נעשים באופן אישי בבית דין הזמין לציבור רק בטלפון, אחרי חודשים בהם ההליכים קרו באופן מקוון בגלל המגפה.

עורכי דינה של הולמס טענו שלתובעים אין הוכחה ספציפית לגבי זה שהבדיקות שתרנוס עשתה היו שגויות, וללא הוכחה כזו הם לא אמורים להיות מסוגלים לבחור בפינצטה תוצאות שגויות ממיליוני בדיקות הדם שעשתה תרנוס בשנים בהן אכן בדקה דם של נבדקים.

תרנוס הציגה עצמה כחברה שיכולה לגלות מגוון מצבים בריאותיים דרך טיפת דם הנלקחת מהאצבע, אבל החברה השתמשה גם בבדיקות דם רגילות שנבדקו על ציוד של חברות אחרות, אמרה עורכת הדין סהריה.

הולמס מנסה למנוע מהממשלה אפשרות לזמן פציינטים ואנשים מתחום הרפואה על מנת להעיד על תוצאות הבדיקות השגויות שקיבלו מהחברה. עורכי הדין שלה טוענים שאין דרך לדעת אם בדיקה שגויה קרתה בגלל הטכנולוגיה של תרנוס או בגלל גורמים אחרים, למשל האדם שמשך את הדם במהלך הבדיקה. סהריה טענה שהיעדר הוכחות מדעיות מצד התובעים הוביל ל"חור ענק בתיק שלהם".

את החור הזה אפשר למלא, טענו עורכי הדין שלה, בעזרת מאגר מידע פנימי שתרנוס ניהלה והיו בו פרטים על כל התוצאות של כל הבדיקות שנעשו.

אלא שמאגר המידע הזה כבר לא נגיש, ועל הסיבות לכך התווכחו הצדדים בלהט בשימוע. עורכי דין מצד התביעה טוענים שאפילו לו היה בידיהם מאגר המידע, לא היה בו שדה הנתונים המראה אם תוצאה של בדיקה לא הייתה מדויקת, כך שחוסר האפשרות לדלות ממנו מידע אינו פגם מהותי בבניית התיק שלהם. "נראה שהבדיקה סבלה מבעיות אמינות", אמר בוסטיק.

הצגת עדויות מצד גניקולוגים, למשל, שהתלוננו על בדיקות הריון של תרנוס, תהיה רק חלק אחד מהעדויות שיציגו למושבעים, אמר בוסטיק.

נושאים אחרים שנידונו בשימוע נוגעים לשאלה האם מותר לתביעה להראות למושבעים דו"חות רגולציה המצביעים על בעיות במעבדות של תרנוס, מידע על עושרה של הולמס וגליוןנתונים הכולל תכתובת טקסט בינה ובין בלוואני.

התובעים צפויים לבקש מהשופט להרשות השמעה של עדויות לגבי ההשלכות של הפעולות לכאורה של תרנוס, כולל העובדה שהחברה קיבלה תלונות מלקוחות והתעלמה מהן. השופט דאבילה אמר שהוא מתכוון לומר לעורכי הדין את דעתו באופן ראשוני במהלך השימוע, ואחר כך יגיש מסמך מפורט יותר בכתב.

בין הדברים שאמר דאבילה אתמול הייתה הודעה שלא ימנע מהולמס לתאר גורמים בתרבות של עמק הסיליקון כחלק מההגנה שלה. הוא פסק שהיא לא תוכל לטעון שמייסדי סטארטאפים לעתים קרובות מגזימים על מנת לגייס כספים, אבל שרק היא נתבעת בגלל התנהגות כזו.