שוק העבודה: שעון החול אוזל, אך איש לא מתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים

על משרד האוצר לעשות תיקון ולהיפגש עם ראשי המגזרים השונים, להקשיב לשטח, לשמוע מה הבעיות של כל אחד ואחד מהם, לשמוע מה ההצעות של כל ואחד מהם, כי יש להם פתרונות

לשכת התעסוקה בת"א. להעניק אבטלה לתקופה מוגבלת / צילום: שירות תעסוקה
לשכת התעסוקה בת"א. להעניק אבטלה לתקופה מוגבלת / צילום: שירות תעסוקה

מדינה שלמה מחכה ליוני. שעון החול הולך ואוזל, בדמות קיצוץ של 10% בדמי האבטלה לכל מי שעדיין נמצא בחל"ת, החל מ-21 במאי. אך דומה כי לא מעט מגזרי תעסוקה מסתכלים על השעון הזה בצורה אחרת. חלק מהציבור הישראלי - בעלי מסעדות, מלונות, גני ילדים ואחרים משוועים שתקופת החל"ת תסתיים. כך, הם מקווים, יחזרו אליהם רבבות העובדים שחסרים להם.

רבבות עובדים שהעדיפו את החל"ת על פני עבודה ובכך גרמו לסגירתם של עסקים רבים או לירידה עצומה במחזור העסקי. כך, למשל, בתחום גני הילדים הורים רבים יגלו שיש פחות מקומות לילדים. כשכל מטפלת יכולה לטפל ב-6 ילדים, מחסור של כמה מטפלות מוריד דרמטית את כמות הילדים המאכלסים את הגן וכמובן שגם את הרווחים.


מנגד, עומדים אנשי תעשיית התיירות, מורי הדרך, מדריכי התל"ן והחוגים שנמצאים בחרדה אמתית מפני שהם לא רואים את האור בקצה המנהרה בכל הקשור להתאוששות הענף שלהם. כשהשמיים סגורים והישראלים לא טסים לחו"ל בטיולים מאורגנים, כשגנים רבים לא רוצים או לא יכולים להכניס אנשים מבחוץ מחשש להדבקות קורונה או בשל העלויות של חוגים אלה, מגזרים שלמים נמצאים בבעיה וצריך למצוא להם פתרון הגיוני אך גם אופק.

נכון להיום, לא רק שציבורים אלה לא יחזרו לעבודה עד יוני כעת גם לא יקבלו דמי אבטלה. ודמי האבטלה שקיבלו כעת מתחילים להצטמצם כי אחרים כן חוזרים לעבודה, כך הם מפסידים, למעשה, פעמיים. גם לא יכולים לעבוד וגם מקבלים פחות על לא עוול בכפם.

לכן, על משרד האוצר וקברניטיו לא לגבש את תוכנית החזרה לשגרה לבד. ראינו מה קרה כשגובשה תוכנית החל"ת. זה אולי היה רעיון טוב בתיאוריה אך פגע משמעותית בציבור העצמאים ובמגזר העסקי בישראל. אנחנו משלמים על הטעות הזו עד היום והרגלנו אלפי עובדים שיכלו לחזור לשוק מזמן לחיי אבטלה. לכן, על משרד האוצר לעשות תיקון ולהיפגש עם ראשי המגזרים השונים, להקשיב לשטח, לשמוע מה הבעיות של כל אחד ואחד מהם, לשמוע מה ההצעות של כל ואחד מהם, כי יש להם פתרונות. הם פועלים כל הזמן למצוא פתרונות כדי להמשיך להתמודד עם המצב. לכן, צריך רק להקשיב להם ואז גם ליישם.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי במאבק העצמאים ובעלים של "הרש תקשורת ואסטרטגיה"