המדינה תקצה באופן מיידי 300 מיליון שקל לטיפול בנכי צה"ל

משרדי הממשלה הגיעו להסכמות לגבי תקצוב תוכנית "נפט אחת", שיעמוד על מיליארד שקל • חלק מהסכום יעובר במיידי, 300 מיליון שקל נוספים יוקצו לתקציב 2022 ולגבי השאר יוחלט בהמשך • התקציב ישמש לצורכי הטיפול והשיקום של נכי צה"ל ומערכת הביטחון בדגש על נפגעי פוסט טראומה

הפגנת נכי צה"ל בירושלים אתמול / צילום: אבירם ולדמן
הפגנת נכי צה"ל בירושלים אתמול / צילום: אבירם ולדמן

כמיליארד שקל יוקצו לטובת רפורמת "נפש אחת" לטיפול בנכי צה"ל, מתוכם 300 מיליון שקל יוקצו באופן מיידי לטיפול בנפגעי פוסט טראומה, ו-300 מיליון שקל נוספים יוקצו לתקציב הקבוע של משרד הביטחון החל מתקציב 2022. בנוגע לשאר הסכום יוצגו לראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר פרטים מלאים ומקורות תקציביים תוך 90 יום ובהתאם יתקבלו החלטות ממשלה האם לאשר את התוספות.

התקציב גובש במסגרת הסכמות בין שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הביטחון בני גנץ, ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן לטובת קידומה של הרפורמה שיזם משרד הביטחון. זאת על רקע האירוע הטראגי שבו נכה צה"ל, איציק סעדיאן, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום במשרד הביטחון. באוצר סברו עד כה, כי התקציב שהתבקש מוגזם מדי, בוודאי בימים שבהם אין תקציב והמדינה פועלת בתקציב המשכי, וכן כי נעשה ניסיון להכניס לגדרי הרפורמה נושאים שנויים במחלוקת המנוגדים לעבודת ועדות שבחנו בעבר את תפקוד אגף השיקום בצה"ל והטיפול בנכי צה"ל. במקביל, נתגלעו חילוקי דעות גם בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל על ההיקף התקציבי של התוכנית הסיוע, כאשר מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל אמר כי מספיק תקציב של כ-300-350 מיליון שקל ואילו יו"ר ארגון נכי צה"ל קליימן אמר כי נדרש סכום גדול פי שלושה.

על רקע המחלוקות פתחו אתמול נכי צה"ל במחאה, אשר בעקבותיה ישבו שר האוצר ושר הביטחון למשא ומתן עם יו"ר ארגון נכי צה"ל לטובת מציאת פתרון.

אגף השיקום יתוגבר

על פי ההסכמות שהושגו, יוקצה תקציב של 300 מיליון שקל לשם מתן מענה מיידי לצורכי הטיפול והשיקום של נכי צה"ל ומערכת הביטחון בדגש על נפגעי פוסט טראומה, שיכלול, בין היתר, הקמת מנגנון מיידי שיסייע לפצועי פוסט טראומה באמצעות הקמת "בית מאזן", סיוע פסיכולוגי לבני משפחה, מסלולי הכשרה מקצועית, הפעלת קבוצות תמיכה, הסתייעות בכלבי שירות, סל טיפולים אלטרנטיביים והפעלת מוקד טלפוני מקצועי וייעודי.

עוד הוסכם כי אגף השיקום יתוגבר באופן מיידי ב-60 תקני כוח אדם נוספים, וכן יוקצו תקנים לצה"ל לצורך שיפור התיאום והעברת המידע בין הגופים והליווי של פצועי צה"ל עוד משלב שירותם הצבאי.

בנוסף הוסכם כי הצעת המחליטים המרחיבה שתועלה לאישור הממשלה, תכלול את מרכיבי הרפורמה הנדרשים לחקיקה, ותהליכים נוספים שיתבצעו במהלך החודשים הקרובים, כפי שהוצגו על ידי שר הביטחון במסגרת גיבוש הרפורמה ובהם שינוי מבחן ההכנסה בהוראת שעה וקידום והטמעת רפורמת עמינוח (רפורמה בתגמולי המחייה לפי מודל שהציע תא"ל במיל' ראם עמינוח, לשעבר ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון) בתום התקופה; מתן סיוע משפטי ללא תנאים; הקמת נציבות תלונות לנכי צה"ל; הקלות בירוקרטיות מיידיות ושינוי תהליך "שער הכניסה" לאגף השיקום; הקמת יחידת מחקר באגף לשיקום נכים; הוספת תקנים לאגף שיקום בהתייחס לרופאים, עובדים סוציאליים ועובדי רווחה וכן הקמת ועדה מקצועית שתבחן את המענה בתחומי שיקום, תעסוקה והדיור בהתאם לתמורות שחלו בשנים האחרונות.