רדיט וטיקטוק? הצעירים לומדים להשקיע בכלל דרך דיסקורד

התגובות בחדרי צ'ט מהירות מאשר בלוחות המודעות של הבורסות והם יותר משתפים ומעניינים מסרטונים מוקלטים מראש

דיסקורד. המשקיעים הצעירים נוהרים / צילום: Shutterstock, DenPhotos
דיסקורד. המשקיעים הצעירים נוהרים / צילום: Shutterstock, DenPhotos

תוסיפו חדרי צ'ט לרשימת המקומות בהם משקיעים משלמים כדי לקבל עצות על מניות.

אפליקציות מסחר פופולריות ופלטפורמות רשת חברתית כולל רדיט, טיק טוק ויוטיוב עזרו ליצור גל של סוחרים חובבים ברשת. כעת אפליקציות המארחות חדרי צ'ט המוקדשים להשקעות מושכים גם הן קהלים גדולים.

סטארט-אפים בתחום הצ'ט, כמו דיסקורד (Discord) וטלגרם (Telegram) מושכים משתמשים המחפשים שיחות בקצב מהיר ובזמן אמת עם משקיעים אחרים, תוך שהם עוקבים אחרי מגמות השוק או מבקשים ייעוץ להשקעה. השיחות לעתים קרובות מתחילות בזה שמשתמש שואל שאלה כללית לגבי מניה או מכריז שהוא קונה או מוכר מניה. חברים אחרים בקבוצה, מובילי קבוצות דיון או אנשי צוות אחרים מגיבים לו. השיחות קורות יותר במהירות מאשר בלוחות המסרים של הבורסות, הן פרטיות יותר ונוטות להיות יותר משתפות מהקלטות מוכנות מראש. שרתי דיסקורד, למשל, משתמשים בלינקים להזמנה ולא ניתן לחפש אותם באותה קלות כמו קהילות ברדיט.

דיסקורד התחילה את דרכה ב־2015 כשירות מסרים לגיימרים, אבל מאז פנתה לקהל גדול יותר של אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, כולל מוסיקה, טכנולוגיה וכעת - השקעות. החברה, שאומרת שיש לה יותר מ־140 מיליון משתמשים אקטיביים, משכה לאחרונה מחזרים כולל מיקרוסופט. דיסקורד סיימה את השיחות האלה ושוקלת הנפקה ראשונית בבורסה.

אמנם דיסקורד מציעה את שירות הצ'ט שלה בחינם, אבל כמה משתמשים בקהילות שהנושא שלהן הוא השקעות משיגים גישה לקבוצות דרך מנוי בשירותי תשלום מצד שלישי שהחברה לא שולטת בהם. סכומים כאלה לרוב נעים בין 20 ל-100 דולר בחודש. תשלומי מנוי קונים גם הטבות כמו התראות על מסחר והזדמנויות לקבל עצות מסוחרים הקשורים לקהילות ונותנים עצות על איך להוציא לפועל פעולת מסחר ומה הם חושבים על מניות אלה או אחרות. בטלגרם, בינתיים, אנשים מדברים על מניות בערוצים מיוחדים המוקדשים לזה. ישנם ערוצים הגובים תשלום כדי לעקוב אחרי פעולות מסחר או לקבל התראות על דברים כמו תזוזות בשוק המט"ח.

בקלאבהאוס (Clubhouse), אפליקציה גדלה במהירות של צ'ט קולי בלייב, לעומת השתיים האחרות, ישנם חדרים רבים המוקדשים להשקעות אבל לעת עתה לא נגבים סכומים מהמשתמשים. האנשים המנהלים את השיחות האלה מנסים לבנות לעצמם כמות עוקבים שתאפשר להם בסופו של דבר לקבל תשלום על הייעוץ שלהם באפליקציה.

מתוך אלפי קהילות דיסקורד וטלגרם המוקדשות להשקעה במניות, בחן הוול סטריט ג'ורנל יותר משתים עשרה שמספר המשתמשים בהן הוא לרוב אלפים בודדים, אך גם כמה קהילות שיש בהן מאות אלפי משתמשים.

טלגרם וקלאבהאוס לא הגיבו לבקשות תגובה.

דיסקורד עוקפת את טלגרם בארה"ב

"פיננסים הם אחד התחומים הרבים שעלו בפופולריות בשירות שלנו", אמר דובר של דיסקורד. "אנחנו תמיד שמחים לראות את הדרכים היצירתיות והבלתי שגרתיות בהן אנשים משתמשים בדיסקורד, וזה כולל את המגוון הרחב של החלטות השקעה אישיות, ממועדוני השקעות וסוחרי יום עד תלמידי מכללות ויועצים פיננסיים מקצועיים".

בארה"ב, דיסקורד יותר פופולרית מטלגרם. אנתוני ברטולאצ'י, מנהל מכירות, מוסדות פיננסיים בחברת האנליטיקה Sensor Tower, אומר שהצמיחה של דיסקורד לאחרונה מונעת במידה רבה על ידי הכוחות שהגבירו את הגיימינג בטלפונים - אנשים הלכודים בבתים בגלל המגפה ומחפשים משהו כיף ומעניין לעשות. כמות המשתמשים על ניידים בחברה עלתה ב־75% לעומת השנה קודם, כך לפי Sensor Tower. בינואר, דיסקורד דורגה במקום שני מאחורי פייסבוק מבחינת כמות הדקות שמבוגרים מבלים ברשתות חברתיות, לפי חברת Verto Analytics.

הצמיחה של אפליקציות צ'ט הממוקדות במסחר עשויה לסמן את תחילתו של מעבר נרחב יותר בקרב לקוחות צעירים לאפליקציות מבוססות מסרים לגבי סוגים נוספים של שירותים פיננסיים, כך אמר אליוט גויכמן, מנכ"ל ומייסד Zelf, סטארט-אפ בנקאות דיגיטלי לגמרי הפועל על גבי ארבע אפליקציות צ'ט, ונותן ללקוחות אפשרות להשתמש במסרים, כפתורים או פקודות קוליות על מנת לבצע פעולות בנקאיות בסיסיות כמו העברות, בדיקת מאזן, יצירת חשבוניות ועוד. Zelf, חברת טכנולוגיה פיננסית אמריקאית הפועלת באירופה דרך חברת בת לטבית, מתכננת להציע את שירותיה על גבי שרתי דיסקורד ו־iMessage בקרוב. מאז השקתה באוגוסט 2020, משכה Zelf יותר מ־500 אלף נרשמים, לקוחות שיקבלו כרטיס דיגיטלי ברגע שהמדינה שלהם תהיה כלולה בשירות. יותר מ־70% מהנרשמים הם ילידי שנות האלפיים או אנשים שנולדו בין אמצע שנות ה־90 לתחילת העשור הקודם.

הרבה קהילות הממוקדות בהשקעה בדיסקורד ובטלגרם מפרסמות הודעות המבהירות שלא מדובר ביועצי השקעה והפורומים לא מורשים לתת ייעוץ פיננסי. חלק מאלה הגובות תשלום טוענות שהן מספקות שירות בידורי.

"האתר שלנו והפרופילים שלנו ברשתות החברתיות הם למטרות בידור בלבד", אומרים ב־Eagle Investors בשרת הדיסקורד. לקהילה קרוב ל־10,000 משתמשים. התשלומים לשימוש ב־Eagle מתחילים ב־37 דולר לחודש עבור גישה לצ'ט המסחר, התראות על אופציות ומניות ו"אסטרטגיה וחינוך". הקהילה גם מזהירה משתמשים מראש: "לעולם אל תשקיעו בנייר ערך או מטבע קריפטו המופיעים על האתר שלנו או בדברי הדואר שאנו שולחים אלא אם אתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד את כל ההשקעה".

קהילה קטנה יותר המשתמשת בשרת דיסקורד, Next Gen Investors, שיש בה יותר מ־4,000 חברים, מתמקדת במסחר באופציות בסיכון גבוה וגובה 26 דולר לחודש על מנת לעקוב אחרי מובילי הקהילה כמו טיירל דיוקס בן ה־25. דיוקס למד ניהול כספים ומנהל את Next Gen Investors. הוא אומר שהוא ועמיתיו לא נותנים עצות להשקעה; במקום זה, הוא אומר, חברי הקהילה משלמים כדי לקבל התראות על מהלכי ההשקעה של המובילים כמו גם הסברים בסיסיים לגבי המסחר באופציות.

יתרון נוסף למשתמשים, אמר דיוקס, הוא גישה לקהילה של משקיעים בעלי דומה להגדלת המעורבות שלהם ובניית מערכת תמיכה. משקיעים המשתמשים בדיסקורד ורשתות חברתיות אחרות, אמר דיוקס, משיגים ידע הנחוץ לקבלת החלטות מושכלות, משלמים פחות עמלות ומייצרים החזרים גדולים יותר לעומת תשלום ליועץ פיננסי שינהל להם את התיק.

"זה גל חדש של משקיעים", אומר דיוקס. "אני חושב שאתם הולכים לאט לראות את היועצים מהסוג המסורתי מתמעטים" בגלל הקהילות המקוונות.

פוטנציאל נזק לטווח ארוך

באופן לא מפתיע, יועצים פיננסיים רבים לא מסכימים עם התחזית הזו.

"ישנו אפס איום למקצוע ניהול הכספים כשזה מגיע לקהילות מסחר, בגלל שכאשר עושים זאת נכון, הערך מעבודה עם מומחים נמצע בהתאמה הפיננסית האישית והייעוץ המותאם אינדיבידואלית", אמר דאגלס בונפארת, נשיא החברה מניו יורק Bone Fide Wealth, חברת ייעוץ פיננסי הממוקדת בילידי שנות ה־90. "השקעות הן רק חלק אחד מהחיים הפיננסיים של האנשים".

יעקב גולד, פרופסור עמית לפיננסים באוניברסיטת אריזונה סטייט המנהל חברה פרטית לייעוץ פיננסי, אומר שללא הכוונה מיועץ מנוסה, אנשים צעירים הרואים מרוויחים סכומי כסף גדולים ממסחר מקוון עשויים להינזק בטווח הארוך כי חשבו שרווחים גדולים הם דבר שבשגרה. "ככל שמישהו מרוויח 30% ביום על גיימסטופ או טסלה, ההתנהגות הפיננסית שלהן תתחיל להניח שזו הצורה בה אנשים משקיעים", אמר גולד. זה יכול לגרום לאנשים לעשות הימורים מסוכנים יותר ולהיכוות. "חבל לי על האנשים שמאמינים לזה כי זו תקוות שווא", אמר.