חקירת מושל ניו יורק קואומו מתרחבת: התביעה בודקת שיחות שקיים עם יועציו

החקירה בנושא הטרדות מיניות בודקת אם יועץ בעל תפקיד מרכזי בהקצאת חיסוני הקורונה ערך שיחות לבירור מידת הנאמנות למושל ניו יורק בקרב בכירי מחוזות

אנדרו קואמו, מושל ניו יורק / צילום: Shutterstock, Hans Pennink
אנדרו קואמו, מושל ניו יורק / צילום: Shutterstock, Hans Pennink

משרד התובע הכללי של ניו יורק הרחיב את החקירה בעניין האשמות בהטרדה מינית נגד המושל אנדרו קואומו ובודק אם אחד מיועציו הבכירים קישר בין גישה לחיסונים נגד קורונה ותמיכה במושל, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

החוקרים ראיינו לפחות שלוש בכירים מחוזיים דמוקרטים שאמרו שהיו מופתעים לקבל טלפון מלארי שוורץ, יועץ מתנדב המפקח על הפצת החיסונים במדינה, שהתקשר לשאול אותם אם יקראו לפיטוריו של קואומו, אמרו האנשים.

שוורץ יצר קשר עם יותר משישה בכירים בתחילת מרץ, כך הם אמרו, בזמן שקואומו התמודד עם קריאות גוברות להתפטרותו בקרב חברי מפלגתו, והוא יצר קשר באופן אישי עם מחוקקים במדינה על מנת לבקש את תמיכתם.

הבכירים אמרו בזמנו לגבי השיחות של שוורץ שהם דיברו אתו על הקצאת חיסונים, ולא על פוליטיקה.

שוורץ אמר שהוא לא מקשר בין הפצת החיסונים לשיקולים פוליטיים. ביום שישי, הפנה שאלות לעורך הדין שלו, גיא פטרילו, שסירב להגיב.

שוורץ, בכיר בחברת זכיונות של שדות תעופה, התפטר מתפקידו כ"צאר" החיסונים של מדינת ניו יורק בשבוע שעבר אחרי שמחוקקים במדינה שינו את כללי השתדלנות ליועצים למדינה שלא בשכר. במסגרת הכללים החדשים, אסור היה לשוורץ לעשות מאמצי שתדלנות כלוביסט של קואומו לו היה נשאר בתפקידו בנושא החיסונים.

בת' גארבי, היועצת של קואומו, אמרה במרץ לגבי שיחות הטלפון ש"לעוות את תפקידו של לארי או כוונותיו בשביל כותרות זו השמצה של אדם המשרת את הציבור במשך עשורים".

דובר של קואומו סירב להגיב מעבר לכך ביום שישי. דוברת של התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס סירבה להגיב לגבי חקירה שעודנה מתמשכת.

החקירה של משרד התובעת הכללית היא אחת מכמה חקירות מתמשכות המתבצעות בנוגע לקואומו והממשל שלו. משרד התובע למחוז המזרחי של ניו יורק בוחן מדיניות של ממשל קואומו על הקורונה ואת מקרי המוות בבתי אבות במהלך המגפה. מנהיגי אספת המדינה, הנשלטת בידי הדמוקרטים, אמרו שהם חוקרים את התנהלותו של קואומו כחלק בדיקה האם להדיחו. ההדחה האחרונה של מושל של מדינת ניו יורק קרתה ב־1913.

קואומו אמר כי מעולם לא נגע באף אחת באופן לא ראוי, והתנצל אם ההתנהגות שלו פגעה במישהי. הוא אמר שהממשל שלו משתף פעולה עם החקירות. הוא גם אמר שוב ושוב שאנשים צריכים לחכות לתוצאות החקירה של התובעת הכללית ג'יימס.

"כבר אמרתי לאנשי ניו יורק איפה אני עומד. לא עשיתי דבר שאינו כשורה, נקודה. ואני לא מתפטר, אני עושה את התפקיד שלי כל יום", אמר קואומו ביום שני.

בכירי המחוז הם משרתי הציבור הבכירים ביותר הנבחרים במדינה. במחוזות גדולים יש מיליון תושבים או יותר, ולממשלות של המחוזות תפקיד מפתח ביישום תוכניות בריאות הציבור ושירותים לציבור בשם המדינה, כולל הפצת החיסונים. המושל באופן שגרתי הופיע לצד בכירי המחוז במחוזות ווסטצ'סטר וסאפולק, שהם מחוזות חשובות מבחינה פוליטית כי הם נוטים להצביע לשני הצדדים.

בכיר מחוז אחד הגיש תלונה לגבי השיחה שקיבל משוורץ במשרד התובעת הכללית במרץ, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

"בדיוק ברגע שבו כל מחוז עובד, וצריך בדחיפות עוד חיסונים, לקבל טלפון מהאיש האחראי על הקצאתם הבודק את מידת הנאמנות הפוליטית למושל, היה פה באופן ברור קונפליקט, ובתסריט הטוב ביותר זה אפור מבחינה אתית", אמר בכיר מחוז אחד שקיבל טלפון משוורץ.

בכיר מחוז ארי, מארק פולונקארז, אמר ששוחח עם החוקרים ב־30 במרץ לגבי השיחה שקיבל משוורץ. פולונקארז, דמוקרט, אמר שלא הרגיש ששוורץ מנסה ללחוץ עליו לתמוך במושל; פולונקארז לא היה בין אלה שקראו להתפטרותו של קואומו.

החוקרים מהמשרד של התובעת הכללית ראיינו לפחות שש מהנשים שהאשימו את קואומו בהטרדה מינית, כך אומרות הנשים ועורכי הדין שלהן. הם גם הפיקו עשרות צווי זימון לבכירים נוכחיים ובדימוס בממשל קואומו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בסוף אפריל, החוקרים ריאיינו את אלפונזו דיוויד, שעבד כיועץ של קואומו עד 2019, לגבי תרבות המשרד, כמו גם לגבי לינדסי בוילן, אמר אדם המכיר את הנושא. בוילן האשימה את קואומו בהטרדה מינית כשעבדה כיועצת לפיתוח כלכלי של מדינת ניו יורק מ־2015 עד 2018. המושל אמר שהצהרותיה של בוילן אינן נכונות.

דיוויד, שהוא כיום נשיא הקמפיין לזכויות אדם, ארגון לזכויות להט"ב, לא הגיב לבקשות תגובה.