קבוצה של תובעים כלליים מערימה קשיים נוספים על הגרסה המתוכננת של אינסטגרם לילדים

לפני כחודשיים פורסם כי פייסבוק עובדת על Instagram Kids - פלטפורמה צעירה של אינסטגרם המיועדת לילדים מתחת לגיל 13 • יש אנשים המודאגים מהצעד הזה, כמו לדוגמה מחוקקים ששלחו מכתב למארק צוקרברג, וכעת קבוצה של 44 תובעים כלליים בארה"ב מצטרפת להתנגדות

אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב
אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב

קבוצה של 44 תובעים כלליים בארצות-הברית שלחו מכתב למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שבו הביעו דאגה בעקבות תוכניתה של הרשת החברתית להשיק גרסת אינטסגרם לילדים.

על פי פרסום לפני כחודשיים באתר BuzzFeed, סגן נשיא המוצר של אינסטגרם וישאל שאה שיתף את תכנוני החברה בין העובדים וחשף פלטפורמה צעירה של אינסטגרם המוכרת לנו, ומיועדת לילדים מתחת לגיל 13.

התובעים הכלליים מבקשים מצוקרברג לנטוש את התכנונים בחשש לבריאות הנפש והפרטיות של הילדים. מנגד, פייסבוק טוענת ששירות כזה יעניק להורים שליטה רבה יותר על הפעילות של הילדים שלהם ברשת.

"השימוש ברשתות החברתיות עלול להזיק לבריאותם ולרווחתם של ילדים, שאינם מחזיקים בכלים המתאימים כדי לנווט באתגרים של החזקת חשבון ברשתות החברתיות", נכתב במכתב. "יתרה מזאת, פייסבוק לא הצליחה להגן על רווחת הילדים בזירות שלה. לתובעים הכלליים יש אינטרס להגן על אזרחינו הצעירים, והתוכניות של פייסבוק ביצירת זירה שבה מעודדים ילדים מתחת לגיל 13 לשתף תכנים ברשת הם בניגוד לאינטרס שלנו", נכתב.

בין התובעים הכלליים החתומים על המכתב נמצאים רוב בונטה, התובע הכללי של קליפורניה, קרל רסין, התובע הכללי של מחוז קולומביה ונשיא האיגוד הלאומי של התובעים הכלליים ועוד.

דובר פייסבוק הגיב למכתב ל-CNN: "כפי שכל הורה יודע, ילדים כבר ברשת. אנחנו רוצים לשפר את המצב הזה על ידי הענקת שליטה גבוהה יותר להורים על מה שעושים הילדים ברשת. אנחנו פועלים כך בהתייעצות עם מומחים להתפתחות ילדים, בטיחותם, בריאות הנפש ותומכי פרטיות".

פייסבוק הוסיפה שהיא מצפה לעבוד עם מחוקקים ורגולציות, כולל תובעים כלליים. בנוסף, היא מתחייבת "שלא נציג מודעות בכל חווית אינסטגרם לילדים".

בחודש שעבר, הסנאטורים אד מרקי וריצ'רד בלומנטל וחברי הקונגרס קתי קסטור ולורי טראהן שלחו מכתב אל צוקרברג עם דאגות דומות: "בהתחשב שפייסבוק נכשלה בעבר בהגנה על ילדים ולאור מידע המוכיח כי שימוש באינסטגרם עלול להוות איום על ילדים - אנו חוששים מאוד מהתכנונים האלו. ילדים הם אוכלוסייה פגיעה ברשת, ותמונות של ילדים זה מידע רגיש", נכתב.

המחוקקים החליטו להציב בפני פייסבוק כמה שאלות על המודל החדש, כמו לדוגמה: אילו נתונים יאספו על המשתמשים שישתמשו בזירה זו? מי חשוף לתוכן המתפרסם בזירה זו? ועוד שאלות רבות.

מבחינת המחוקקים, אם פייסבוק תיכשל במתן מענה הולם לשאלות - "נמליץ לכם לזנוח את התוכניות להשקת פלטפורמה שכזו", כך נכתב. הם טוענים שפייסבוק צריכה להתמודד עם הבעיה שילדים מתחת לגיל 13 מצטרפים לאינסטגרם, שזה אסור על פי חוקי החברה, במקום לבנות פלטפורמה נפרדת. ולמעשה, לטענתם, שיטה כזו של בניית פלטפורמה צדדית - דווקא תפגע יותר מאשר תועיל.