סטירת לחי לטקס גלובוס הזהב: לא ישודר בטלוויזיה

רשת NBC הודיעה כי לא תשדר את גלובוס הזהב, לאחר שמספר שערוריות שנוגעות לטקס נחשפו בעיתונות האמריקאית, ובעיקר ב"לוס אנג'לס טיימס" • נמצא כי אין אף אדם כהה-עור בקרב חברי האיגוד שמעניקים את הפרס – דבר שהשפיע על אפיון מקבלי הפרס

גלובוס הזהב / צילום: Shutterstock, Joe Seer
גלובוס הזהב / צילום: Shutterstock, Joe Seer

לא הכול נוצץ בהוליווד. טקס גלובוס הזהב לא ישודר בשנה הבאה ברשת NBC, מה שמסמן את הקץ, אפילו אם זמני, על היחסים בין רשת השידור האמריקאית הוותיקה לבין איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד (HFPA) שמחלק את הפרס.

הרשת הכריזה כי לא תשדר את הטקס היוקרתי ב־2022 לאחר ביקורת שעלתה השנה בנוגע להיעדר גיוון אתני וגזעי בקרב חברי איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד וכן בשל סימני שאלה אתיים שעלו בתחקיר עיתונאי של "לוס אנג'לס טיימס" בנוגע להטבות כלכליות שניתנו לחלק מחברי האיגוד, כמו למשל אירוח במלון יוקרתי לרגל הקרנה לעיתונאים של הסדרה "אמילי בפאריז". עוד העלה "לוס אנג'לס טיימס" כי אף אחד מחברי איגוד העיתונאים הזרים אינו כהה-עור.

הגילויים האלה, שדווחו לראשונה ב"לוס אנג'לס טיימס", גרמה לכמה חברות הפקה גדולות, כמו נטפליקס ו-וורנר מדיה, להכריז שלא ישתתפו בשום אירוע הקשור לגלובוס הזהב עד שהנושאים הבעייתיים שעלו בתחקיר יטופלו.

"אנו ממשיכים להאמין שה־HFPA מחויב לרפורמה בעלת משמעות. עם זאת, שינויים בסדר גודל כזה לוקחים זמן ומאמץ, ואנו חשים שה־HFPA צריך את הזמן לעשות את הדברים כהלכה. במצב זה, NBC לא תשדר את טקס גלובוס הזהב ב־2022", נמסר מרשת הברודקאסט אמש.

עוד נכתב כי בהנחה שאיגוד העיתונאים הזרים יבצע את הרפורמה הרצויה, הרשת תבחן מחדש אם לשדר את הטקס בינואר 2023.

בדרך כלל הטקס גרף רייטינג גבוה בליל הצפייה אך השנה, גם בשל מגפת הקורונה, הרייטינג צנח בכל טקסי הפרסים המשודרים, כולל גלובוס הזהב. הטקס שהנחו טינה פיי ואיימי פהלר נצפה בידי 6.9 מיליון איש - הרייטינג הכי נמוך מאז שהשידור עבר ל־NBC בשנות ה־90.

ב־HFPA ביקשו להשתיק את הביקורת בכך שהבטיחו להכניס עיתונאים שחורים והגדילו את מספר החברים מ־87 ל־100 אך דיווחים נוספים המבוססים על שיחות פנימיות שדלפו החריפו את הבעיה עוד יותר. נשיא ה־HFPA לשעבר, פיליפ ברק, סולק מהארגון אחרי שנחשף כי הוא העביר דואר אלקטרוני שבו מתוארת תנועת Black Lives Matter כ"קבוצת שנאה".

מצבו של האיגוד רק הלך והחמיר. בשבוע שעבר נטפליקס הודיעה כי לא תשתף פעולה עם שום פעילות של ה־HFPA "עד שיבוצעו שינויים בעלי משמעות".

ב-CNN הזכירו אתמול (ב') על פרשה מבישה נוספת שבה היה מעורב האיגוד. בשנת 1981 הארגון שיבח את השחקנית פיה זאדורה על הסרט "הפרפר" מאותה שנה - סרט שרוב המבקרים ביקרו באופן קטלני - לאחר שבעלה המיליארדר הישראלי, משולם ריקליס המנוח, הטיס את חברי האיגוד להקרנה פרטית בלאס וגאס.