רני צים קיבל בלעדיות לרכישת קרנות הנאמנות וניהול התיקים של פסגות בימים הקרובים

לאחר פרישתן של קבוצת אקסלנס-מור וכלל-מיטב-פעילים מההתמודדות על רכישת הקרנות והתיקים של פסגות, נותרה וואליו קפיטל של צים כמתמודדת יחידה • הצעתה עומדת ככל הידוע על כ-400 מיליון שקל

רני צים / צילום: יח"צ
רני צים / צילום: יח"צ

חברה וואליו קפיטל שבשליטת רני צים מתקדמת לרכישת פעילות ניהול קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של בית ההשקעות פסגות,  תמורת סכום המוערך בכ-400  מיליון שקל. וואליו קפיטל דיווחה כי בית ההשקעות פסגות - העומד לעבור בימים הקרובים מידי קרן אייפקס לאלטשולר שחם - חתם על התחייבות לניהול מו"מ בלעדי עם החברה עד ה-15 במאי (סוף השבוע הקרוב) .

בד בבד אישרו ועדת הביקורת ודירקטוריון וואליו קפיטל מסגרת לקבלת הלוואה מידי  בעל השליטה צים, בסכום של עד 65 מיליון שקלים ובריבית שנתית של 3.9% "לצורך מימוש תוכניותיה העסקיות של החברה ". 

בתקופת הבלעדיות התחייבה פסגות כי לא תנהל במישרין או בעקיפין כל מו"מ למכירת השליטה בפסגות קרנות נאמנות, פסגות ניירות ערך  וכן חברת קומפס השקעות שתחתיה מתבצעת פעילות קרנות גידור .  ההצעה של וואליו קפיטל כפופה לחתימת הסכם סופי ומחייב בין וואליו קפיטל חברה לבין פסגות ואין כל וודאות כי הסכם כאמור ייחתם. כמו כן ההצעה כפופה לקבלת כלל האישורים הרגולטוריים .

עבור וואליו קפיטל ורני צים מדובר ברכישה שאם תצא לפועל תהווה קפיצת מדרגה ענקית לא רק מבחינת היקף נכסים מנוהלים  - כ-40 מיליארד שקל בפעילות קרנות הנאמנות וכ-50 מיליארד שקל בתיקי ההשקעות של פסגות )  אלא גם מבחינת התשומות  הניהוליות ומספר העובדים .  מלבד המורכבות בניהול האופרציה, בעיקר בתחום קרנות הנאמנות, הפעילויות הנרכשות של פסגות כוללות כ-150 עובדים .

עם זאת, לא נראה שהיזם ממוקד המטרה, הפועל כיום בעיקר בתחומי הנדל"ן והקמעונות ,  יירתע מהאתגר הניהולי שמביאה עימה רכישת נכסי פסגות, אחרי שעד היום הוכיח כבר יותר מפעם אחת שהוא יודע לייצר ערך בעסקים שאליהם הוא נכנס, ולהראות קצבי צמיחה משמעותיים .

ים מביא עימו לעסקה גם שותפי מיעוט בעלי ניסיון משמעותי בתחום הפעילות - יואן קדוש, עם ידע נרחב בתחום הני"ע והברוקראז', וגוף ההשקעות H.C Wainwright , בעל פעילות פיננסית רחבת-היקף בארה"ב .

לגבי הסיכויים לרכישת נכסי פסגות על-ידי וואליו קפיטל ושותפיה, היה בשוק מי שציין, כי מה שעשוי להוות יתרון לקבוצה הוא בכך שהיא מגיעה "מבחוץ", כשחקן חדש ועצמאי שאין לו כיום פעילויות דומות .

לדברי אותו גורם, "סביר להניח שאם בתי השקעות מתחרים ירכשו את הנכסים של פסגות, הם 'ייספגו' לתוך הפעילויות הקיימות שלהם, בין אם קרנות נאמנות, חבר בורסה וכו', ממש כמו שהגמל של פסגות צפוי להיספג לתוך פעילות הגוף הרוכש אלטשולר שחם ".

"לעומת זאת, אם צים יהיה הרוכש, הוא ישמור על פסגות כמותג עצמאי וישמור על צוות העובדים, ויגדיל את התחרות בשוק, כמו שהוא יודע לעשות ביתר התחומים שאליהם נכנס בעבר. בכל מקרה, אייפקס מבינים שהם צריכים לבצע את המכירה מהר ולתת למישהו לייצב את העסק".

מתמודד יחיד

צים נותר למעשה כמתמודד יחיד על רכישת הנכסים של פסגות, נוכח פרישתם של שתי קבוצות אחרות שהתמודדות עליהם, לפחות באופן זמני, לאחר שבאלטשולר שחם שידרו בתחילת השבוע כי הם "מורידים  הילוך", ולא ממהרים לסיים את המכירה בימים הקרובים . 

חברת ניהול הקרנות קסם (מבית אקסלנס)  ומור בית השקעות, שהתנו הצעת רכישה שהגישו בתחילת השבוע  (בשווי של 420 מיליון שקל לפעילות הנרכשת) בכך שתהיה תקפה עד יום שני בשעה 17:00 ,  הודיעו כי ההצעה פקעה במועד זה .  לגלובס נודע כי גם קבוצה השנייה שהתמודדה על רכישת נכסי פסגות שאינם בתחומי הגמל והפנסיה, החליטה שלא להמשיך במו"מ .  על פי גורם המקורב לקבוצה, הכוללת את כלל ביטוח, מיטב דש ופעילים ניהול תיקי השקעות, היו לכך שתי סיבות מרכזיות - הההתנהלות סביב המכירה והמחיר .

"צורת ההתנהלות של המוכרים לא ראויה", אמר אותו גורם בעקבות דבריו  של יאיר לוינשטיין המנכ"ל והבעלים המשותף באלטשולר שחם גמל ופנסיה, בתחילת השבוע, לפיהם החברה יכולה להמשיך להחזיק בפסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע למשך שנה (הגם שבכוונתה למכור אותן בזמן הקרוב) .

"אנחנו לא מאמינים בדרך הזו וגם המחירים אליהם הגיע המשא ומתן הם לא המחירים שאנחנו חשבנו שיש בגינם תשתית להגיש הצעה מחייבת, ולכן לא הגשנו הצעה כזו ".

עם זאת, נראה כי בשתי הקבוצות לא סגרו את הדלת באופן סופי. "אנחנו מתחממים על הקווים, ואם הם יקבלו החלטה לנהל מו"מ רציני, אנחנו יודעים לסגור עסקה מהירה", אמר אותו גורם .

העסקה - במקביל לעסקה מול אלטשולר שחם

עסקת המכירה של פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע תיעשה בהמשך להשלמת העסקה על מכירת  בית ההשקעות פסגות לאלטשולר שחם בסכום של 910 מיליון שקל. ביום ראשון נתנה רשות התחרות את האישור לביצוע העסקה, בנימוק לפיו  גם לאחר השלמתה התחרות בשוק הגמל והפנסיה היא מספקת. זאת  למרות שאלטשולר שחם צפויה לשלוט לאחר המיזוג על כ-35% משוק הגמל (נכסים בהיקף של קרוב ל-300 מיליארד שקל) . 

גם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בדרך לאישור העסקה ואף נתנה לאלטשולר שחם היתרי שליטה בפסגות, כפוף למכירת נכסי גמל של פסגות בסך 7.7 מיליארד שקלים על מנת לעמוד במגבלה של 15% משוק החיסכון ארוך הטווח .

מאלשטושלר שחם נמסר: "אנו לא מוסרים מידע על מו"מ עסקי המתנהל בימים אלו. נקבל את ההחלטה הנכונה הן למשקיעים והן ללקוחות ".