ורביט הישראלית רוכשת את הספקית המובילה בצפון אמריקה של כתוביות בזמן אמת

הסטארט-אפ ורביט מפתח טכנולוגיה לתמלול מבוססת בינה מלאכותית • הנרכשת היא VITAC מקולורדו, ספקית של כתוביות בזמן אמת לערוצים כמו פוקס ו-CNN • היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים

תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל ורביט / צילום: אריק סולטן
תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל ורביט / צילום: אריק סולטן

הסטארט-אפ הישראלי ורביט, המפתח טכנולוגיה לתמלול מבוססת בינה מלאכותית, הודיע היום (ג') על רכישת חברת VITAC מקולורדו. VITAC, חברה ותיקה שהוקמה ב-1986, היא הספקית המובילה בצפון אמריקה של כתוביות בזמן אמת המתמללות חדשות ותוכניות בשידור חי (Closed Captioning). כתוביות כאלו מיועדות בעיקר לחרשים וכבדי שמיעה. סכום העסקה לא פורסם, אך היקפה מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

המוכרת בעסקה היא קבוצת ההשקעות הפרטית גורס (Gores) של המיליארדר אלק גורס, שהוא כיום השחקן המוביל בשוק הספאק בארה"ב. גורס רכשה את VITAC ב-2016 תמורת סכום לא ידוע ומוכרת אותה כעת. "על רכישת VITAC חשבתי כבר שנה אחרי שהקמנו את ורביט אבל אז כולם חשבו שאני הזוי כי היינו חברה צעירה. אנחנו מכירים את החברה הזאת כבר הרבה זמן ויש פה סגירת מעגל מבחינתי", אומר תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל ורביט. "גורס נמצאת כיום בתהליך של מימוש נכסים בפורטפוליו השקעות הפרייבט אקוויטי, כדי להתמקד בתחום הספאקים, והם שכרו בנקאי שפנה אלינו עם הצעה לקנות את VITAC".

ורביט הוקמה ב-2017 על ידי ליבנה, אריק שלף וקובי בן צבי (שני האחרונים כבר אינם פעילים בחברה). ורביט פיתחה פלטפורמה שמשלבת בין אלגוריתמים לתמלול אוטומטי לשימוש במתמללים אנושיים. המוטו של החברה הוא שניתן להגיע לדיוק של 90% באמצעות תמלול אוטומטי וכדי לספק מוצר מדויק לגמרי נדרשת השלמה של מתמללים אנושיים. המערכת של ורביט מסמנת למשל מקומות בהם התרגום אינו ודאי ונותנת למתמלל אנושי לבחור את האופציה הנכונה. ורביט מעסיקה כ-170 עובדים ונעזרת במאגר של 30 אלף מתמללים פרילנסרים. עד היום גייסה ורביט 122 מיליון דולר.

הזדמנות להתרחב לתחום המדיה

מדובר ברכישה השנייה של ורביט עד היום, והיא מבטאת את האסטרטגיה של ליבנה לרכוש חברות תמלול ידניות בעלות רווחיות נמוכה כדי לקבל גישה למאגר הלקוחות שלהן. "אנחנו פעילים בעיקר בתחום של חינוך ומשפט ובעסקה הזאת יש הזדמנות עבורנו להתרחב לתחום המדיה על ידי רכישת מובילת השוק שעובדת עם ערוצים כמו CNN ופוקס. אנחנו משלימים את VITAC ויכולים לעניין את הלקוחות שלה בעוד שירותים. הרכישה הזאת הופכת אותנו למעשה לחברת התמלול הגדולה בעולם", אמר ליבנה.

החברה הנרכשת VITAC מעסיקה כ-700 עובדים, מתוכם 550 מתמללים. באתר האינטרנט שלה החברה מתגאה דווקא כי הכתוביות שלה מתבססות על מתרגמים אנושיים.

השאלה המעניינת היא מה יקרה למתמללים בחברה אחרי שיעברו למודל אוטומטי?
"אנחנו צריכים לראות איך עובדים עם שיטות העבודה חדשות. המטרה שלנו היא להעסיק את אותה הכמות של האנשים, אך ליצור בעזרתם יותר תמלולים. לדעתי ברגע שהתהליך יהיה מהיר וזול, כמות התמלולים תעלה. אנחנו גם מביאים מכונת מכירות יעילה ויכולים להרחיב את פעילות החברה לתחומים חדשים, כמו כתוביות בצרפתית, תחום שהם הקימו ולא תפס. זה לא נכון שהשילוב של בינה מלאכותית מחליף את האדם. התמלול תמיד יהיה מבוסס על בן אדם, וזה גם מה שהרגולציה של ה-FCC (רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב) דורשת, אבל אפשר להגיע למבנה עלויות יותר יעיל וחסכוני".

איך אתם מתכוונים לממן את הרכישה?
יש לנו קו אשראי עם סיליקון ואלי בנק (SVB), כסף בקופה הרגילה ואת המשקיעים שלנו שתומכים בחברה. רכישות זה חלק מהאסטרטגיה שלנו בחברה ולא חסר לנו גישה להון".