אשקלון | ניתוח

הביקוש לדירות באשקלון היה בשיא, ואז הגיעה הלחימה. מה יקרה עכשיו?

ערי הדרום הן בין הערים הנבנות ביותר במדינה, במיוחד אחרי "צוק איתן" • אשקלון, שהפכה למוקד התקיפות בסבב הנוכחי וסופרת נפגעים בנפש, היא הרביעית בטבלת היקפי הבנייה: אחרי ת"א, ירושלים ורמת גן • אורך המערכה ועוצמתה יקבע את ההשפעה על השוק

יירוט טילים מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen
יירוט טילים מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

כשהתותחים יורים הנדל"ן דומם, השאלה לכמה זמן. ההערכות לגבי סבב הלחימה הנוכחי הן, שאם ידובר בסבב קצר, מכירת הדירות בערי הדרום תפגע בטווח הקצר, ואולי תלווה בירידות מחירים זמניות - אבל הדבר לא יפגע בעתיד הרחוק בשוקי הנדל"ן המקומיים, למעט בביקוש לדירות מחוסרות מיגון.

אזורי הספר בישראל, ובדרום בפרט, משופעים אירועי לחימה. כך שניתן לצפות את שעתיד לקרות לנדל"ן המקומי שם לאחר הסבב הנוכחי. ערי הדרום הן בין הערים הנבנות ביותר במדינה, במיוחד אחרי צוק איתן מ-2014. הסכמי הגג ותוכנית "מחיר למשתכן" שמככבת בכולן, העלו את הבנייה בערים שרובן נכללות בצמרת ביצועי הנדל"ן של השנה שעברה ובראשן - אשקלון, שהפכה למוקד התקיפות בסבב הנוכחי וסופרת נפגעים בנפש.

באשקלון החלו בחמש השנים האחרונות בהקמת 9,500 יחידות דיור, והיא הרביעית בטבלת היקפי הבנייה, אחרי ת"א, ירושלים ורמת גן; בשנה שעברה נמכרו באשקלון 2,612 דירות חדשות, מה שהפך אותה לשיאנית המכירות.

 
  

בצמרת העסקאות נמצאות גם נתיבות, באר שבע, קריית גת ושדרות. בשתי הראשונות נמכרו מעל 1,000 דירות חדשות ובקריית גת ובשדרות הנתונים לא רחוקים. כל זאת, כאמור, על אף שהאזור ידוע בנפיצותו. לפיכך, ניתן לקבוע שאירועי לחימה כמו זה הנוכחי, נשכחים בשוק תקופה קצרה לאחר סיומם.

אורך המערכה ועוצמתה קובע את ההשפעה על השוק. בצפון למשל, בעקבות מלחמת לבנון השנייה שהייתה משמעותית בהיקפה ובעוצמתה (וגם כיפת ברזל שעוד לא הייתה), נהריה וקריית שמונה היו "למודות קרב" עוד מהעשורים שקדמו לאותה מלחמה ופחות ניזוקו. תושבי כרמיאל לעומתן, לא ראו עצמם כמתגוררים ביישוב ספר, ולכן ההלם שספג שוק הנדל"ן העירוני היה גדול בהרבה וירידות המחירים והביקושים נמשכו הרבה אחרי שהמלחמה הסתיימה. ההלם בא לידי ביטוי הן בירידה דרסטית בכמות העסקאות, והן לירידת מחירים של כ-15%, שבאה לידי ביטוי בעיקר בדירות הישנות והלא ממוגנות.