המגעים להקמת ממשלת שינוי הוקפאו בשל המצב הביטחוני

על פי הערכות, המשא ומתן לא צפוי להתקדם כל עוד נמשכת ההסלמה הביטחונית • גוש השינוי יצטרך להתמודד עם אתגרים מכמה חזיתות כדי להצליח להקים ממשלה

יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף
יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

ההסלמה בסבב הלחימה מול עזה הובילה ביממה האחרונה לקיפאון במגעים להקמת ממשלה בגוש השינוי. לדברי גורמים המעורבים במשא ומתן, מאז אתמול לא נרשמה כל התקדמות וככל הנראה בהתאם למצב הביטחוני - לא צפויה התקרבות משמעותית בין המפלגות לקראת חתימה. על רקע המצב הפוליטי שוחח בצהריים מחזיק המנדט יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין ואמר לו כי על אף המצב הביטחוני ימשכו המאמצים להרכבת ממשלה.

בגזרת המגעים מסתמנים מספר חסמים: הראשון והעיקרי הוא מנסור עבאס ,שלא גינה באופן ברור את האלימות הערבית המשתוללת ברחבי הארץ והקפיא נכון לשלב זה את המגעים מול לפיד ובנט. בסביבתו של עבאס אמרו כי מנהיגים אחרים בחברה הערבית מסיתים נגדו בראיונות ובשיחות. ביניהם כמה מראשי המשותפת וגם הפלג הצפוני היריב של התנועה האיסלמית. עוד טענו כי "אם לא יקבל הושטת יד פוליטית כעת, המהלך שלו עשוי להיכשל ואין מדובר רק בהקמת ממשלה, אלא בהשלכות על כל הנושא של השתלבות החברה הערבית".

חזית נוספת שהמגעים בה הואטו הם אלה שמול כחול לבן, מאחר שיו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ משקיע כעת את עיקר המרץ בזירה הביטחונית. גם בין סער ובנט לליברמן מסתמנים קשיים נקודתיים בעיקר בענייני דת ומדינה וחוסר ההסכמות גורם לגרירת רגליים בצד של מפלגות הימין, תקווה חדשה וימינה. גורמים המעורים במו"מ אמרו לגלובס כי אם המשא ומתן יתחדש יהיה זה רק בשוך הקרבות.

גם לבנט, מי שאמור להוביל את הממשלה, יש צרות מבית. אתמול חבר נוסף ברשימה הנחשב לאחד ממקורביו, שי מימון, הודיע כי לא יתמוך בממשלה המתגבשת. גם בצמרת הרשימה קשיים מהותיים לתמוך בהמשך המו" מ נוכח ריבוי החזיתות מול ערביי ישראל וחמאס. גורמים בימינה אמרו השבוע כי הסיכויים להמשיך במהלך להקמת ממשלה בתמיכת רע"ם ניזוקו באופן ניכר ולא ברור מה יקרה עם סיום הלחימה.

ובינתיים, התמונות מהחזית של נתניהו וגנץ מסמלות הפשרה ביחסי השניים. מי שהקפידו לשבת עד עתה במרחק ניכר אחד מהשני, נראים בימים האחרונים באותו פריים וצמודים מאי פעם. האם מדובר בהפשרה שעתידה להוביל למגעים מחודשים אם הקמת ממשלת לפיד-בנט לא תבשיל? מה שהיה נראה תרחיש בלתי אפשרי עד לפני שבוע, כבר לא נראה כך נוכח ההתפתחויות בזירה הביטחונית.